جشن شکوفه‌ها در برخی از مدارس کاشان به دلیل کمبود معلم برگزار نشد!/ کمبود معلم، معضلی که آینده یک شهر را به چالش می کشد

یادداشت وارده

امروز در بسیاری از مدارس کاشان کلاس اولی ها به مدرسه رفتند و روز باشکوه جشن شکوفه ها در ذهن کلاس اولی ها نقش بست اما در برخی از مدارس به دلیل نبود معلم جشن شکوفه ها برگزار نشد!

در حالی که امسال هم تعدادی از معلمان به افتخار بازنشستگی نائل شدند تاکنون آموزش و پرورش نتوانسته جایگزین آنها را جذب کند و عدم‌ تعیین تکلیف معلمان خرید خدمت و مشخص نشدن نتایج نهایی آزمون استخدامی از مشکلاتی است که باعث شده آموزش و پرورش نتواند هنوز برای پر کردن کلاس‌های خود برنامه ریزی کند، هرچند بازنشستگی چندصد نفر از معلمان در اول مهر بر مشکلات این اداره افزوده است.

کمبود معلم در کاشان موضوع جدیدی نیست آموزش و پرورش کاشان در چند سال اخیر به علت افزایش تعداد بازنشستگان با کمبود معلم روبرو شده و بسیاری از فرهنگیان بازنشسته نیز به علت تاخیر در پرداخت حقوق خود حاضر به ادامه همکاری نیستند و حتی گاها مسافرکشی را به تدریس ترجیح می‌دهند.

تامین معلم، وظیفه اصلی مدیریت آموزش و پرورش است اما مجموعه مدیران آموزش و پرورش کاشان این مسئولیت خود را بر مدیران مدارس تحمیل کرده و مدیران مدارس نیز باید زندگی شخصی خود را قربانی زندگی حرفه‌ای خود کنند تا مدیران آموزش و پرورش، سربلند شوند که هیچ کلاسی بدون معلم نیست.

مدیران آموزش و پرورش اگر نگاهی قدرشناسانه نسبت به معلم داشتند برخی از این گروه را می‌توانستند به همکاری دعوت کنند اما این کوتاهی ها، باعث شده که معلمان بازنشسته به هر شغلی مشغول می‌شوند تا استرس کلاس و تاخیر حقوق ناچیزشان را جبران کنند.

از طرف دیگر اداره آموزش و پرورش به دنبال فربه کردن چارت تشکیلاتی خود است در حالی که با حضور فناوری‌های مدرن، بسیاری از کارشناسی‌ها ضرورتی نداشته و حتی با یک کارشناس می‌توان مدیریت کرد و نیروهای جوان نیز از این فرصت استفاده کرده و بعد از دو سال اشتغال در بخش اداری یک پست مدیریت در مدارس برای خود پیدا کرده و از اداره جدا می‌شوند که برای درستی این ادعا کافی است فرماندار کاشان به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش به مدارس سری زده و سابقه مدیران مدارس را پیگیری کند.

در کنار سکوت مدیران آموزش و پرورش کاشان از اوضاع وضعیت معلمان و کلاس ها، که موجب شده بسیاری از مشکلات این اداره دیده نشود، شورای آموزش و پرورش شهرستان کاشان با وجود آگاهی از کمبود نیرو، جلساتی برای این موضوع بصورت متناوب تشکیل نکرده تا سال جدید تحصیلی کلاسی بدون معلم نباشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *