وزارت نیرو به کشاورز می گوید آب مصرف نکند جهاد کشاورز می‌گوید بروید مصرف کنید

مدیر سابق امور منابع آب کاشان در گفت‌وگویی که اخیراً با برنامه «لایو» صفحه «روزنامه کاشان» داشته است می‌گوید برای اجرای قانونِ تعادل بخشی منابع آب دشت کاشان تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته تا جایی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از مدیران بالادستی خواستار عزل ایشان شده است.


به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، حسن جوکاری می‌گوید: نماینده با توجه به این که فرد دانشگاهی است کاملاً با محدودیت‌های آب آشناست ولی به واسطه این که بسیاری از مردم در روستاها از کشاورزی منتفع می‌شوند باید به ناچار ملاحظاتی داشته باشند. ولی مشکل بر سر قوانین است. ما باید قوانین را به روز کنیم. بارها خدمت شون عرض کردم هر وقت فرصت دارید اجازه بدهید خدمت شما برسیم و قوانین را توضیح بدهیم. کمیسیون کشاورز فقط به «کشاورزی» محدود نشده است و عنوان کامل آن «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» است. همان‌طوری که باید برای حفظ «کشاورزی» تلاش کنیم باید دغدغه حفظ «آب» و «منابع طبیعی» را نیز مدنظر قرار دهیم.


ما وظیفه داریم چیزی که به امانت به ما سپرده شده است به درستی به نسل بعدی تحویل بدهیم. ما در یک زنجیره کار می‌کنیم. من مجری قانون هستم. بارها این را عرض کردم. اگر قانون خوب باشد و من خوب اجرا کنم؛ نتایج آن به درد همه خواهد خورد. بنابراین ما نیاز به قوانین خوب داریم. متأسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. قوانین از چهل پنجاه سال پیش است. مثلاً جرائم در ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب مشخص شده است. وقتی کسی چاه غیرمجاز حفر کرده و کشف شود و به دادگاه معرفی شود تازه چه اتفاقی برای ایشان می‌افتد؟ آخرش این است که برای متخلف جریمه مالی خیلی جزئی صادر می‌شود! خُب این بازدارنده نیست، تازه متخلف را جری‌تر می‌کند. باید جرایم سنگین‌تر وضع شود تا کسی جرأت نکند چاه غیرمجاز حفر کند. حفر چاه غیرمجاز یک تخلف عادی نیست. خلاف بزرگی است. خیانت به همۀ مردم است. باید قوانین جدید برای منابع آب وضع شود. باید قوانین را به روز کنیم. در صورتی که این اتفاق مهم نیفتاده است.


از این سو نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در زمان مسئولیت من علاقه‌ای به اجرای قانون تعادل بخشی آب در منطقه نداشتند. البته این را همه می‌دانستند و چیز پوشیده‌ای نبود. چیزی که حقیر متوجه شدم نگرانی‌های ایشون از معیشت کشاورزان بود و این هم بحث مهمی است. نمیشه معاش کشاورز را به حال خود رها کرد و آب را محدود کرد. کشاورز چهل پنجاه سال پیش مجوز برداشت آب گرفته است. الان پس از این همه سال ما می‌خواهیم برداشت کشاورز را محدود کنیم. از طرف دیگر گرمای هوا به واسطه تغییر اقلیم سال به سال بیشتر شده است. در واقع عوامل زیادی می‌تواند روی اقدامات یک نماینده اثر بگذارد.


ولی فراموش نکنیم به نظر من بهترین کار اصلاح قوانین است. قانون باید به گونه‌ای باشد که آب کشاورز را محدود می‌کنیم در عوض حمایت‌هایی انجام شود. برای کشاورز باید اقدامات حمایتی و آموزشی انجام شود ولی متأسفانه این اقدامات انجام نمی‌شود. وزارت نیرو یک طرف ایستاده‎ است و به کشاورز می‌گوید آب مصرف نکند و طرف دیگر جهاد کشاورزی ایستاده است و به کشاورز می‌گوید بروید مصرف کنید! هرکدام به صورت جزیره‌ای دور کشاورز را محاصره کرده و به اهداف خودمان نگاه می‌کنیم. از او طرف نماینده هم ناچار است یک تصمیمی بگیرد. من آقای ساداتی‌نژاد را نگران آب می‌دانم، نگران کشاورزی هم می‌دانم و از طرفی دیگر چون کشاورزاده هست و دغدغه‌های کشاورزان را نیز درک می‌کند شاید اهتمام بیشتری برای کشاورزی دارد.

همه سازمان‌های مرتبط با آب زیرمجموعه شورای عالی آب هستند. شورای عالی آب وظیفه هر سازمان را مشخص کرده است. وزیر جهاد کشاورزی آن را امضاء کرده است. وقتی وزیر جهاد کشاورزی طرحی را امضاء کرده است نباید در کاشان حرف دیگری بزند و بگوید کی گفته است آب را محدود کنیم؟! وقتی خود شما طرح را امضاء کرده‌اید دیگر نباید وقتی کاشان می‌آیید بگویید چه کسی گفته این اتفاق بیفتد! همان وزیری که در جلسۀ شورای عالی منابع آب نشسته است و طرح را امضاء کرده است همان وزیر وقتی به کاشان آمده است می‌گوید چرا آن را اجرا می‌کنید؟ یک موقع وزیر بعدی این کار را می‌کند می‌گوییم خبر نداشته است – که البته این هم قابل قبول نیست.- ولی همان وزیری که طرح را امضاء کرده است همان وزیر می‌گوید چه کسی گفته کنتور ببندید و آب را رها کنید! این دیگر از بحث‌های فنی خارج می‌شود متأسفانه ناشی از فشارهای سیاسی و به نوعی عوام‌فریبی است! شما در جمعی بنشینید و برای این که خودتان را تبرئه کنید از اجرای یک قانون طفره بروید!


جوکاری در پاسخ به این که سوال که آیا فشارها مانع انجام وظایف قانونی شما در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب دشت کاشان شد یا خیر، گفت: ما چون مجری هستیم نمی‌توانیم به وظایف اجرایی خود عمل نکنیم ولی به شدت برای اجرای قانون موانع اجرا کردند. موانع زیادی وجود داشت ولی در هر صورت ما قانون را اجرا کردیم. کنتور هوشمند را نصب کردیم. اصلاح و تعدیل انجام دادیم و اتفاقات مبارکی افتاد ولی به شدت و به سختی! به جای این که حمایت شویم واقعاً حمایت نشدیم.


وی در خصوص انگیزه خود برای اصرار بر اجرای قانون گفت: ما چیزی برای از دست دادن نداریم. ما برای چه در کشور مانده‌ایم و برای آن تلاش می‌کنیم. برای این که مملکت ما حفظ شود. کاشان بخشی از مملکت است. یزد و کرمان بخش دیگر است. ما ناچاریم که بایستیم و محکم بایستیم. وقتی این گونه عمل کنید حتماً با برخی افراد زاویه ایجاد می‌شو ولی من همواره مصر هستم قانون اجرا شود.


جوکاری ضمن این که از بیان فشارها ابایی ندارد با این وجود با خنده می‌گوید: اجازه بدهید از این موضوع بگذریم. من می‌خواهم در این مملکت زندگی کنم! محل کار من تغییر کرده است ولی جای دوری که نرفته‌ام! تنها صد کیلومتر آن طرف‌تر کاشان آمده‌ام!
مدیر سابق امور منابع آب کاشان در پاسخ به این سوال که دقیقاً موضوع جابجایی شما از مسئولیت مدیریت امور منابع آب کاشان چگونه مطرح شد گفت: شبی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی میهمان کشاورزان منطقه فین کاشان بودند. گویی درخواست کشاورزان مبنی بر رفع محدودیت‌های آب مطرح شده بود و به نظر می‌آمد که تحت فشار بودند. آقای ساداتی‌نژاد با بنده تماس گرفتند و گفتند افرادی سراغ شما می‌آیند و هرچه آب خواستند تحویل بدهید. عرض کردم قدم‌شان روی چشم ولی من نمی‌توانم هرچه آب خواستند بدهم. من مجری هستم و در چارچوب قانون مسئولیت مدیریت منابع آب بر عهده من گذاشته شده است و به همین خاطر باید مسئولیتی که به من سپرده شده است طبق قانون انجام بدهم و تا زمانی که در کاشان بودم به خودم اجازه ندادم به توصیه‌ای فراتر از قانون عمل کنم. این گونه شد که گفتند ایشون را از این مسئولیت بردارید.

اکنون که چنین ادعایی از سوی یکی از مدیران سابق شهرستان کاشان مطرح شده است لازم است نماینده مردم در جهت شفاف‌سازی اقدام کرده و برای مردم روشن کند آیا پاسخ مدیری که بر اجرای قانون پا فشرده است «خلع» و «عزل» است یا «تقدیر» و «تشویق»؟! یادمان باشد هرچند زحمات آقای ساداتی‌نژاد به عنوان یک نماینده ساعی و پرتلاش برای منطقه و حتی فراتر از آن برای کشور قابل تقدیر و ستایش است ولی تجربه به کرات ثابت کرده است انتهای جاده «قدرت» بدون «پاسخ‌گویی» به کویر سوزان «فساد» خواهد رسید و چه بسا ممکن است به همین واسطه سرنوشت جامعه‌ای را به ورطه نابودی و تباهی کشیده شود.

اهل کاشانم آمادگی دارد پاسخ جناب آقای سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی برای پاسداشت رسالت «پرسش‌گری و پاسخ‌گویی» و تنویر افکار عمومی برای مردم عزیز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل منتشر نماید.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *