معرفی «شقايق گُل دُرشت» مراتع ییلاقی شهرستان کاشان

بهار طبیعت کاشان، رنگارنگ است، از قرمز آتشی و قرمز تا زرد و بنفش و کلی رنگ‌های دیگر، همه را گل‌های بهاری تقدیم نگاه‌های زیبای شما می‌کنند، البته با سخاوتمندی. 

«خانواده‌ی شقایق‌ها» خالق رنگ‌های قرمز و زرد طبیعی هستند.

اگر تا اواخر اردیبهشت‌ماه به خصوص به «طبیعت قهرود» و مسیرهای دسترسی روستایی این بخش سری بزنید، مناظر دل‌انگیزی مشاهده خواهید کرد.

«مراتع کلیماس» شهرستان کاشان در  «ارتفاعات قهرود» واقع شده است. 

«کلیماس» یعنی:  “وضعیت خاک و پوشش گیاهی در بالاترین حد قابل قبولی حفاظتی خاک و تولیدات علوفه‌ی گیاهان “

کارکردهای زیست محیطی مراتع، آن‌هم مراتع قهرود و جوینان بر کارکرد مرتعی آن ارجحیت دارد. یعنی وقتی «تنوع‌ و پراکنش گیاهان داروئی» آن قابل قبول است، حفاظت از آن برای جلوگیری از چرای دام نیز، می‌تواند در اولویت‌ باشد. 

البته اگر به صرف  «تولید علوفه» و «ظرفیت‌ چرای دام» نیز محاسبه کنیم مراتع این منطقه مابین پنج درجه دسته بندی مراتع در کشور، در دسته‌های  «مراتع درجه یک» و «مراتع درجه دو» دسته بندی می‌شوند. 

اما وقتی صحبت از «کارکردهای زیست‌محیطی مراتع» خاصه « صنعت اکوتوریسم» و «طبیعت‌گردی» هم بشود، مراتع این بخش حرفی برای گفتن دارد. 

حفاظت از پوشش گیاهی سطح مراتع این ارتفاعات و کاهش فشار چرای دام، در کاهش مخاطرات سیل و سیل‌خیزی و صدمات آن برای کاشان و شهرستان آران و بیدگل هم از حساسیت ویژه‌ی برخوردارست. 

روستای «نصرآباد جیرویه» در مسیر  «زنجان‌بر» و «جهق پائین»، در ارتفاع بالاتر از ۱۶۰۰ متر از سطح دریا، رویشگاه‌های محدودی از «شقايق‌گُل‌دُرشت» است.

در اراضی کشاورزی و باغات رها شده جوینان و قهرود نیز این روزها زمان بگل رفتن این گونه است. 

گل‌های قرمز و درشت این خانواده در کنار رنگ‌های قرمز و زرد شقایق، رخساره‌های زیبائی در بهار اقلیم ایرانی – تورانی در مرکز ایران را تشکیل می‌دهد.

شقایق‌ها از خانواده «شقایق و خشخاش‌ها» محسوب می‌شوند، تنوع ارتفاع و آب و هوای ایران مرکزی، باعث ایجاد و تشکیل واریته‌های متنوعی حتی با نام‌های محلی و جزئی‌تری مثل «شقایق اصفهانی» و «شقایق شیرازی» نیز شده‌است.

 «شقایق گل درشت» با نام علمی (Glaucium grandiflorum) 

و از خانواده‌ی خشخاش (Papaveraceae) 

در منابع علمی اشاره شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *