دانشگاهی که دور خود نرده کشیده است دردی از شهر دوا نمی‌کند

مدیرعامل مجموعه بوم‌گردی فرهنگی و خانه نقلی کاشان در گفت‌وگویی با عنوان «گردشگری کاشان؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که با حضور محمدحامد محسنی در «لایو» صفحه «روزنامه کاشان» برگزار شد گفت: دانشگاهی که بین مجموعۀ دانشگاهی و پیرامون خود نرده کشیده و فاصله انداخته و اجازه نمی‌دهد پیوندی بین جامعه متخصصین و فعالین شهر در حوزه‌های مختلف برقرار شد نمی‌تواند نقشی در تولید نیروی انسانی دانش‌آموخته ایفا کند.


اکبر رضوانیان با بیان این مطلب گفت: من این انتقاد را در جلساتی که در دانشگاه هم برگزار شده و در حضور متولیان دانشگاه بیان کرده و گفته‌ام؛ حداقل چهار پنج سالی است رشته کارشناسی ارشد اکوتوریسیم راه‌اندازی شده است ولی متأسفانه نمی‌دانیم این حوزه در عمل چه کرده و با عرصه گردشگری کاشان چه پیوند و ارتباطی برقرار کرده است. البته فرقی نمی‌کند، این موضوع برای سایر دانشگاه‌های کشور نیز صادق است! مانند خیلی از پژوهشکده‌هایی است که زیر نظر دانشگاه‌ها به وجود آمده و هیچ گونه عملکردی از آن در دسترس نیست!

نایب رییس جامعه ی بوم گردی کشور افزود: ما در حداقل‌ها مانده‌ایم! هنوز برای تعریف واژه‌هایی نظیر «رشد» و «توسعه» به یک تعریف مشترک دست نیافته‌ایم! و هنوز این درک مشترک ایجاد نشده است که موفقیت در صورتی حاصل می‌شود که رشد کیفی در کنار کمی مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آن استوار شود.

وی تصریح کرد: زمان بسیار محدود است. باید تلاش کنیم. نیاکان ما داشته‌هایی به ما تحویل داده‌اند و امیدوارم بتوانیم حداقل همان را تحویل فرزندانمان بدهیم ولی واقعیات نشان از آن می‌دهد که شرمنده آیندگان خواهیم بود.

این فعال فرهنگی و گردشگری افزود: بافت تاریخی کاشان یک دهه پیش به عنوان «تهدید» تلقی می‌شد و صرفاً به واسطۀ بخش خصوصی به نقطۀ «قوت» تبدیل شد. بخش دولتی در این خصوص هیچ و هیچ اقدامی انجام نداد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که «مرمت» با «احیا» متفاوت است. در اوایل دهۀ 70 اتفاقات خوبی در عرصه مرمت تعدادی از بناهای تاریخی کاشان رقم خورد که حائز اهمیت است ولی بخش خصوصی با «احیاء» پا به عرصۀ گردشگری کاشان گذاشت و گردشگری فرهنگی را با استفاده از ظرفیت‌های بومی منطقه شتاب داد و ضمن احترام به قواعد جامعه میزبان صنت توریسیم منطقه را رونق بخشید.

رضوانیان گفت: ما برای بازدید از خانه عباسیان بلیط می‌فروشیم، برای خانه طباطبایی‌ها و حمام سلطان میراحمد و موارد مشابه هم همینطور ولی یادمان باشد مشابه حمام سلطان میراحمد در ترکیه و بدون این که تغییر کاربری داده شود درآمد قابل توجهی عاید صنت گردشگری آن کشور کرده است.

رییس جامعه بوم گردی استان اصفهان یادآور شد: آمایش سرزمین یک اتفاق بسیار ساده است. چرا به آن توجه نمی‌کنیم؟ آیا برای استقرار صنایع و توسعه کشاورزی در منطقه‌ای که با بحران بی‌آبی مواجه است دقت لازم مدنظر قرار گرفته است؟

رضوانیان تصریح کرد: باور دارم اگر اکنون صنعت گردشگری به عنوان اولویت نخست منطقه و کشور محسوب نمی‌شود ولی حتماً روزی این اتفاق خواهد افتاد و مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این صورت همه زحماتی که در این حوزه کشیده شده است به هدر نخواهد رفت و برای مردم و منطقه مفید واقع خواهد شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *