ماه گرفتگی شامگاه سه شنبه برای همگان قابل مشاهده است

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: ماه گرفتگی جزئی شامگاه سه شنبه از سراسر ایران برای همگان قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، ایرج صفایی افزود: این ماه گرفتگی از شامگاه سه شنبه 25 تیر آغاز و تا بامداد چهارشنبه ادامه خواهد داشت و در بسیاری از کشورهای غرب آسیا، آفریقا و جنوب شرقی اروپا دیده می شود.

وی در ادامه این پدیده نجومی را ماه گرفتگی بیست و دوم از دوره هشتاد و یک تایی از سری یکصد و سی و نهم ساروس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه رصد ماه گرفتگی نیاز به ابزار خاصی نداشته و نیاز به استقرار در موقعیت ویژه ای ندارد، افزود: علاقمندان می توانند حتی از پشت بام خانه خود این پدیده نجومی را رصد کنند.

صفایی با اشاره به اینکه هر کسی با هر سطح از امکانات می تواند این پدیده زیبا را مشاهده و احتمالا ثبت کند، گفت: برای ثبت ماه گرفتگی و تصویر برداری نیز می توان از دوربین های عکاسی با قابلیت بزرگ نمایی که بر روی پایه نصب شده، استفاده کرد یا لنز دوربین های حرفه ای را جدا کرده و در پشت تلسکوپ نصب کرده و تصویر برداری نمود.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان درباره زمان بندی مراحل ماه گرفتگی بر پایه ساعت تابستانی در ایران اظهار داشت: لحظه ورود ماه به نیم سایه زمین ساعت 23 و 13 دقیقه و 53 ثانیه شامگاه سه شنبه و لحظه ورود ماه به سایه زمین (تماس اول) ساعت 24 و 31 دقیقه و 43 ثانیه بامداد چهارشنبه خواهد بود.

وی ادامه داد: لحظه میانه گرفتگی (وسط خسوف) ساعت 2 و 00 دقیقه و 41 ثانیه و لحظه خروج کامل ماه از تمام سایه زمین (تماس چهارم) ساعت 3 و 29 دقیقه و 39 ثانیه و لحظه خروج کامل ماه از نیم سایه زمین ساعت 4 و 47 دقیقه و 36 ثانیه بامداد چهارشنبه 26 تیر است.

صفایی در پایان خاطرنشان کرد: زمان گرفتگی تمام سایه ای یا همان گرفتگی جزئی 2 ساعت و 57 دقیقه و 56 ثانیه و زمان گرفتگی نیم سایه ای 5 ساعت و 33 دقیقه و 43 ثانیه خواهد بود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *