محیط زیست کاشان در سیطره مواد پلاستیکی/ ۴۰ درصد پسماندها غیر قابل بازیافت است

اللهیار دولتخواه در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، ضمن اشاره به قوانین سخت‌گیرانه برخی کشورها در زمینه تولید و استفاده از پلاستیک اظهار داشت: پلاستیک بیش از 500 سال می‌تواند در طبیعت بماند و بعد از تجزیه نیز می‌تواند آثار مخرب خود را نیز به دنبال داشته باشد.


وی با بیان اینکه “نه به پلاستیک” باید از منازل آغاز شود، افزود: خیلی وقت‌ها در گردشگری طبیعت متأسفانه غالبا آنچه مشاهده می‌شود پسماندهای ناشی از پلاستیک و نایلون است و حتی در ارتفاعات کوه‌ها نیز این مواد پلاستیکی وجود دارد در حالی که آثار مخرب متعددی را در طبیعت دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان با بیان اینکه برخی از حریق‌ها گسترده ایجاد شده در جنگل‌ها و مراتع گاهی اوقات در اثر بقایای پلاستیک‌های باقیمانده در طبیعت بوده است، ابراز داشت: لازم است استفاده از پلاستیک و وسایل پلاستیکی به حداقل کاهش پیدا کند چراکه بسیاری از مخاطرات در شهرستان کاشان ناشی از پسماندهای زندگی ماشینی امروزی است.

وی با بیان اینکه پلاستیک از ترکیبات نفتی است، گفت: اگر بتوان حجم استفاده از مواد پلاستیکی به حداقل کاهش دهیم می‌توان بخش اعظمی از سرمایه ملی را حفظ کنیم و آن را در حوزه‌های دیگر استفاده کرد و بر همین اساس لازم است پلاستیک را با مواد قابل بازیافت جایگزین کرد.

دولتخواه با بیان اینکه حدود 40 درصد از زباله‌ها مواد پلاستیکی و غیرقابل بازگشت به طبیعت است، تصریح کرد: لازم است شهروندان پس از استفاده از مواد پلاستیکی آن را بازیافت و تفکیک کنند تا مجددا به چرخه تولید بازگردد و به چاله زباله این منطقه منتقل نشود.

وی با بیان اینکه با استفاده کمتر از پلاستیک می‌توان بسیاری از مشکلات را کاهش داد، تأکید کرد: استفاده بیش از حد از لوازم پلاستیکی می تواند به یک معضل تبدیل شود و از این رو لازم است تا از لوازم چندبار مصرف به ویژه برنامه‌ها و سفرهای مختلف خود استفاده کنیم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *