اهل کاشانم گزارش می‌دهد:

حدود ۴۵ درصد مراجعات به داروخانه‌ها در کاشان، برای تهیه داروهای کرونایی است

شیوع ویروس کرونا در کشور و در منطقه کاشان بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داد. اما در این بین کادر بهداشتی و درمانی و مشاغل پیرامون آن به ناگاه با سیلی از مراجعه مردم مواجه شد که هنوز نیز ادامه دارد.

در این بین به جز پرستاران و پزشکان شاغل د رنظام سلامت برخی دیگر از اعضای نظام سلامت نیز جز رزمندگان خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس بودند که کمتر نامی از آنها برده شد.

پزشکان و اعضای پرسنل داروخانه ها یکی از همین افراد و گروه‌هایی بودند که در زمان شیوع ویروس کرونا به خصوص در ابتدای این اپیدمی در اسفند وفروردین گذشته مملو از مراجعینی بودند که برای رفع نیازهای درمانی و بهداشتی خود به این مراکز مراجعه می‌کردند.

پرسنل و افرادی که برخلاف برخی از همکاران خود در دیگر شهرهای ایران همگام و همراه با مردم میدان را خالی نکردند و به مردم خدمت کردند.

مدیر یکی از داروخانه شبانه روزی کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به شیوع اپیدمی کرونا اظهار داشت: با شیوع این ویروس و اینکه مردم بیشتر به سمت خرید داروهای ویروس متمایل شدند، فروش داروهای آنتی بیوتیک به مقدار بسیار زیادی کاهش یافت به حدی که تا یک پنج سال‌های گذشته کاهش متقاضی داشتیم.

وی با بیان اینکه این موضوع به دلیل عدم مراجعه دانش آموزان به مدرسه و همچنین قرنطینه خانگی افراد است، ابراز داشت: شربت ها و داروهای آنتی بیوتیک که به این منظور خریداری شده است تاریخ مصرف آنها در حال انقضاست.

محمد اکبری این مشکل مختص تمام داروخانه های ایران است، تصریح کرد: امسال مردم بیشتر به سمت خرید داروهای ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه داروهای مربوط به ویروس کرونا نیز سهمیه‌ای است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که برای حل آن به طور جدی راهکاری ارائه شود شرکت های پخش دارو هستند که داروخانه را مجبور می‌کنند در کنار تامین داروهای سهمیه ای مربوط به بیماران مبتلا به ویروس کرونا داروها و مکمل‌های دیگر را نیز خریداری کنند.

مدیر داروخانه شبانه روزی قانون کاشان با بیان اینکه این داروها و مکمل‌ها که به زور خریداری شده‌است اکثرا در انبارها میماند تا تاریخ انقضای آن فرا برسد، بیان داشت: بسیاری از این اقلام اصلا مورد نیاز داروخانه نیست ولی به خاطر تامین داروهای مربوط به بیماران کرونایی مجبور به خرید آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از داروهای بیماران مبتلا به ویروس کرونا توزیع آنها از بیمارستانها به داروخانه ها کشیده شده است، ادامه داد: دلیل اصلی توزیع این داروها در داروخانه ها این بود که اگر این داروها در همان فازهای نخست درگیری فرد بیمار با بیماری کرونا مصرف شود نتایج بهتری برای فرد بیمار دارد.

اکبری با اشاره به اینکه داروهای سهمیه بندی مربوط به بیماران کرونا از طریق پایش معاونت غذا و دارو به بیمارستانهای سطح شهر کاشان تعلق میگیرد، افزود: بیماران مبتلا به کرونا یا همراهان آنها برای دریافت این داروها باید نسخه خود را به معاونت غذا و دارو برده تا تایید شود.

وی با بیان اینکه برخی از داروها نیز که قبلا مورد استفاده نبود در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار توسط مردم درخواست می‌شود، گفت: یکی از این داروها یک داروی ضدقارچ است که شاید در سال‌های گذشته ما یک بسته برای اینکه در قفس باشد تهیه می کردیم ولی این دارو در شرایط کنونی اصلا پیدا نمی‌شود.

این مدیر داروخانه شبانه روزی کاشان با اشاره به اینکه تاکنون واکسن آنفولانزا را در اختیار داروخانه‌ها نگذاشته‌اند، تاکید کرد: سال‌های پیش این واکسن را در هفته آخر مرداد در بین داروخانه ها توزیع می‌کردند ولی امسال تاکنون توزیع نشده‌است و فقط نظام پزشکی سهمیه‌ای برای خود پزشکان داروخانه‌ها در نظر گرفت که آن را فقط به شخص داروساز و مدیر داروخانه یک عدد می‌دادند.

وی همچنین با بیان اینکه اکثر مراجعه کنندگان به داروخانه از ماسک استفاده میکردند، اظهار داشت: متاسفانه فاصله اجتماعی در حدود 90 درصد موارد بین مراجعه کنندگان رعایت نمی‌شد که حتی اعتراض خود آنها را نیز در پی‌داشت.

اکبری با اشاره به اینکه حدود 45 درصد مراجعه کنندگان به داروخانه تحت مدیریت شان برای دریافت داروهای کرونایی مراجعه می‌کردند، ابراز داشت: با وجود تمام مشکلات و سختی‌هایی که در طول 9 ماه گذشته متوجه داروخانه‌ها و پرسنل آن بوده‌است، آنها مجاهدانه برای خدمت به مردم در تلاش بوده‌اند بدون اینکه حتی دیده‌شوند یا نامی از آنها برده شود.


وی افزود: امسال برخی از همشهریان کاشانی به دلیل ترس از کرونا با عدم مراجعه به پزشک داروهای خود را به صورت آزاد از داروخانه ها تهیه می‌کردند که این کار صحیح نیست چراکه باید مصرف هر دارو با تشخیص پزشک باشد چراکه ممکن است دوز داروها کم و زیاد شود.

یکی دیگر از مدیران داروخانه‌های شبانه روزی کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه حدود 30 درصد مراجعه کنندگان به داروخانه آنها را افرادی دانست که برای تهیه داروهای بیماران کرونایی مراجعه می‌کردند، اظهار داشت: قشر دیگری از مردم که به داروخانه ها مراجعه می کنند برای تامین ماسک و مایع ضدعفونی کننده و حتی تامین دارو برای بیماران دیگر مثل دیابتی و فشار خون است.


وی با بیان اینکه داروخانه های یکی از نزدیکترین مکانها به کروناست که یک مکان پرخطر است، ابراز داشت: متاسفانه زحمات داروخانه ها دیده نمی شود و حتی گهگاهی شاهدد پخش اخبار یا کلیپ هایی علیه داروخانه ها هستیم که غیرمنصفانه است.


روح الله اربابی با بیان اینکه 50درصد پرسنل داروخانه من مبتلا به ویروس کرونا شدند، تصریح کرد: درست است که این افراد و پرسنل با طی کردن دوران قرنطینه به منزل برگشتند ولی حتی در این شرایط که سالم هم هستند پرسنل و حتی خود ما با ترس و لرز وارد منزل می‌شویم و حتی از بچه های خودمان نیز فرار می‌کنیم.


وی با بیان اینکه همیشه ترس از ناقل بودن را داریم، بیان داشت: پرسنل داروخانه‌های بسیار تحت فشار هستند ولی فعالیت آنها هیچ جایی نشان داده نمی‌شود.


مدیر داروخانه شبانه روزی اربابی کاشان با بیان اینکه داروهای مربوط به ویروس کرونا کم و بیش موجود است، افزود: اگر فردی هم در بیمارستان بستری شود داروی او در بیمارستان موجود است.


وی با اشاره به اینکه برخی از داروها که قبلا در پروتکل های درمانی بیماران مبتلا به کرونا نبوده است حال به این پروتکل اضافه و باعث کمبود ان شده است، ادامه داد: یکی از این داروها که به نام ناپروکسن است پیش از این یک داروی التیام بخش درد بود ولی چون حال می گویند جلو پیشروی ویروس کرونا را محدود می کند، کمبود آن حس می‌شود.


اربابی با بیان اینکه حتی توزیع این داروها نیز هدفمند شده است، ادامه داد: در مورد آنتی بیوتیک ها به خصوص شربت این داروها با توجه به شیوع کرونا مصرف آنها به شدت کاهش یافته‌است.

 

قدردانی از زحمات کادر بهداشتی و درمانی برای همه ما لازم و ضروریست. بسیاری از این افراد شاید هیچ جا نامی و نشانی از آنها برده نشود و در گمنامی مشغول انجام وظائف و خدمت به مردم هستند که جای سپاس و قدردانی دارد. پرسنل و مدیران داروخانه های یکی از این اقشار و افراد هستند که از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با توجه به هجمه زیاد مردم بری دریافت دارو و وسائل بهداشتی سرازیر داروخانه‌ها شدند.


زحماتی و قدردانی و رسیدگی به مشکلات این عزیزان باید مورد توجه مدیران و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کاشان و همچنین وزارت بهداشت برای کل کشور باشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *