• شناسه خبر : 6266

برای تسریع در شکست کرونا؛

منطقه کاشان در انتظار نگاه پُر مِهر استاندار اصفهان

مهدی عرشی* – دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان است، پزشک است، دارای مدرک دکترای ایمنی شناسی از انگلستان است، استاد دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان است، در روزگاری که بیماری کرونا تمام استان های کشور را درگیر کرده است وجود یک استاندار آشنا با مسائل درمانی و بهداشتی مزیت و امتیاز بزرگی برای مردمان استان اصفهان محسوب می شود، ولی تصوری که برای مردم منطقه کاشان ایجاد شده است این است که بگویند: “دکتر رضایی، استاندار اصفهان (به جز کاشان و آران وبیدگل) “!

در زمان شیوع بیماری کرونا توجه به نام کاشان و آران و بیدگل کمتر در صحبت ها و تصمیمات مسئولان استانداری اصفهان دیده شد و حتی در زمان اعلام آمارهای مبتلایان و متوفیان که توسط وزارت  بهداشت به صورت استانی اعلام می شد مسئولان استان اصفهان آمارهای استانی را به جز کاشان و آران وبیدگل ارائه می کردند، که با واکنش هایی همراه شد، شاید دلیل آنها این بود که اعداد آمار موجود بالا نباشد که مبادا موجب انتقاد یا نگرانی مردم استان اصفهان شود.

درست است که دانشگاه علوم پزشکی کاشان مستقل از دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان است و بر اساس دستورالعمل ها و بخشنامه های وزرات بهداشت عمل می کند ولی در مواجه با بحران کرونا بسیاری از دستگاه ها و نهادهایی که باید به یاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیایند تحت دستور استانداری و مدیران کل استان بودند و همین موضوع باعث شد در مواقعی منطقه کاشان نتواند تصمیمات و اقدامات کامل و به موقعی برای پیشگیری بیماری کرونا اتخاذ کند.

با توجه به سخن معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان که گفته بود: “منطقه ویژه تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان وضعیت پیچیده‌ای دارد به نحوی که آمار آن با جمعیت نزدیک به ۴۵۰هزار نفری حوزه تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با جمعیت 4 و نیم میلیون نفر برابری می‌کند” می طلبید استاندار اصفهان نگاه ویژه ای به بحران منطقه داشته باشد و حتی با تفویض اختیارات بیشتر، حمایت از مصوبات ستاد پیشگیری کرونا کاشان و رایزنی با مسئولان عالی رتبه دولتی در کنترل این بیماری نقش موثرتری در منطقه ایفا می کرد.

حتی دکتر رضایی می توانست در زمان اختلاف نظرات و دوگانگی مصوبات دو شهرستان کاشان و آران وبیدگل نقش پدری دلسوز و میانجیگر را ایفا کند و به فرماندار آران و بیدگل توصیه می کرد تا به سفارشات و نظرات دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دیگر کارشناسان مبنی بر یکسان سازی قوانین در هنگام اتخاذ تصمیمات و مصوبات برای مقابله با کرونا اهمیت دهد زیرا مردم این دو شهر ارتباطات و تعاملات زیادی در امور روزمره خود دارند و برای حفظ سلامتی و جان شهروندان این دو شهر باید با مدیریت هماهنگ نسبت به کاهش ترددها و ارتباطات اجتماعی اقدام شود.

دکتر رضایی حتی لازم بود به فرماندار کاشان به عنوان بزرگترین شهرستان استان بیشتر بها می داد تا بتواند مستقلا و شجاعانه تر برای مردم شهرش تصمیم بگیرد و یا با نگاه به وضعیت قرمز منطقه مانع از لغو برخی از مصوبات ستاد کاشان می شد و نظارت بیشتری به این شهرستان می داشت و در صورت  هرگونه کم کاری و تعلل در اخذ تصمیم به موقع وی را مواخذه می کرد و یا به وی توصیه می کرد بیشتر با مردم و رسانه ها ارتباط بگیرد و با آنها از حقایق موجود حرف بزند.

گفتنی است در دولت یازدهم منطقه کاشان کمتر مورد توجه استانداری اصفهان بوده است، شاید این موضوع را بتوان به پیگیری تشکیل استان کاشان ربط دارد؛ “محسن مهرعلیزاده” استاندار سابق در مدت مسئولیت یکساله خود یک سفر رسمی برای سرکشی به منطقه کاشان نداشت و با گذشت حدود دو ماه از شروع بیماری کرونا دکتر رضایی به منطقه کاشان سفر نکرده و تنها هفته قبل معاون استاندار و سخنگوی ستاد پیشگیری استان به کاشان برای اولین بار آمد.

این نکته هم قابل اذعان است که در دو ماه گذشته از شیوع کرونا مسئولی در منطقه کاشان نسبت به کم‌لطفی استان اصفهان واکنشی نشان نداد؛ مسئولان فرمانداری به این بهانه که ما استخدام دولت هستیم و استانداری نیز مافوق ما می باشد در تبعیت استان عمل می کنند؛ ولی نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس که منتخب مردم است یا اعضای شورای شهر کاشان که نماینده مستقم شهروندان هستند نیز هیچ واکنشی به بی مهری ها نشان نداده اند، گروه های سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان هم که سال هاست کارایی خود را در امور مربوط با منافع مردم و شهر از دست داده اند و نمی شود انتظاری از اعتراض یا واکنشی از سوی آنها داشت و حتی ائمه جمعه منطقه با توجه جایگاه خود می توانستند کمبودهای مردم را از طریق نامه نگاری با مصاحبه با رسانه ها به گوش استاندار اصفهان برسانند.

به هر حال نزدیک ‌دو ماه از بحران کرونا در کشور و کاشان گذشته است، تا حدودی وضعیت منطقه با مشارکت پذیری مردم کنترل شده است ولی مشکلات کرونا روی سلامت، اقتصاد و معیشت مردم خیمه زده است، حضور و حمایت استاندار اصفهان در زمان شیوع موج دوم مقابله با کرونا بیشتر از قبل حس می شود تا بازوی توانمندی در اجرای قوانین برای فاصله گذاری هوشمند فیزیکی و مدیریت ترددها بویژه در ایام گلابگیری کاشان باشد و حتی راهکارهایی برای حمایت از مشاغل اصنافی که در این مدت به شدت زیاده دیده اند اتخاذ کند.

امیدواریم دکتر عباس رضایی به وضعیت قرمز کاشان  بیشتر توجه کند و  در شرایطی که کاشان و آران وبیدگل را به عنوان زیرمجموعه این استان که گرفتار بحران شدند بیشتر به این منطقه بها بدهد تا نام و یادش تا ابد در اذهان عمومی مردمان این سرزمین به نیکی نقش ببیند و ثابت کند که دیدگاه “زهرا سعیدی” نماینده شهرستان مبارکه در مجلس درباره وی اشتباه بوده است آنجا که در توئیت خود نوشته بود: “استاندار اصفهان را به پویش راستی آزمایی مدرک تحصیلی دعوت می کنم. این نوع مدیریت مقابله با شیوع کرونا با مدرک phd ایمنی شناسی پزشکی سازگاری ندارد! بودجه نداده اند که جواب این مردم مظلوم نیست…”


    (0) (0)

    آوریل 12, 2020

    انگلستان مرکز مدارک دانشگاهی قلابی است. من آدمی را میشناسم که بدون داشتن لیسانس از انگلستان دکترای حقوق گرفته جالب آنکه این باصطلاح حقوقدان بدون دانش زبان انگلیسی و در مدت ۲۰ روز دکترای حقوق حقوق را از انگلستان اخد کرده ...

    فاطمه سادات سیدپور
    (0) (0)

    فاطمه سادات سیدپور

    آوریل 13, 2020

    با سلام وعرض ادب من وقتی در اخبار استان میبینم که نوشته بجز کاشان و آران و بیدگل از ته قلب میسوزم میگم خدا پس از کجاییم ما؟ اصفهان که اینجور میگه! پس کی ما رو حمایت میکنه تو این بحران؟ با همه سختیها وبدون امکانات خداوند دکتر ساداتی و بقیه بچه های علوم پزشکی رو سلامتی بده و تمام مسئولین کاشون رو حفظشان کنه و مردم خوب ونجیب کاشان که از هیچ حرفی دم نزدن امام زمان به ما کمک کنه انشالله در ادامه راه هدایت کنه کسانی که ظلم در حق ما کردند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *