عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در کلاب هاوس اهل کاشانم:

واکسیناسیون کرونا صددرصد خطر مرگ را در افراد واکسینه شده از بین می‌برد

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم مائده نجفی زاده در اپلیکیشن کلاب هاوس و در اتاق گفتگویی که به منظور بررسی وضعیت واکسیناسیون در کشور ایجاد شده بود، اظهار داشت: فعلا در کشور سه نوع واکسن وارداتی اسپوتنیک، آسترازنکا و سینوفارم تزریق می‌شود که از این بین دو مورد اولی نوترکیب و سومی بر پلت فرم ویروس کشته شده‌است.


وی با با بیان اینکه افرادی که دارای نقص ایمنی بوده و به هر دلیل کورتون مصرف می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم واکسن سینوفارم بزنند، ابراز داشت: البته استفاده از واکسن‌های کرونا حالت اضطراری دارد.

متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به برخی از مقاومت‌ها برای عدم تزریق واکسن کرونا تصریح کرد: درست است که زدن واکسن اجباری نیست ولی وقتی بیماری‌ مهلک است و مرگ و میر در آن وجود دارد، زدن واکسن عقلا و منطقا جایز و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا تا حدود ۸۵ درصد از ابتلا به فرم شدید و تا ۱۰۰ در صد از مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: دفع خطر احتمالی عقلا واجب است و مطمئنا سود و منفعت واکسن زدن بیش از ضررها و عوارض احتمالی آن در کوتاه مدت و بلند مدت است.

نجفی زاده در مورد واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز با اشاره به اینکه فعلا واکسیناسیون فقط برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق می‌شود، بیان داشت: بیماری کرونا در افراد زیر ۱۸ سال اکثرا خفیف است که مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند هرچند واکسن حتی در کشورهای پیشرفته محدود است.

وی با اشاره به اینکه هر کسی که به فکر جان خود و خانواده خود است باید در نوبت تعیین شده واکسن بزند، ادامه داد: تجربه جهانی در برخی از کشورها که عملیات واکسیناسیون در آن کشورها انجام شده‌است نشان می‌دهد که این موضوع باعث شده‌است که اپیدمی تا حد زیادی کنترل شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه طبق اطلاعاتی که ما داریم واکسن‌های موجود در ایران بر روی جهش هندی کرونا موثر هستند، افزود: البته این نکته را باید مدنظر داشت تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشده باشد تمام افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند همانند قبل باید از ماسک استفاده و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از استرانژی ایمنی جمعی برای کنترل ویروس کرونا بسیار مشکل و هزینه بر است، افزود: واکسن‌های تزریق شده ایمنی بالایی برای فرد ایجاد می‌کنند و پیش بینی می‌کنیم با گذشت زمان و تاثیر نتیجه خوب تزریق واکسن‌ها و اطلاع مردم از نتایج واکسن‌ها مقاومت مردم برای عدم تزریق کاهش پیدا کند.

نجفی زاده در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری قارچ سیاه گفت: این بیماری مورد جدیدی نیست و قبلا هم در برخی از بیماران به خصوص افرادی که نقص ایمنی داشته و کورتون مصرف می‌کنند این بیماری وجود داشته‌است.

وی با اشاره به اینکه کرونا باعث تشدید پاسخ ایمنی میزبان شده و در درمان کرونا از داروهای سرکوبگر ایمنی استفاده شده و این میتواند منجر به شعله‌ور شدن عفونتهای فرصت طلب مثل قارچ سیاه شود، تاکید کرد: شدیدا به همشهریان و هموطنان عزیز توصیه می کنیم کورتون را به هیج وجه خودسرانه و بدون مجوز پزشک مصرف نکنند چراکه باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و خطر بیماری های بعدی مثل قارچ سیاه را افزایش می دهد.

متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه مواردی چند از ابتلای افراد کرونایی به عفونت قارچ سیاه در بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز مشاهده شده است، گفت: این بیماری در هند با توجه به سبک زندگی خاص مردم این کشور تبدیل به یک اپیدمی شده‌است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *