عدم رعایت بهداشت کرونا را در کاشان همه گیر می کند

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در صوت عدم رعایت مسائل بهداشت فردی توسط شهروندان امکان همه گیرشدن ابتلا مردم منطقه کاشان به ویروس کرونا به صورت بالقوه وجود دارد.

علیرضا مفرح در گفت وگو  با پایگاه خبری اهل کاشانم، با اشاره به اینکه آمار افراد بستری در بیمارستان شهید بهشتی تا دیروز 130 نفر بوده است بیان کرد: این آمار مداوم درحال افزایش است و پیش بینی می شود طی چند روز آینده تعداد مبتلایان بستری شده در این بیمارستان به چند صد نفر  نفر برسد.

مفرح تصریح کرد: این ویروس با شیبی تند در دو سه روز آینده خود را به پیک قله منحنی بیماری کوئید 19 خواهد رساند که باید همه توان خود از نظر نیروی تخصصی، تجهیزات و منابع برای مقابله با آن به کار ببریم.

وی با اشاره به آنکه درحال حاضر بیمارستان شهید بهشتی بیمارستان معین در مواجه با این بیماری است اظهار کرد: طبقه چهارم این بیمارستان بطور کامل ب بستری بیماران کرونایی اختصاص داده شده است که بیماران زیادی در این طبقه بستری هستند و شماری از این بیماران هم بدحال هستند.

درگیری شماری از پزشکان و پرستاران کاشان به ویروس کرونا

مفرح ضمن تقدیر از تیم پزشکی، بهداشتی درمانی بیمارستان از جان خود برای بهبود مردم مایه گذاشته اند اذعان کرد:برخی از پزشکان و پرستاران بیمارستان خود نیز درگیر  ویروس کرونا شده اند و به رغم بیماری خود مشغول پرداختن به درمان مردم هستند.

وی تصریح کرد: بیمارستان شهید بهشتی با گستردگی شدیدی از بیماران مواجه است که سبب بیماری شماری از کادر پزشکی بیمارستان شده است و لاجرم برخی از این پزشکان از گردونه کار خارج می شوند و جای آنها خالی می ماند لذا بیمارستان بایستی منابع مالی کافی برای  تامین نیروی انسانی داشته باشد که تحقق این مهم نیازمند کمک های مردمی است.

 

خیران کاشانی به کمک دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیایند

معاون توسعه مدیریت  و منابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید به آنکه در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی در تامین تجهیزات، دارو و ملزومات پزشکی، کیت آزمایشگاهی، لوازم تشخیص و حتی لوازم پیشگیری مثل ماسک، دستکش و دارو های ضد عفونی کننده در مضیقه شدید هستیم و از خیرین کاشانی دعوت می شود وجوهات خود را به حساب دانشگاه علوم پزشکی کاشان واریز کنند تا بتوان از این محل امکانات مورد نیاز را تامین کرد.

وی تصریح کرد: طولانی مدت بودن دوره نقاحت بیماری کوئید19 و شرایط به وجود آمده چون تعطیلی کارخانه ها، مدارس و دانشگاه ها سبب بروز مشکلات و رکود اقتصادی و هزینه های درمان بالا خواهد شد لذا اعتبارات تخصیص  داده شده وزارت بهداشت وکمک های دولت در مواجه با این بیماری کفایت نمی کند و نیاز مند کمک مردم است.

 

مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند

معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت : افراد شهر ما به علت اعتقادات مذهبی بیماری را جدی نمی گیرند و معتقدند که خداوند و ائمه مارا از بیماری حفظ می کنند و مرگ و زندگی به دست خداوند است هر چند این مهم اعتقادد قلبی همه ماست اما دلیلی بر سطحی انگاشتن بیماری نیست نباید چراغ را در مسیر باد قرار داد.

مفرح با اشاره به بی سابقه بودن مراجعه بیماران به مطب پزشکان سطح شهر ابراز کرد: بسیاری از مردم بدون ملزومات بهداشتی چون دستکش و ماسک در سطح شهر تردد می کنند و این درحالی است که درحال حاضر مطب تمامی دکتر های شهر مملو از بیماران مبتلا به ویروس کرونا است

وی با اشاره به این نکته که درحال حاضر این بیماری از حالت اپیدمی به پاندمی تبدیل شده و درحال فراگیر کردن کل دنیا است بیان کرد: تا آنجا که می شود مردم نباید از شهر خارج شوند چراکه با این کارشان ویروس را به شهر های دیگر منتقل می کنند همانطور که این ویروس از قم به کاشان آمد از کاشان  هم به نطنز و بادرود می رود و به همین ترتیب تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

 

امکان ابتلای بالقوه مردم کاشان به ویروس کرونا

معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: امکان ابتلا همه گیر مردم کاشان به ویروس کرونا باالقوه وجود دارد و بدون شک اگر مسائل بهداشت فردی رعایت نشود ابتلابه بیماری کوید19 قطعی خواهد بود.

وی با بیان آنکه وضعیت شهر کاشان در مواجه با ویروس کرونا قرمز است گفت: این ویروس که با میکروسکوپ های الکتریکی هم به زحمت دیده می شود در حال حاضر در تمامی نقاط شهر به وفور پخش شده است لذا ترددهای غیرضروری فرد در جامعه سبب می شود این ویروس از سطح شهر به خانه ها منتقل شود و همه افراد خانواده را درگیر کند.

مفرح با تاکید بر این نکته که همه جای شهرآلوده به ویروس کرونا است مگر آنکه خلافش ثابت شود تصریح کرد: مردم حداقل دو هفته در خانه ایزوله بمانند و با اقوام درجه یک به ویژه پدر مادر به هیچ وجه معانقه و مصافحه نشود علاوه برآن برای جلو گیری از اشاعه و بروز بیماری طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا ورود به هرگونه اجتماعی اعم از مساجد، تالار ها، سالن های غذا خوری و برگزاری مراسماتی چون نماز جمعه و جماعت، اعتکاف ممنوع است و ممانعت از آن بر عهده نیروی انتظامی و دادگستری است.

 

بیماری کوئید 19 درمان قطعی ندارد

علیرضا مفرح با اشاره به این که بیماری کرونا درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: در مقابله با این بیماری از درمان علامتی استفاده می شود به آن معنا که تب را با قرص های تب بر سرفه را با شربت ضد سرفه و درد ناشی از آن با مسکن درمان می شود البته برای تحمل راحت تر این بیماری برخی داروهای تقویت سیستم ایمنی برای بیمار تجویز می شود.

مفرح افزود: علائم این بیماری عینا شبیه سرما خوردگی است  و خود را با تب و لرز، سرفه خشک، آب ریزش بینی، عطسه، ضعف عمومی، درد بدن و سردرد نشان می دهد همچنین اگر شخصی به تنگی نفس دچار شد یعنی تعداد تنفسش در یک دقیقه از سی عدد بیشتر شد قطعا باید بستری شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی با سن زیاد، سیستم ایمنی ضعیف،بیماری دیابت مقاوم به درمان، بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی ریوی همچنین افرادی که از داروهای کورتن دار استفاده می کنند نیاز به مراقبت ویژه دارند.

 

افراد مضطرب بیشتر تحت تاثیر ابتلا به بیماری هستند

معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان آنکه نگرانی حاصل از این بیماری سبب نا کارآمدی سیستم ایمنی می شود گفت: ترس ناشی از این بیماری ممکن است سبب ایجاد بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی و قلبی بشود.

مفرح با تاکید به آنکه نگرانی حاصل از این بیماری به سبب شدت شیوع و سرایت آن است تصریح کرد: این ویروس، ویروس کشنده ای نیست لذا باید از نظر اطلاع رسانی و آموزش روانشناختی در برخورد با بیماری کوئید 19 به مردم آگاهی  کامل داده شود .

وی افزود: باوجود آنکه این بیماری یک بیماری جدی است ولی چون این بیماری خود به خود بهبود شونده است و هوا نیز به سمت گرما می رود شکست این بیماری قطعی است.

مفرح خاطر نشان کرد:  98 درصد بیماران ممکن است خود به خود و حتی بدون هرگونه علائم بیماری خوب شوند و تنها دو درصد افراد مبتلا نیازمند مراقبت  ویژه و بستری شدن هستند و اگر به موقع بستری نشوند آمار مرگ ومیر این بیماران بالا خواهد رفت.

 

رعایت نکات بهداشتی بهترین راه مقابله با کوئید 19

مفرح اذعان کرد: در حال حاضر رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری بهترین راه مقابله با آن است که باید جدی گرفته شود.

وی با بیان آنکه در برخورد با اجسامی که احتمال آلودگی دارند مثل پیشخوان مغازه، دستگیره در، دسته کلید، شیرهای سرویس بهداشتی و حمام و…باید آنها را آلوده تصور کرد مگر آنکه شرایط استریل آن رعایت شده باشد اذعان کرد: هرکسی به هر دلیلی ازخانه خارج می شود نباید دست های خود را وارد دهان، چشم یا بینی بکند چون ویروس به سرعت منتقل می شود وپیش از ورود به خانه باید به مدت 20 ثانیه دستهای خود را با آب و صابون بشوید.

مفرح افزود: در خانه نیز باید دستگیره درب ها و وسایلی که به صورت مشترک استفاده می شود و به آن دست گذاشته می شود با مواد ضدعفونی کننده سطوح، الکل، وایتکس رقیق شده ضد عفونی شود.

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *