• شناسه خبر : 4139

گزارشی از خدمت رسانی نامطلوب اتوبوسرانی به اهالی خزاق کاشان:

پس کی نوبت به ما می رسد

خدمات اتوبوسرانی درون شهری یکی از بدیهی ترین امکانات رفاهی به حساب می آید که مسوولان هر مجموعه شهری به منظور تامین رفاه شهروندان بایستی آن را به بهترین شکل ممکن ارائه کنند؛ حال آن که تاکنون مردم منطقه خزاق کاشان  آن گونه که شایسته و لایق هستند از این نوع خدمات بهره مند نشده اند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، شاید هشت سال از آخرین زمانی که از منطقه خزاق برای رفتن به مرکز شهر از اتوبوس درون شهری استفاده کرده ام می گذرد؛ ظاهر و گاها” امکانات آنها تغییراتی از کم تا زیاد داشته اما آیا در بهبود کیفیت خدمات رسانی آنها نیز به مردم این منطقه تغییراتی ایجاد شده است؟

به جرات می توانم بگویم یکی از خاطرات بد دوران دانشجویی ام رفت و آمد با اتوبوس هایی بود که گاه تا بیش از یک ساعت در تاریکی شب های زمستانی تک و تنها روبروی دانشگاه کاشان منتظر آمدنش بودم و آخر سر هم دست از پا درازتر مجبور می شدم با آژانس به منزل بازگردم.

بسیار خوب به یاد دارم که در همان سالها دوستم نامه ای را برای رسیدگی به مشکلات خدمات رسانی اتوبوسرانی به دفتر امام جمعه کاشان ارسال کرده بود و آیت الله نمازی هم آن نامه را به اتوبوسرانی ارجاع داده بود اما  نتیجه ؟؟؟

یادآوری خاطرات اتوبوس نشینی و بحث های بی پایان با مسوول بخش اتوبوس های راوند و عدم پاسخگویی مناسب آنها که در گوشه گوشه ذهنم فراوان یافت می شود موجب شد تا برای همیشه قید استفاده از این وسیله نقلیه را بزنم اما شرایط برای دیگر شهروندان خزاقی  که هنوز هم تنها وسیله عبور و مرورشان به مرکز شهر، اتوبوس های درون شهریست چگونه است؟

با کمی پرس و جو در بین مسافران دائمی اتوبوس های ناوگان درون شهری متوجه می شوم ساعاتی به تعداد زمانهایی که اتوبوس به مقصد خزاق می آید اضافه شده اما چه فایده که این افزایش کمیت تاثیر آن چنانی در رعایت دقیق ساعات رفت و آمد اتوبوس ها و بهتر بگویم افزایش کیفیت نداشته است.

چند سال دیگر باید بگذرد تا اگر تعداد ساعات رفت و آمد اتوبوس ها به این منطقه بیشتر نمی شود حداقل نظم و ترتیب حرکت اتوبوس ها درست انجام شود؟ پیگیری همه جانبه این مشکل از آن جهت قابل اهمیت است که تنها وسیله حمل و نقل عمومی در دسترس شهروندان منطقه خزاق اتوبوس های درون شهری است.

عدم رعایت ساعت دقیق رفت و آمد اتوبوس های خزاق

یکی از شهروندان خزاقی که هر روز برای رسیدن به محل کار خود از اتوبوس استفاده می کند می گوید: مشکلی که سالهاست مسافران خزاقی را اذیت می کند هنوز هم پابرجاست؛ عدم رعایت ساعت دقیق رفت و آمد اتوبوس ها و بسیار تاسف بارتر از آن، نیامدن اتوبوس ها در زمان مشخص شده و عدم پاسخگویی دلسوزانه مسوولان مربوط است.

وی تاکید می کند: شاید برای مسافران مرکز شهر فرسودگی و نیاز مبرم ناوگان اتوبوسرانی به نوسازی و تجهیز اتوبوس ها اهمیت بسیاری داشته باشد اما برای ساکنان حاشیه شهر کاشان و بخصوص مردم منطقه خزاق که تنها وسیله حمل و نقل عمومی در دسترس شان اتوبوس است رعایت نظم در ساعات حرکت اتوبوس ها مهم ترین خواسته باشد که با کمی دقت و وظیفه شناسی به راحتی قابل انجام است.

این شهروند خزاقی ، با اشاره به عدم ارائه خدمات اتوبوسرانی به  شهروندان حاشیه شهر در  روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی افزود: در این مواقع، شرایط برای مسافرانی که دسترسی کافی یا بودجه لازم برای استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل جهت رفت و آمد روزانه خود را ندارند بسیار سخت می شود.

شهروند خزاقی دیگری می گوید: در راه استفاده از اتوبوس پیر شدم آن قدر دیر و زود می آمد که تمام عزمم را جزم کردم تا با خریدن یک خودروی شخصی از شر خدمات بسیار نامطلوب اتوبوسرانی رهایی یابم.

وی افزود: هر روز برای رسیدن سر وقت به محل کار خود به علت عدم رعایت نظم در ساعات حرکت اتوبوس ها به خزاق، تمامی مسیر رفت و آمد خود را با استرس و اضطراب فراوان طی می کردم.

وی، با اشاره به وجود همیشگی بوی نامطبوع سیگار در اتوبوس ها تاکید می کند: افزایش دقت و نظارت بر برنامه مشخص رفت و آمد اتوبوس ها، تجهیز و نوسازی ناوگان، رعایت نظافت و برخورد مناسب رانندگان تاثیر بسیار زیادی در ترغیب شهروندان و افزایش تعداد مسافران دارد.

شهروند خزاقی دیگری که دانشجوست و برای رفتن به دانشگاه هر روز از اتوبوس استفاده می کند می گوید: بی نظمی و عدم تعهد رانندگان به انجام وظایفشان به گونه ای است که اگر در میدان 15 خرداد مسافری به مقصد خزاق وجود نداشته باشد آن اتوبوس به خزاق نمی آید و یا اگر در محدوده پلیس راه مشخص شود که مسافری از خزاق در اتوبوس نیست راننده بدون پذیرش هیچ مسوولیتی به مرکز شهر بر می گردد بدون آن که برایش اهمیت داشته باشد که مسافرانی در ایستگاه های اتوبوس خزاق چشم به راه هستند.

وی ادامه می دهد: از محدوده پلیس راه تا دورترین ایستگاه اتوبوس در خزاق فاصله چندانی نیست و اگر هر اتوبوسی که به صورت میانگین هر بیست دقیقه یک بار به مقصد طاهرآباد می آید در طول مسیر خود از خزاق هم عبور کند بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می کند.

این دانشجوی دختر تاکید می کند: سالهاست که شهروندان خزاقی متقاضی بررسی این پیشنهاد هستند اما دقیقا مشخص نیست که دلایل موجه مسوولان اتوبوسرانی برای جلوگیری از این اقدام چیست.

 

متضررشدن اهالی خزاق از  نبود اتوبوس

مسوولان اتوبوسرانی بارها در پاسخ به اعتراض شهروندان خزاقی، پایین بودن تعداد آمار مسافر در مقصد و کمبود اتوبوس را دلایل موجه خود در کم بودن ساعات رفت و آمد اتوبوس به این منطقه اعلام کرده اند؛ در حالی که حدود 10 سال از اتوبوس درون شهری برای ارائه خدمات برون شهری استفاده می کرده اند.

اگر واقعا مشکل کمبود اتوبوس وجود داشت چگونه مسوولان اتوبوسرانی  مجوز سرویس برون شهری گرفته اند آن هم وقتی برای ارائه خدمات مطلوب به ساکنان حوزه خدمات این سازمان با کمبود اتوبوس مواجه بوده اند.

چشم پوشی از بی اهمیت تلقی کردن رفاه شهروندان کاشانی (علی الخصوص شهروندان ساکن در حاشیه و یا شهروندان بقیه مناطق شهری که به هر دلیل ناچار به استفاده از اتوبوس هستند) به راحتی قابل اغماض نیست.

شهروندان خزاقی در تمام سالهای گذشته به علت کمبود اتوبوس در راستای ارائه خدمات برون شهری سازمان اتوبوسرانی ضررهای بسیاری متحمل شده اند که هدررفت زمان با ارزششان در انتظار آمدن نامنظم اتوبوس ها تنها بخشی از آن به حساب می آید.

حال که دیگر مدتی از اتمام قرارداد این سازمان با سایپا می گذرد باید دید مسوولان اتوبوسرانی کاشان بازهم کمبود اتوبوس را برای کم بودن ساعات رفت و آمد به خزاق بهانه قرار می دهند؟

از سوی دیگر سازمان اتوبوسرانی درون شهری کاشان به مردم روستاها و شهرهای اطراف خارج از محدوده شهری کاشان نیز خدمات رسانی انجام می دهد، خدماتی که به گفته مسوول اسبق این سازمان هیچ سود مادی به همراه نداشته و تنها به منظور تعامل دو طرفه مابین شهرداری ها انجام می شود.

خدمات رسانی به روستاها و شهرهای اطراف شهرستان آران وبیدگل دیگر چگونه قابل توجیه است وقتی که اتوبوسرانی کاشان به تنهایی از عهده خدمات رسانی مناسب و با کیفیت به شهروندان ساکن در حوزه خدمات این سازمان بر نمی آید؛ ارجحیت با کدام است؟

 

خزاقی ها امیدوار به بهبود شرایط در زمان مدیریت جدید سازمان حمل و نقل

یکم مهرماه سالجاری براساس ابلاغیه وزارت کشور با تلفیق دو سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، فعالیت سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان آغاز و “محمدرضا متشکره” به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شده است.

هر گونه جابجایی مدیران در یک مجموعه معمولا با هدف ایجاد تحول و تغییرات اساسی در جهت بهبود شرایط موجود، رضایت مشتری و افزایش کیفیت خدمات است؛ متاسفانه شهروندان خزاقی از مدیریت مجزای این سازمان خاطره خوشی ندارند اما آیا تلفیق مدیریت این سازمان با سازمانی دیگر نتیجه مطلوبی برای خدمات رسانی به مردم صبور و قانع این منطقه خواهد داشت و نقطه امیدی برای خوش بینی و اعتماد دوباره آنها به بهبود کیفیت خدمات اتوبوسرانی خواهد شد؟

موضوع حمل و نقل عمومی یکی از شاخص های توسعه یافتگی شهرهاست، آبادانی یک شهر تنها منوط به مرکز آن شهر نیست، توسعه و پیشرفت امکانات و خدمات رفاهی همه جانبه است که موجبات سربلندی یک شهر را به ارمغان می آورد.

ایجاد تغییرات اساسی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان حاشیه شهرها و کاستن از محرومیت ناشی از عدم دسترسی به امکانات خدماتی و رفاهی نشان دهنده قدرت توانایی مدیریتی و تعهد صادقانه گردانندگان یک مجموعه شهری است.

چه زمان مسوولان، دلسوزانه گامی در راستای بهبود خدمات شهری به ساکنان حاشیه شهر برخواهند داشت بدون آنکه فاصله از مرکز شهر و پایین بودن آمار جمعیتی را دستاویزی برای رهایی کوتاه مدت خود از انتظارات و توقعات مردم این مناطق قرار دهند؟

گناه حاشیه نشینان چیست که با وجود کمبودها و نواقص بسیار در حوزه های مختلف، همواره نهادهای دولتی، شهرداری،  اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه شهرستان خود را به امید فردایی بهتر یاری کرده اند اما آنها آن گونه که باید و شاید رسیدگی به مشکلات انبوه شهروندان ساکن در حاشیه شهر را در دستور برنامه های کاری خود قرار نمی دهند؟

تاریخ اعلام کنید، ما صبر می کنیم همان گونه که تاکنون صبورانه تمامی بی توجهی ها به پیگیری های خود برای رسیدگی دلسوزانه از سوی مسوولان مربوط در تمامی حوزه های خدمات شهری را تحمل کرده ایم!!!

 


    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    در تابستان ها که آخرین اتوبوس خزاق و اتوبوس طاهرآباد مشترک هستند،در یکی از شبها که از سر کار برمیگشتم ،طبق معمول همیشه خواستم که از اتوبوس آخری استفاده کنم،از باجه دار پرسیدم که اتوبوس خزاق کی می آید،در جواب گفت:خزاق نمیره اگه راننده صلاح بدونه خزاق میره!!!!!!!! مجبور شدم آژانس بگیرم......

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    در ایستگاه اتوبوس منتظر بودم،اتوبوس نیومد.زنگ زدم با باجه دار در کاشان،گفتن اومده ولی متاسفانه مثل بعضی اوقات راننده به علت نبودن مسافر در اتوبوس در میدان پلیس راه دور زده و به خزاق نیومده.چه کسی مسول مسافرین چشم انتظار در خزاق است؟ تا کی باید هم وقت زیادی را صرف چشم انتطاری برای امدن اتوبوس کنیم هم پول آژانس بدهیم؟

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    ساعت هفت و نیم شب اتوبوس در جایگاه خرداد نیومد.به باجه دار گفتم چرا اتوبوس نیومد؟گفت دیر نکرده یکربع از وقت اومدن اتوبوس گذشته بود که اتوبوس خزاق اومد و یکربع دیگه هم صرف پر کردن مسافر کرد.جواب مسافرین خزاقی خسته در جایگاه خرداد و مسافرین منتظر در ایستگاه های خزاق را چه کسی میدهد؟بنده هم آژانس گرفتم و با عصبانیت برگشتم به خونه

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    در تابستان ها اوضاع رفت و آمد اتوبوس ها به خزاق خیلی خراب است. حتی اتوبوس ساعت هفت صبح هم سروقت نمی اید اکثرا کسانی که برای سر کار رفتن از این اتوبوس استفاده می کنند نگران هستند و در نهایت وقتی که در کمال بی مسوولیتی مسوولان اتوبوسرانی، ماشینی نمی آید مردان با موتورهای گذری و زنان با خرج هزینه هنگفت مجبور به گرفتن آژانس می شوند

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    من مسافر دائمی استفاده از اتوبوس های اکثر خطوط هستم .متاسفانه نود در صد رانندگان بسیار بد اخلاق هستند. یه بار که علت بداخلاقی راننده رو جویا شدم گفت سه ماهه حقوق نگرفتم میخوای خوش اخلاق بشم؟!!!!! به مسافری که خسته از سرکار اونم آخر شب برمیگرده خونه،چه ربطی دارد که راننده حقوق نگرفته است؟

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    من روزانه برای رفت و امد به سر کارم از چندین خط اتوبوسرانی استفاده می کنم به خدا هیچ کدام بی برنامه تر و بی نظم تر از اتوبوس های خزاق نیست.

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    یک شب زمستان که با چند خانم خزاقی دیگر مسافر اتوبوس بودیم اتوبوس به جای خزاق به طاهرآباد رفت و به اعتراض ما هم هیچ اهمیتی نداد و وقتی ما حاضر به پیاده شدن در پلیس راه نشدیم دوباره ما را با خود به میدان ۱۵ خرداد برگرداند.وقتی معترض و بسیار عصبانی به مسوول باجه مراجعه کردیم تنها جواب ما "ببخشید راننده حواسش نبوده " بود. جالب است که مسوول باجه به ما التماس می کرد که این موضوع را گزارش نکنیم تا راننده ای را از نون خوردن نیندازیم.!!!! بی مسوولیتی تا کجا؟؟؟؟

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    یک بار که میدون خرداد منتظر اتوبوس بودم وقتی زمان حرکت اتوبوس خزاق گذشت اعتراض کردم مسئول باجه گفت یه ربع پیش رفت منم بهش گفتم نیم ساعته اینجا منتظر اتوبوس نشستم چرا دروغ می گویید. بعد از کلی اعتراض یک ربع بعد یه اتوبوس فرستادن یعنی چهل و پنج دقیقه از زمان اصلی حرکت اتوبوس گذشته بود تا یه اتوبوس فرستادن برای خزاق.

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    اتوبوس خزاق باید به تمام ایستگاه های اتوبوس این منطقه رفت و آمد داشته باشد نه اینکه وقتی مسافران ایستگاه اول را پیاده کرد به راحتی دور بزند و بقیه ایستگاهها را نادیده بگیرد و به کاشان برگردد بدون اینکه براش مهم باشه تو ایستگاههای دیگه مسافری منتظر است. این مساله تقریبا دائما در مورد آخرین اتوبوسی که از ۱۵ خرداد به مقصد خزاق میاد اتفاق می افته.

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    اتوبوس ساعت هفت صبح خزاق در زمانی که مدارس دایر است برای زنان و مردان به صورت جداگانه می یاد بسیار زیاد پیش اومده که بعضی روزها که کلا یه اتوبوس فرستادن برای خانم ها و آقایون، راننده آقایون رو سوار کرده ولی خانم ها رو سوار نکرده و حتی بهشون نگفته که دیگه ماشین جداگانه ای برای خانم ها نمی یاد. من خودم چندین بار در حالی که بچه همراهم بوده و مدت طولانی منتظر اتوبوس بودم مجبور شدم آژانس بگیرم

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    ممنون از توجه شما به مشکلات مردم. یه روز برای استفاده از اتوبوس ساعت هفت صبح خزاق انقدر تو ایستگاه منتظر نشستم که با اتوبوس هشت به ۱۵ خرداد رفتم و اتوبوس ساعت هفت نیومد.

    (0) (0)

    دسامبر 6, 2019

    دیر و زود اومدن اتوبوس ها رو چه کسی جوابگوئه؟ خسته شدیم از بس منتظر اتوبوس نشستیم و دیر اومد وقتی هم اعتراض می کنیم کسی جواب درستی نمیده. رواست یه زن پنجاه ساله نیم ساعت چهل دقیقه تو سرمای زمستون منتظر یه اتوبوس بشینه.

    (0) (0)

    دسامبر 7, 2019

    چرا خزاق همیشه با وجود این که نسبت به طاهرآباد از لحاظ مسیر نزدیکتر هست بی لطفی میشه .من چندسال هست که با اتوبوس به ۱۵ خرداد میرم چندبار به اتوبوسرانی در مورد تعداد اتوبوس های خزاق گوش زد کرده ام خواهشا کوتاهی نکنید در این امر.

    بی نام
    (0) (0)

    بی نام

    دسامبر 7, 2019

    سلام چقدر غر غر میکنید و انتظار دارید براتون کاری انجام بشه خودتون دست دست هم بدید و کاری کنید کسی به فکر شما نیست الان خودتون بهتر همبستگی و اتحاد بیشتری داشته باشند

    (0) (0)

    دسامبر 12, 2019

    با سلام وتشکر از پایگاه خوب خبری اهل کاشانم مردم خزاق سالهاست که با مشکل رفت و آمد به مرکز شهر از طریق اتوبوس های شهرداری دست و پنجه نرم میکنند و با وجود اعتراضهای زیاد هیچ تغییری در روند خدمات رسانی سازمان اتوبوسرانی کاشان به خزاق رخ نداده است تبعیض و بی عدالتی به خوبی در جوابیه این سازمان مشهود است با کمی دقت در جدول زمانبندی حرکت اتوبوسهامیتوان دید بعد از حرکت 3 اتوبوس از میدان 15 خردادبه مقصد طاهرآبادتنها 1 اتوبوس به سمت خزاق حرکت میکند و این درحالی است که مسافت خزاق و طاهرآباد تا کاشان کاملا برابر است

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *