سبک جدید معارفه‌ها در کاشان / از غیبت مدیرکل تا عدم اطلاع خبرنگاران!

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان مشخص و یکی از پرسنل این اداره به عنوان سرپرست این اداره مهم در حوزه فرهنگی شهرستان کاشان انتخاب و معارفه شد.

معارفه‌ای که البته در نوع خود جالب بود، سرپرست اداره‌میراث فرهنگی کاشان با امضای مدیرکل منصوب می‌شود اما ابلاغی که توسط آقای مدیرکل امضا شده، ایشان این زحمت را به خود نداده که برای معارفه سرپرست شهرستان کاشان با تمدن بیش از هفت هزار سال، بزرگترین شهرستان بعد از مرکز استان، دارای گنجینه ای بزرگ و شگرف از شاخص های میراث فرهنگی و گردشگری، شهر جهانی نساجی سنتی ایران و غیره، حداقل برای احترام به سرپرست انتخابی خود و فرمانداری که عنوان ویژه را یدک‌ می‌کشد خود رنج سفر از اصفهان به کاشان را به تن بقبولاند و در این آیین حضور داشته باشد و بازدید از روستای ابیانه را به معارفه در کاشان ترجیح می‌دهد!

متاسفانه کاشان در کنار بسیاری از بی مهری ها و بی توجهی ها نسبت به میراث فرهنگی از سوی مسوولین و مدیران محلی در مقیاس بالاتر در حد وزارت و مدیرکل هم توجهی به آن نمیشود که این موضوع باعث شده است تا به کاشان، میراث فرهنگی، ظرفیت های گردشگری و توانایی ها و پتانسیل های قوی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط به عنوان گاو‌ شیرده نگریسته شود.

این در حالیست که جاذبه های گردشگری کاشان مثل باغ جهانی فین هر سال نسبت به سال گذشته به جهت جذب تعداد جذب گردشگر در سطح کشور در حال رکورد زدن هستند ولی انگار فقط درآمد این اماکن برای وزارتخانه و مدیرکل مهم است و حتی جناب آقای وزیر میراث فرهنگی که داعیه متفاوت بودن دارد حتی این زحمت را به خود نداده که از این جاذبه جهانی، از نخستین خاستگاه تمدن بشری و پایتخت نساجی سنتی ایران بازدید و حتی در جشن مربوط به پایتخت نساجی که چندی پیش در کاشان برگزار شود، شرکت کند.

در نگاهی دیگر به مراسم معارفه جناب سرپرست جدید میراث فرهنگی شهرستان کاشان، این مراسم بدون حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد! از این بگذریم که این رفتارهای تقابلی با اهالی خبر و رسانه دیگر عادی شده است و متاسفانه نگاه مدیران و مسوولین شهری به رسانه ها بیشتر به عنوان روابط عمومی ارگان خود است، ولی این سوال مطرح است در حالی که مدیران و مسوولین ارشد کشوری همیشه روسای محلی شهرستانها را به تعامل مطلوب با خبرنگاران و اهالی رسانه دعوت می‌کنند، چگونه است که در شهرستان کاشان این تعامل شکل نگرفته است؟!

روزی مدیر آموزش و پرورش این شهرستان را بدون حضور خبرنگاران معارفه میکنند و امروز هم سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان و لابد روز دیگر مدیری دیگر.

به هر حال این روزها هم میگذرد و در حافظه تاریخی مردم این رفتارها به یادگار خواهد ماند و اینکه رفتارهای تعامل گونه همانند یک اتوبان دوطرفه است که از هر دو طرف باید انجام شود و نه یک جاده یکطرفه که هرگونه خودمان خواستیم رفتار کنیم و طرف مقابل را هم به باد فراموشی بسپاریم.

@ahlekashanam


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *