معنای گنجینه زنده بشری با ارج داشت مفاخر تداوم می یابد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،معنای گنجینه زنده بشری تداوم هنر و ارج‌داشت مفاخر از طریق آموزش و انتقال به نسل‌های آینده است، گفت: شرق و غرب با نام و آثار باعظمت کاشان می درخشد.

مرتضی رضوانفر در آیین ارج‌داشت استاد حسن عاطفی و نخستین دوره نکوداشت پژوهشگران حوزه کاشان شناسی همزمان با هفته پژوهش در تالار فرهنگ اداره نهاد کتابخانه های شهرستان کاشان اظهار داشت: شعر محتشم کاشانی به لحاظ قدرت شعری و عظمت صحنه‌‌های هنری آن پرتکرارترین متن فارسی دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه در دیگر نقاط دنیا نام مفاخر خود را فقط با یک بزرگداشت تمام نمی‌کنند و با هویت بخشی و الگوبرداری از نام و افتخار پرآوازه آنها فرهنگ سازی می‌کنند افزود: نامگذاری معابر، اعطای پلاک فرهنگی، ساخت و نصب سردیس و تندیس بزرگان، ضبط و نگارش تاریخ شفاهی، برگزاری کارگاه آموزشی و نامگذاری اماکن فرهنگی با نام بزرگان و مفاخر و مشاهیر بخشی از اقدامات شکلی ارج‌داشت است‌.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه بزرگداشت و ارج‌داشت نام بزرگان برای فرزندان آنها عامل افتخار و تداوم راه پدرانشان است گفت: برگزاری آیین ارج‌داشت‌های بزرگان علم و فرهنگ و ادب زنده نگهداشتن میراث ناملموس یا گنجینه‌های زنده بشری برای فرزندان این مفاخر است.

رضوانفر، قدرتمند بودن کاشان از نظر علم و دانش را تاکید و تصریح کرد: نام هر یک از هفت ستاره حوزه پژوهش و کاشان شناسی می‌تواند سرفصل دروس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و موضوع تدوین پایان نامه‌های دانشگاهی قرار بگیرد.

وی، وجود هفت ستاره حوزه پژوهش و کاشان شناسی را افتخار شهر و کشور دانست و گفت: معرفی این بزرگان می‌تواند در قالب بانک اطلاعاتی گنجینه‌های زنده بشری با طبقه بندی و به صورت روش مند تدوین و به نسل‌های آینده منتقل شود.

به گفته وی، تاثیر برگزاری چنین آیین‌‌هایی مایه الگوبرداری جوانان ما از فرهنگ و ادب و محیط بومی و ایرانی بدون الگو قراردادن فرهنگ بیگانگان است.

آیین ارج داشت استاد “حسن عاطفی” کاشان پژوه با هفت دهه فعالیت و نخستین دوره نکوداشت پژوهشگران حوزه کاشان شناسی  به‌منظور تجلیل از استاد “حسین معتمدی” عاشوراپژوه برجسته، “شیرین صوراسرافیل”، محقق حوزه فرش دستباف، “ثریا بیرشک”، پژوهشگر حوزه بافت تاریخی کاشان، “حسین فرخ یار؛”، پژوهشگر حوزه معماری سنتی و اسلامی؛ “عباس تراب زاده”؛ پژوهشگر حوزه مردم شناسی و “افشین عاطفی” پژوهشگر حوزه کاشان‌شناسی در تالار فرهنگ اداره نهاد کتابخانه های شهرستان کاشان برگزار شد.

شایان ذکر است: بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه کاشان‌شناسی از حدود ۲۳۰ پژوهشگر این حوزه به جز نگارش مقاله‌های کاشان شناسی چاپ شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *