• شناسه خبر : 2235

توضیح دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره مرگ کودک سه ساله

در پی انتشار خبری مبنی بر فوت کودک سه ساله ی در کاشان بر اثر عقرب گزیدگی در روز چهارشنبه 13 شهریور روابط عمومی امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کاشان با ارسال توضیحاتی به ابهامات موجود پاسخ داد.

دانشگاه علوم پزشکی گفته است؛ کلیه امکانات و سرم‌های لازم برای درمان عقرب‌گزیدگی در بیمارستان بهشتی و مراکز درمانی موجود است. اقدامات اولیه برای بیمار در مرکز درمانی انجام گرفته و کودک به بیمارستان شهید بهشتی اعزام شده است. عليرغم اقدامات انجام شده حین اعزام بیمار و حضور در بیمارستان، كودك دچار خونريزي ريوي شده و بدنبال آن منجر به ايست قلبي و ريوي بیمار شده است.

اقدامات احياء قلبي ريوي به مدت يك ساعت و25 دقيقه موثر واقع نشده و بیمار فوت می‌کند. به نظر می‌رسد احتمالاً تأخیر در مراجعه بیمار از سوی والدین علت اصلی وضعیت ناپایدار و حال عمومی نامناسب بیمار است.

خبر مرگ کودک سه ساله بر اثر گزیدگی عقرب برای نخستین بار توسط پایگاه خبری پیک سیلک کاشان منتشر شد. بر اساس این خبر «نازنین زهرا گلدار» در حالی که در حیاط خانه در لتحر کاشان مشغول بازی با خواهر دوقلویش است از ناحیه شست پا مورد گزش عقرب واقع شده و پس از 6 ساعت پیگیری و مداوا در بیمارستان شهید بهشتی کاشان از دنیا رفت.

پدر کودک در شرح حادثه گفته است: در روز حادثه پس از عقرب زدگی بلافاصله محل گزیدگی را با نخ محکم بسته و او را به اورژانس مرکزی بردم. از آنجا با آمبولانس به اورژانس بهشتی اعزام شدیم. کودک در مسیر و حتی در بدو ورود به بیمارستان شهید بهشتی به هوش بود ولی در حین مداوا کم‌کم به خواب رفت.

پزشکان معالج کشیک گفتند علائم حیاتی دخترم عادی است. گفتند به خاطر مسکن‌ها به خواب رفته است. ولی یک دفعه در ساعت ۳ بامداد شروع به استفراغ کرد و تلاش پزشکان و پرستاران بی‌نتیجه ماند و دختر دلبندم پیش خدا رفت.

پدر کودک در گفت و گو با خبرنگاران و در حالی که به شدت از مرگ کودک متأثر است می‌گوید: هنگام مداوا صحبت از این بود که بیمار به اصفهان اعزام شود ولی هیچ اقدامی نشد. چرا کاشان باید از امکانات و تخصص لازم برای مداوای عقرب‌زدگی محروم باشد. مگر کاشان به واسطه شرایطی که دارد همواره با این مشکل مواجه نیست؟

پایگاه خبری اهل کاشانم با توجه به این که خبر فوت کودک سه ساله به واسطه عقرب‌گزیدگی را در پایگاه و صفحات اطلاع‌رسانی خود منتشر کرده است بر خود لازم می‌داند تا توضیحات دانشگاه علوم پزشکی کاشان را نیز برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مخاطبین خود منتشر کند.

پایگاه خبری تحلیلی اهل کاشانم‌ آمادگی دارد با همکاری سازمان‌های مسئول راههای احتمالی پیشگیری و مقابله با عقرب‌گزیدگی در منطقه کاشان را اطلاع‌رسانی نموده تا شاهد چنین مصیب‌های اندوهبار برای مردم عزیز و همشهریان گرانقدر نباشیم.

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی کاشان به شرح ذیل است:

پایگاه خبری تحلیلی اهل کاشانم

سلام و احترام

در پي انتشار مطلبي در روز دوشنبه مورخ 18/6/1398 با عنوان (مرگ كودك سه ساله در اثر عقرب گزيدگي) دركانال خبري پيك سيلك كاشان و انتشار گسترده مطلب در كانال ها و پايگاه هاي خبري رسمي و غير رسمي به نقل از خبر نگار آن كانال، بدينوسيله گزارش كارشناسي معاونت در مان دانشگاه در خصوص عقرب گزيدگي منجر به فوت كودك ، جهت انتشار برابر مقررات ارسال مي گردد .

( كودك نازنين زهرا گلدار به گفته والدين ساعت 8 شب چهارشنبه 3/6/98 در منزل مسكوني دچار عقرب گزيدگي با عقرب سياه ( بوتيده) از ناحيه شست پاي راست شده و بيمار در ساعت 9:10 به اورژانس مركزي شهر منتقل مي شود و با توجه به بد حالي در بدو پذيرش ( تهوع، استفراغ شديد و تنفس غير طبيعي و افت سطح هوشياري) اقدامات اوليه درماني براي كودك انجام و بلافاصله با آمبولانس به بيمارستان شهيد بهشتي اعزام مي شود كه در داخل آمبولانس وضعيت وي رو به وخامت رفته و با تشخيص شوك آنافيلاكسي سريعا به اتاق احياء قلبي ريوي منتقل و اقدامات پايدار نمودن وضعيت همو ديناميك و تعبيه راه تنفس مصنوعي براي بيمار انجام مي شود و بلافاصله سرم عقرب گزيدگي تا سه دوز براي بيمار تجويز مي گردد.

در ادامه اقدامات حمايتي و درماني همزمان جهت ارجاع به مركز مسموميتي اصفهان (بيمارستان خورشيد) تماس برقرار و وضعيت بيمار به اطلاع همكاران آن مركز رسانده شده و بيمار به بخش مراقبت ويژه كودكان منتقل مي شود.

متاسفانه عليرغم اقدامات انجام شده درماني، كودك دچار خونريزي ريوي و بدنبال آن ايست قلبي و ريوي مي شود و اقدامات احياء قلبي ريوي به مدت يك ساعت و25 دقيقه موثر واقع نشده و عليرغم اين تلاشه بيمار فوت مي كند.

با توجه به بررسي هاي انجام شده توسط كارشناسان معاونت درمان و بيمارستان شهيد بهشتي اعلام مي دارد:

1- بيمار با وضعيت ناپايدار و حال عمومي نامناسب به اورژانس مركزي آورده شده كه احتمالا بدليل تاخير در مراجعه به واحد درماني از سوي والدين بيمار مي باشد.

2- اقدامات درماني ضروري نظير تزريق سرم ضد عقرب گزيدگي و ساير اقدامات حمايتي به موقع و مناسب براي كودك انجام شده است.

3- مركز مسموميت اصفهان بر اساس وضعيت بيمار اقدامات انجام شده را كافي دانسته و ادامه همان اقدامات را توصيه كرده اند.

4- كليه امكانات و سرم هاي ضد عقرب گزيدگي بر اساس پرو تكل كشوري در بيمارستان و مراكز درماني موجود مي باشد.

روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *