رئیس شورای شهر خبرداد؛

ورودی‌های نوش‌آباد در روز عاشورا مسدود شد

رئیس شورای اسلامی شهر نوش‌آباد گفت: ورودی‌های کاشان، سفیدشهر و آران و بیدگل به نوش‌آباد در روز عاشورای حسینی مسدود شد و آیین‌های سنتی مذهبی عصر روزهای یازدهم و دوازدهم محرم نیز در راستای پیشگیری از شیوع کرونا در این شهر برگزار نمی‌شود.

 ورودی‌های نوش‌آباد در روز عاشورا مسدود شد

علی غفاری‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال آیین‌های سنتی مذهبی محرم شهر نوش‌آباد با ورود سوگواران حسینی برای شرکت در این آیین‌های عزاداری برگزار می‌شود که امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی در موج پنجم، با حضور شهروندان ساکن شهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: خروج خودرو با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیربومی به این دسته از شهرها دارای محدودیت بوده و متخلفان یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: آیین سنتی، مذهبی خیمه‌برداری عصر روز یازدهم محرم، آیین سوگ و مویه هیات سادات و آیین عصر روز دوازدهم محرم نیز در راستای حفظ سلامت شهروندان برگزار نخواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر نوش‌آباد اظهار داشت: در شرایط کنونی سلامت مردم در مقابل کرونا باید حفظ و عزاداری ماه محرم عاشقانه و مسوولانه همراه با شعور حسینی برگزار شود.

نوش‌آباد پیشینه پربار و فعال در برگزاری آیین‌ها و مناسبت‌ها از جمله شهادت ائمه اطهار (ع) مانند آیین سنتی مذهبی کتل، تعزیه خوانی، خیمه‌برداری، سقاخوانی، چاووش خوانی، کشته برداری (شبیه شهادت امام حسین و حضرت اوبوالفضل (ع) )، بازسازی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورود قافله حضرت امام حسین (ع) به کربلا تا پایان آیین بازگشت کاروان اسرا در اربعین و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا (س) در نمونک شبه مدینه‌النبی در ایام فاطمیه دارد.

آیین‌های سقاخوانی در صبح تاسوعا، کُتَل، پنجه برداری، جریده برداری، کشته برداری، توغ برداری و تعزیه در روز عاشورا، خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمه‌برداری عصر یازدهم محرم از سوی مردمان شهر نوش‌آباد همراه با پخت غذاهای نذری سنتی از جمله حلیم و نان عباسعلی برگزار می‌شود.

نوش‌آباد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در ماه محرم معرفی شده است که از ۲ سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نمی‌تواند پذیرای گردشگران باشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *