گروه پژوهشی مهندسی فضای سبز شهری دانشگاه صنعتی اصفهان:

سربرداری شدید درختان به جز درختان در حال زوال توصیه نمی شود

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم علی نیکبخت مدیر گروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به استعلام خسرو اعتماد مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان در مورد سربرداری شدید درختان نارون که در سال جاری در شهر کاشان انجام شد، نکاتی را ذکر کرده است که حاوی حقایقی علمی است.


در این نامه که نسخه ای از آن نیز برای پایگاه خبری اهل کاشانم ارسال شده است، مدیر گروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه این کار در قدیم الایام(حدود 40 سال پیش) در برخی از کشورهای جهان رایج بود، گفت: اما به دلایل مشکلات فراوان ایجاد شده برای درختان این کار منسوخ و از دستور کار برنامه های نگهداری فضای سبز خارج شد.

نیکبخت با اشاره به اینکه این کار در سال ها دهه هفتاد در تهران و برخی از شهرهای دیگر کشورها اجرا می شد، ابراز داشت: خوشبختانه این کار در دو دهه اخیر کنار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی سربرداری شدید درختان نارون تمسک به بازجوانسازی درختان بود، تاکید کرد: اگر چه این کار در یکی دو سال اول مفید به نظر می رسد ولی به دلیل ایجاد مشکلات زیاد به جز برای درختان در حال زوال که قسمت بالایی آنها خشکیده است برای دیگر درختان توصیه نمی شود.

مدیر گروه پژوهشی مهندسی فضای سبز شهری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بر اساس دلایل گفته شده سربرداری درختان صرفا برای نجات درختانی که دچار سرخشکیدگی شده اند توصیه می شود که همراه آن درون درمانی ( تزریق مواد محرک رشد به تنه درختان) و تعبیه چالکود نیز باید لحاظ شود تا درخت شانس بیشتری برای بازگشت به شرایط طبیعی را پیدا کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *