پایان کار مرمت تزئینات نقاشی راهرو ورودی کاروانسرای گمرک بازار کاشان

معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از پایان مرمت تزئینات نقاشی سقف کاروانسرای گمرک بازار کاشان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبریاهلکاشانم، مهران سرمدیان با بیان ارزشهای تاریخی ، معماری و فرهنگی بازار کاشان  اظهار داشت : کاروانسرای گمرک یا شریف خان یکی از آثار ارزشمند مجموعه بازار کاشان است که قدمت آن حدوداً به دوره صفویه تا قاجار مربوط می شود.


وی افزود: با توجه به آسیب های به  وجود آمده در این کاروانسرا در سنوات گذشته،  مرمت فاز اول و دوم تزئینات نقاشی های قسمت ورودی دالان اصلی این بنا طی ماه های اخیر توسط آقای شبانی  یکی از استادکاران این اداره انجام و به اتمام  رسید.

وی گفت: این مرمت شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و موزون سازی طرحی و رنگی  ترنج و لچکی های بخش ورودی کاروانسرا می باشد.

کاروانسرای گمرک یکی از بناهای ثبتی مجموعه بازار کاشان است که در امتداد راسته اصلی بازار و مجاورت میدان تاریخی سنگ در زمینی به مساحت 2000 متر مربع با صحن و حجره هایی در اطراف و دو ورودی و خروجی جداگانه به بازار و میدان سنگ احداث گردیده و از نظر معماری و تزئینات وابسته به آن دارای اهمیت خاصی است.

این بنا در تاریخ  ۱۳۷۹/۱۲/۲۵ به شماره ۳۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *