گزارش تفصیلی اهل کاشانم از وضعیت موزه شترخان نوش آباد؛

تنها موزه تخصصی شتر کشور بعد از 15 سال همچنان معطل پیچ و خم اعتبارات است

جواد تقی زاده- وضعیت موزه شترخان نوش آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر کشور بعد از 15 سال اصلا مناسب نیست و همچنان معطل پیچ و خم اعتبارات است.

یکی از مهمترین سرمایه های هر دیار فرهنگ غنی مردمان آن منطقه است که نسل به نسل در بین افراد مختلف انتقال داده می شود. هویت فرهنگی و تمدنی یک شهر یا کشور نشان از اصالت و پیشینه درخشان مردمان آن منطقه دارد و این باعث شده است که مدیران و همچنین مردم آن دیار در زنده نگه داشتن مولفه های فرهنگی و تمدنی خود کوشا باشند.

منطقه کاشان به دلیل بافت تاریخی و فرهنگی غنی و همچنین دارا بودن مردمی باهویت از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

وجود مولفه تمدن سازی همچون تپه های سیلک در کاشان و یا یکی از بزرگترین و کهن ترین شهرهای زیرزمینی دنیا در شهر نوش آباد نشان می دهد که بارقه های تمدن شهر پیش از اینکه در سرزمین بسیاری از مدعیان کنونی شکوفه کرده باشد در منطقه ای باستانی و کهن گُل کرده بود.

منطقه کاشان سرشار از فرهنگ های متنوع و مختلف باستانی و کهن است که سال های سال از پیشینیان به نزد ما به ارث رسیده و هم اکنون  ما نیز وظیفه داریم این پایه های تمدن و هویت خود را برای فرزندان و نسل بعد از خود حفظ کرده و به یادگار بگذاریم.

موزه شترخان نوش آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر ایران زمین است که با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر حفظ مولفه های فرهنگی مردمان بافرهنگ نوش آباد باعث ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای اهالی آن دیار می شود.

اما در حال حاضر این موزه که قرار است به صورت مشارکتی بین میراث آران و بیدگل و شهرداری نوش آباد به سرانجام برسد، وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند همت و تلاشی مضاعف از طرف مردم و همچنین مدیران و مسئولین مربوطه است.

در مدت 15 سال گذشته مرمت موزه شترخان نوش آباد کج دار مریض بوده است

یک استاد دانشگاه در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه بنای شترخان در مجموعه زمین وقفه نوش آباد در حدود سال ۱۳۷۲ جهت احداث موزه از ورثه مرحوم حاج ذبیح الله برای شهرداری نوش آباد خریداری شد، اظهار داشت: قرار بود این مکان از همان آغاز به صورت مشارکتی توسط شهرداری و میراث فرهنگی احداث و راه اندازی شود که پس از فراز و نشیب های زیاد و هزینه سرمایه های شهر این موزه به حالت ناامیدکننده ای رها شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی 15 سال حدود 10 شهردار در نوش آباد جابجا شده اند، ابراز داشت: اما در این مدت مرمت موزه کج دار و مریز بوده و بی برنامگی مسئولین شهر و میراث فرهنگی باعث دوباره کاری و تخریب بنا شده است.

محمد مشهدی نوش آبادی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۶ به دنبال بارش برف شدید و پایین نکردن برف از بام بخش های زیادی از بنا از جمله بناهای ضلع شرقی فرو ریخت و دوباره از نو ساخته شد، تصریح کرد: از جمله این بی برنامه گی ها پس از انجام کاهگل تمام بدنه های داخلی و اتمام آن بود که پس از آن تازه نوبت کندن برای نصب لوله برق رسید و این در نوع خود بی مانند است.

درب های چوبی ساخته شده برای موزه شتر خان در معرض آسیب و تخریب است

وی افزود: همچنین تمامی درب های چوبی ساخته شده که هزینه ای سنگینی جهت ساخت آن صرف شده به حال خود رها و تل انبار شده و در معرض آسیب و تخریب است.

این استاد دانشگاه کاشان بی توجهی به تکمیل این مکان را گناهی نابخشودنی و باعث تخریب اموال عمومی  و هدر رفتن سرمایه مردم نوش آباد دانست و بیان داشت: امیدواریم که شهرداری که وظیفه ساخت این بنا را و میراث فرهنگی که وظیفه حفظ و تجهیز آن را دارد اقدامی فوری برای تکمیل این موزه انجام داده و بیش از این به ضرر مردم نوش آباد راضی نباشند و خدا را ناظر بر تعهدات و وظایف قانونی خود بدانند.

وی با اشاره به اینکه طرح  فنی برای ایجاد موزه تخصصی شتر در این مکان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: این بنا در اواسط دوره پهلوی برای نگهداری ستوران و شتر استفاده می شد و شامل بخش های متنوع از جمله  تالار اصلی و اتاق های جانبی، انبار اجناس، محل نگهداری شتر و دیگر چارپایان و اتاق ساربان است و در مجموعه تاریخی “زمین وقفه” محله دربریگ نوش آباد واقع است.

با تامین اعتبار و مشارکت شهرداری نوش آباد امیدوار به افتتاح این پروژه تا پایان سال هستیم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه امسال پیگیر تکمیل و بهره برداری از این موزه هستیم، اظهار داشت: چون این طرح مشارکتی بین میراث و شهرداری نوش آباد است امیدواریم با اعتبار تامین شده از طرف میراث و تامین معادل آن توسط شهرداری نوش آباد تا پایان سال این موزه تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه این موزه از لحاظ محتوایی مردم شناسی است، تصریح کرد: در زمینه تامین اشیا و تجهیز این موزه مشکلی وجود ندارد.

اختصاص 700 میلیون ریال اعتبار از طرف اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل برای تکمیل موزه شترخان در سال جاری

سیدحسین چاکری افزود: برای تکمیل موزه شترخان نوش آباد از طرف اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل در سال جاری اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال اختصاص داده شده است که با تامین معادل این بودجه از طرف شهرداری نوش آباد امیدوار به تکمیل و بهره برداری آن تا پایان امسال هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگس، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل عرصه این بنا را 800 متر و زیربانی آن را نیز 600 مترمربع دانست و گفت: از سال 88 تاکنون در چهار نوبت تاکنون  یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای ساخت این بنا  هزینه شده است.

فعالیت های مرمتی موزه شترخان به مرحله تاسیسات رسیده است

شهردار نوش آباد نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به تملک موزه شترخان از طرف شهرداری ابراز داشت: طرح محتوایی این موزه در سال 1397 مصوب شد و کار مرمتی آن نیز از ابتدا با اداره میراث به صورت مشارکتی بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت های مرمتی به مرحله تاسیسات رسیده است، خاطرنشان کرد:بعد از لوله گذاری تاسیات ساخت ویترین ها انجام می شود.

محمود اشرفی با اشاره به خرید 172 متر مربع زمین در ضله شمالی این موزه برای تکمیل موارد اداری و راه خروجی موزه گفت: در جریان بازدید وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از شهر زیرزمینی ایشان وعده کمک دو میلیارد ریالی برای تکمیل این موزه را دادند که امیدواریم با تحقق آن موزه هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

اثری ملی که برای مرمت، معطل اعتبار است

آنچه مسلم است موزه شترخان نوش آباد هم اکنون در پیچ و خم اعتبارات معطل مانده است و لازم است با تامین اعتبارات لازم از طرف میراث و معادل آن از طرف شهرداری نوش آباد فرایند تکمیل و بهره برداری از این موزه هر چه سریعتر طی شود.

سوالی که ذهن بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را به خود مشغول کرده این است که چرا بنایی که در 22 مرداد 1384 به شماره 13115 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است حال باید معطل اعتباراتی برای تکمیل باشد؟

وضعیت نه چندان مناسب و حتی اسفناک این بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی  شایسته مردم نوش آباد نیست و لازم است به مطالبه جدی و به حق مردم این منطقه در تکمیل و تجهیز این اثر ملی پاسخ داده شود.

مدیر پایگاه پژوهشی نوش آباد نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به بافت تاریخی و فرهنگی شهر نوش آباد گفت: شهر زیرزمینی و موزه شترخان این شهر نمونه ای از آثار شاخص ملی و بین المللی نوش آباد است.

اعتبارات پیشین برای تکمیل موزه شترخان نوش آباد ناکافی بوده است

وی با بیان اینکه لازم است اعتبارات ویژه ای برای مرمت و نگهداری این آثار تاریخی و فرهنگی اختصاص یابد، ابراز داشت: هر چند پیش از این از اعتبارات اختصاص یافته مقداری برای تکمیل موزه شترخان استفاده شده است ولی به دلیل ناکافی بودن و همچنین بروز اختلافاتی این موزه تکمیل نشده است.

رضا نوری با اشاره به اینکه با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده با اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار شده است تمرکز روز ادامه کار برای تکمیل این موزه باشد، اظهار داشت: امیدواریم امسال خبرهای خوبی در این زمینه به مردم فهیم نوش آباد بدهیم.

وی با بیان اینکه امسال بیش از دو میلیارد ریال اعتبار برای پایگاه پژوهشی نوش آباد در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در نظر داریم مقداری از این اعتبار را برای تکمیل موزه شترخان اختصاص بدهیم تا علاوه بر اینکه پایگاه از این بودجه استفاده می کند مقداری از آن نیز صرف تکمیل این بنای ملی و فرهنگی شود.

شهرداری نوش آباد برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه فرهنگی کمک کند

مدیر پایگاه پژوهشی نوش آباد افزود: با توجه به اینکه این پروژه یک پروژه مشارکتی با شهرداری نوش آباد است، لازم است این نهاد نیز برای تکمیل و بهره برداری آن کمک و اعتباراتی اختصاص دهد.

تکمیل و افتتاح موزه شترخان نوش آباد باعث جذب گردشگر و ایجاد منابع پایدار درآمدی می شود

با توجه به اهمیت و توجه مردم و همچنین دوستداران میراث فرهنگی به نظر میرسد باید تلاش و توجهی مضاعف برای تکمیل موزه شترخان نوش آباد انجام شود.

پروژه ای که با افتتاح و بهره برداری از آن می توان امید داشت که علاوه بر جذب گردشگر در این شهر باعث ایجاد منابع پایدار درآمدی برای مردم نوش آباد شود.

با توجه به مطالبه مردم منطقه و همچنین گذشت سال ها از احداث و تکمیل این پروژه به نظر میرسد که تکمیل این بنای فرهنگ به یکی از اولویت های مدیران و مسئولین شهر نوش آباد و شهرستان آران  و بیدگل تبدیل شده است و امید است با جدیت و مطالبه مردم نوش آباد این بنا به زودی تکمیل شود.


    محمد رضا
    (0) (0)

    محمد رضا

    اردیبهشت 31, 1399

    سلام. کج دار و مریز درست است. یعنی طوری ظرف را کج نگه دار که آبی از آن نریزد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *