محیط زیست خواب است؟

جولان آلاینده‌های خطرناک در شهرک صنعتی راوند/ ایجاد آلودگی در کنار مراکز درمانی و مسکونی

هوای پاک یکی از مهمترین مولفه های زندگی مطلوب در هر جامعه است. شاید به همین دلیل باشد که پدربزرگ و مادربزرگ های ما به دلیل دوری از آلاینده های جوی طی سال های نه چندان دور هر کدام زندگی شایسته ای را داشته و عمرهای پربرکتی را هم گذرانده اند.

اما با گذشت زمان و پیشرفت های صنعتی و به تبع آن تغییر سبک زندگی ما انسانها به خصوص در ایران و شهری مثل کاشان در هوایی باید نفس بکشیم که خودمان هم نمی‌دانیم تا چه حد پاک و یا آلوده است.

تمام اطلاعات ما به عنوان شهروند این شهر از میزان پاکی یا آلودگی هوا محدود می شود به اخبار مربوط به  آلودگی هوا که منجر به مدارس تعطیل می شود.

 القصه؛

اخیرا جناب آقای دولتخواه رییس محترم اداره محیط زیست کاشان در جمع خبرنگاران و به مناسبت هوای پاک به نکاتی اشاره کرده و به تبع آن سوالاتی را در ذهن شهروندان کاشانی پدید آورده اند که امیدواریم پاسخی قانع کننده به افکار عمومی بدهند.

رییس اداره محیط زیست کاشان در بخشی از این مصاحبه ۷۰ درصد از آلودگی کاشان را مربوط به سیستم حمل و نقل دانسته اند در صورتی که به سهم صنایع و معادنی که به وضوح آلایندگی آنها از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است هیچ اشاره ای نکرده اند.

اینکه چرا و به چه دلیل در این موضوع سکوت کرده اند برای ما هم یک علامت سوال است ولی سوال بزرگتر در جایی نمود پیدا می کند که ریاست محیط‌زیست کاشان در بخشی از این مصاحبه اعلام کردند 5 روز هوای کاشان برای عموم ناسالم بوده است و این در حالی است که هیچ اطلاع رسانی برای مردم نشده بود.

از سویی دیگر میبینیم و میشنویم که یکی از کارخانجات بزرگ از شهرک صنعتی راوند که چندین کارگر غیرمجاز از اتباع نیز در این شرکت مشغول به کار هستند، به حدی آلودگی از خود ساطع می کند که برخی از ساکنین شهرک های مسکونی اطراف این کارخانه بارها و بارها حتی اعتراض خود را به اداره محیط زیست هم رسانده اند ولی هیچکدام از تظلم خواهی های آنها به نتیجه نرسیده است.

اینکه در این شهرک صنعتی چندین شرکت آلاینده مشغول به کار هستند به حدی که تصاویر آلودگی آنها حتی با خیابانها و بلوارهای اصلی شهر مثل بلوار دانش هم رسیده است، را کدام مقام مسوول غیر از آقای رییس محیط زیست باید پاسخگو باشد؟!

از سویی دیگر این شهرک صنعتی در مجاورت مراکز درمانی بهشتی و یثربی و مراکز مسکونی قرار گرفته اند و بارها واحد‌های آلاینده آن پلمب شده اند ولی هیچ اقدام تاثیرگذاری برای انتقال این واحدها نشده و انگار قرار نیست که بشود این در حالی است که اصفهان حجم زیادی از کوره های آجرپزی به عنوان یکی از مهمترین علل و عوامل آلایندگی هوا را به دیگر شهرهای استان انتقال داده است.

حال با این وجود باید از رییس اداره محیط زیست کاشان این سوال را کرد که آیا خبر دارند تعدادی از این کوره ها به اطراف کاشان و آران و بیدگل منتقل شده است؟!

آیا اطلاع دارند این کوره های آجرپزی چه تبعاتی بر زندگی عادی مردم و کودکان این منطقه دارد و عکس العمل ایشان در مقابل این حجم از اقدامات بر علیه مردم منطقه چه بوده است؟!

کاشان مظلوم مدتها است که نماینده ای در مجلس ندارد و مطالبات مردمان آن بر روی زمین مانده است، و چه خوب است که آقایان در مورد این حق طبیعی مردم کاشان که هوای پاک است در مقابل حجم زیاد سوالات و خواسته های مردم جواب قانع کننده ارائه دهند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *