• شناسه خبر : 9106

اهل کاشانم گزارش می‌دهد؛

فروش روغن به شرط کیک و رب

مدت هاست که کمبود روغن در شهرستان کاشان به خوبی احساس می‌شود و گاه بیگاه صف‌های دریافت روغن را میبینیم که در برخی از فروشگاه های شهر تشکیل شده‌است.

آنچه که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایطی که به گفته مسئولین و کارشناسان بهداشت از هرگونه تجمع باید جلوگیری شود، این صف‌های تشکیل شده خود شاید بتواند منبعی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.

آنچه که در این بین مورد سوال و تاکید بسیار زیادی از همشهریان کاشانی این است که توزیع و پخش روغن که یک کالای ضروری برای زندگی کنونی خانواده هاست باید اسیر کم و زیادی تصمیمات مدیران و عدم اتخاذ راهکارهای عملیاتی شود.

اما از سوئی دیگر برخی از مشاغل و صاحبان اصناف خواروبار فروشی فروش روغن مایع خود را منوط به فروش جنسی دیگر ماننک کیک، رب و حتی کنسروماهی کرده‌اند.

محمد فروشنده یک مغازه سوپرلبنیاتی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه همین چند روز گذشته بود که وقتی درخواست خرید روغن از شرکت پخش کردیم، روغن را با کنسرو ماهی به ما فروختند، اظهار داشت: ما هم مجبور هستیم که با شرایط روغن را به مشتری بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی به شرکت پخش برای این موضوع شکایت میکنیم، از فروش روغن به ما خودداری می‌کنند، ابراز داشت: با توجه به اینکه ما یک مغازه محلی هستیم و سکنه محله درخواست زیادی برای خرید روغن میکنند ما مجبوریم با این شرایط روغن را بخریم تا به مشتریان خود بفروشیم.

این فروشنده کاشانی با اشاره به اینکه برخی از مشتریان غریبه که با این شرایط ما آشنایی ندارند به این موضوع اعتراض میکنند، تصریح کرد: البته ما پاسخ آنها را میدهیم و حتی برخی نیز تهدید به شکایت کرده‌اند ولی در حقیقت ما چاره‌ای جز فروش روغن به این صورت نداریم.

وی با بیان اینکه تنها کاری که ما میکنیم برای جنس دیگر که به همراه روغن میفروشیم چند جنس متفاوت را گذاشته‌ایم که خود خریدار انتخاب کند، خاطرنشان کرد: چندین بار این موضوع را به مسئولین مربوطه اطلاع داده‌ایم که فکری به حال شرکت‌های پخش کنند ولی تاکنون هیچ ترتیب اثری داده نشده‌است.

در مراجعاتی که به چندین مغازه برای بررسی این موضوع داشتیم فقط یک مغازه بود که روغن را بدون هیچ جنس و کالای دیگری می‌فروخت.

مهدی که فروشنده این مغازه است در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه شرکت‌های پخش به ما هم به همراه روغن اجناس دیگری را میفروشند، ابراز داشت: البته ما سعی میکنیم اجناس را با انتخاب خود خریداری کنیم و اغلب کالاهایی را می خریم که بتوانیم حتی بدون روغن نیز بفروشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به فروش بالای ما در اجناس مغازه مشکلی برای ما متصور نیست، اظهار داشت: به همین دلیل و برای رفاه حال مشتریان برای فروش روغن هم هیج اجباری برای خریدار نمی‌گذاریم که حتما به همراه روغن کالای دیگری را بخرند.

اما نکته‌ای دیگر که تصاویر و ویدئوهایی از آن را چندین بار در فضای مجازی دیده‌ایم، صف‌هایی است که از مردم در مقابل برخی از مغازه‌ها برای فروش روغن دیده می‌شود.

این مغازه‌ها و واحدهای صنفی به ازای هر کد ملی یک روغن را به خریدار می‌دهند چراکه این کالاها دولتی هستند و با مکانیزم خاصی که از طرف اداره صمت معین می‌شود، توزیع می‌شود.

یکی از فروشندگان این واحدهای صنفی با اشاره به اینکه اینگونه توزیع مربوط به کالاهای اساسی دولتی است، اظهار داشت: کمیته‌ای در اداره ضمن با حضور مدیران و مسئولین مربوط تشکیل شده‌است که در این کمیته برخی از کالاهای اساسی دولتی مکانیزم پخش و توزیع آن و واحدهای صنفی که برای توزیع انتخاب می‌شوند، مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اینگونه کالاها از جمله روغن به ازای هر یک نفر یک عدد توزیع می‌شود، ابراز داشت: البته این سامانه در فضای مجازی وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام به واحد صنفی معرفی شده مراجعه کرده تا روغن یا هر کالای اساسی دیگر را دریافت کنند.

این فروشنده واحد صنفی با بیان اینکه علت ازدحام در مقابل مغازه‌ها این است که واحدهای منتخب فروش مانند ما خود باید ابتدا در سامانه ثبت نام و بعد روغن را تحویل خریدار دهند، خاطرنشان کرد: البته اگر از ازدحام و صف‌های متشکله بگذریم این شیوه توزیع باعث شده‌است که دست دلالان و سودجویان از توزیع کالاهای اساسی دولتی کوتاه شود و این اجناس با مکانیزم مشخص شده به مصرف کننده واقعی فروخته شود.

وی مهمترین راهکار برای جلوگیری از تشکیل این صفوف را ازدیاد مراکز توزیع و فروش روغن‌های نباتی دانست و تاکید کرد: با توزیع زود به زود روغن و دیگر کالاهای اساسی مورد نیاز نیز می توان از تشکیل این صفوف و ازدحام‌های جلو واحدهای صنفی جلوگیری کرد.

از نحوه توزیع و فروش روغن‌های نباتی که مورد اعتراض بسیاری از شهروندان است اگر بگذریم موضوع دیگر گرانی و افزایش قیمت این روغن‌ها در چند هفته اخیر بوده‌است.

ایمان فیاض یک فروشنده و پخش کننده عمده روغن در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به دلایل افزایش قیمت‌ و نابسامانی بازار کنونی اظهار داشت: روغن به عنوان یکی از سه جنسی بوده‌است که در بین خوراکی‌های ضروری مردم بیشترین نرخ افزایش قیمت را داشته‌است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل نابسامانی بازار روغن افزایش قیمت جهانی دانه‌های روغنی و چالش نقل و انتقال پول بوده است، تصریح کرد: افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی روسیه و بازارهای جهانی و همچنین افزایش تقاضا و کف قیمت خرید همسایه‌ها و رقبای ایران (چین و ترکیه) در بازار منطقه باعث شده بازار ایران با چالش در زمینه تهیه روغن مواجه شود.

این تاجر و فروشنده عمده موادغذایی خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت روغن خام و دانه‌های روغنی افزایش یافته‌است که همین عامل در روند خرید دانه‌های روغنی و روغن خام ایران تاثیر گذاشته‌است.

وی مشکلات ایجاد شده در صنعت حمل و نقل و حمل روغن خام از بنادر به سمت کارخانه‌ها را دلیل نبود روغن در بازار می‌داند و تاکید کرد: البته در این بین برخی از مواد اولیه کارخانه‌های روغن سازی در بنادر به دلایل مختلف حقوقی و قانونی دپو و ذخیره شده‌بود که با حکم مقامات قضایی اخیرا آزاد شد.

آنچه واضح و مبرهن است تامین کالاهای اساسی مردم باید به عنوان یکی از اولویت های مدیران و مسئولان مدنظر قرار گرفته‌شود.

این موضوع هم شامل تهیه و هم شامل توزیع شایسته و مناسب آن است.

البته در این بین نباید نقش برخی از شرکت‌های پخش مواد لبنی و غذایی را هم در این موضوع یادآوری کرد که در با نظارت دستگاه‌های ذی ربط می توان از بسیاری از این نابسامانی‌ها جلوگیری کرد.


    آتش نشان
    (0) (0)

    آتش نشان

    دسامبر 26, 2020

    جای بس شرم وخجالت داردبرای ملت شریف ایران

    رحیمی
    (0) (0)

    رحیمی

    دسامبر 26, 2020

    نهایت کاری که تعزیرات میکنه اینکه اگه کسی ارزون(توجه کنید ارزون) بفروشه جریمه ش میکنه. کاشون ما یکی از شهرهای فوق العاده گرون کشوره از همه لحاظ خدا شاهده من تو صادقیه تهران پیتزا خوردم ۲۸۰۰۰ تومن اینجا تو کاشون میگه ۳۵.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *