تلخی دیابت در کام بیماران کاشانی/خطر افزایش شیوع دیابت در بین مردم کاشان

-هادی نجف زاده

 

به بیماری پنهان معروف است. ارتباط مستقیمی با نوع سبک زندگی و تغذیه انسانها دارد و گفته می شود تا ۸۰ درصد با تغییر شرایط زندگی قابل پیشگیری است.
دیابت که در بین عوام به بیماری قند معروف است و متاسفانه منطقه کاشان یکی از مناطقی است که به گفته مقامات دانشگاه علوم پزشکی کاشان میزان شیوع آن در کشور بیشتر از میانگین کشوری است.

 

البته این میزان شیوع در سطح جهان نگرانی هایی ایجاد کرده است به طوریکه تقریبا هر ۱۰ ثانیه یک نفر در دنیا به دیابت مبتلا می شود.
شاید همزمان با شیوع ویروس کرونا به دلیل اینکه مدام از رسانه ها شنیده شد که افرادی که مبتلا به دیابت هستند به دلیل کاهش قدرت دفاعی یکی از افراد آسیب پذیر در مقابل این ویروس هستند، بیشتر خطر این بیماری برای مردم هویدا شد ولی واقعیت این است که خود این بیماری به تنهایی به دلیل عوارض جانبی آن در کوتاه و بلند مدت برای فرد مبتلا و اطرافیان می تواند مورد توجه باشد.


به مناسبت فرارسیدن هفته ملی دیابت که از ۲۴ الی ۳۰ آبانماه است، وضعیت این بیماری در کاشان و مشکلات بیماران دیابتی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

جانشین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به شیوع این بیماری در جهان اظهار داشت: در سال های اخیر با افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل شده است و بیش از ۴۸۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ ساله را مبتلا به خود کرده است.


وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد مبتلایان به حدود ۷۰۰ میلیون نفر برسد، ابراز داشت: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در جهان مبتلا به دیابت نوع یک هستند.


مهدی دلاوری از فوت سالانه بیش از چهار میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به دیابت سخن گفت و تصریح کرد: در کشور ما هم در حال حاضر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۲۵ درصد آنها از بیماری خود آگاه نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه یک مورد از هر شش تولد در کشورمان در اثر دیابت بارداری است، بیان داشت: یکی از اقشاری که در تشخیص دیابت نقش کلیدی دارند پرستاران هستند که این قشر زحمتکش با ارائه آموزش و پشتیبانی روان شناختی برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض و مقابله با عوامل خطر برای دیابت نوع دو نقش بسزایی دارند.

 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به وجود سه نوع دیابت اظهار داشت: دیابت نوع اول به طور عمده بین کودکان و نوجوانان است ک حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کل بیماران از آن رنج می برند.


وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی از نوع دو هستند، ابراز داشت: این نوع دیابت بیشتر در سنین میانسالی و بعد از ۳۰ سالگی رخ می دهد که اغلب هم افراد چاق یا افراد دارای فعالیت بدنی کم به آن مبتلا می شوند.


مرتضی پنجه شاهی با بیان اینکه دیابت نوع دو در حداقل هفت درصد روستائیان و حداقل ۱۰ درصد جامعه شهری کاشان شیوع دارد، تصریح کرد: برای تشخیص، کنترل و درمان سریع بیماران دیابتی مرکزی از سال ۱۳۹۱ در کاشان و در درمانگاه گلابچی آغاز به کار نموده است.


وی با اشاره به اینکه این مرکز با هدف تشخیص زودرس و کنترل بیماران دیابتی راه اندازی شده است، بیان داشت: این مرکز وظیفه غربالگری تمامی افراد بالای ۳۰ سال را در سطح شهرستان کاشان به عهده دارد.


معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه سومین نوع از بیماران دیابتی، دیابت حاملگی است، افزود: در دیابت نوع دوم در سطح شهرستان کاشان ۱۶ هزار و ۳۲۵ بیمار تحت مراقبت هستند که این تعداد حدود شش درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در معرض خطر را شامل می شود.

 

دیابت به نوعی یک آژیر خطر را برای سبک زندگی ساکنین شهری در ایران به خصوص شهری مثل کاشان است که اگر با یی تفاوتی مردم روبرو شود ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای فرد مبتلا داشته باشد.


به گفته کارشناسان حوزه بهداشتی افراد دچار اضافه وزن، چاقی، فشار خون بالای 14 روی9، دارای سابقه دیابت در بستگان درجه یک، سابقه یکبار مرده زایی و یا دوبار سقط بی دلیل و یا تولد بچه بالای 4 کیلوگرم، ابتلا به قند خون بارداری در دوره بارداری افراد در معرض خطر دیابت هستند و اغلب زنان باردار در ماه پنجم  بارداری به قند خون بارداری مبتلا می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم میزان شیوع دیابت در کاشان را بیشتر از میانگین کشوری دانست و اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات اصلی بیماری دیابت را در بی علامتی آن دانست.


وی با اشاره به اینکه پنج تا هفت سال طول می کشد تا فرد مبتلا به دیابت متوجه بیماری خود شود، ابراز داشت: متاسفانه رواج چاقی و اضافه وزن در بین کودکان کاشانی شایع است و این موضوع به همراه کم تحرکی می تواند کودکان کاشانی را مستعد ابتلا به دیابت کند.

 

مروجی با بیان اینکه شیوه زندگی سالم در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت موثر است، تصریح کرد: افراد بالای 45 سال لازمست سالانه آزمایش قند خون بدهند.

 

اما هر جا سخن از دیابت آورده شود انسولین جزئی جداناپذیر از این بیماری و مبتلایان به آن است و مهمترین چالش بیماران دیابتی در این چند سال اخیر به کمبود انسولین است که واکنش های فراوانی را در بین مردم داشته است.

 

یک‌ بیمار ۵۰ ساله دیابتی در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه معمولا بیماران دیابتی دو نوع انسولین میزنند، اظهار داشت: یک نوع انسولین که به نوورپید معروف است در طول روز با اثرات کوتاه مدت میزنند و نوع دیگر که به لانتوس معروف است و به انسولین شب معروف است زیرا اثرات آن طولانی مدت است.


وی با بیان اینکه بیشترین مشکل بیماران دیابتی در تهیه انسولین روز است، ابراز داشت: این انسولین برای هر بیمار متفاوت است ولی برای یک بیمار مثل من در ماه پنج قلم مورد نیاز است.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه انسولین شب راحت تر تهیه می شود، تصریح کرد: برای یک دیابتی مثل من که در ماه پنج انسولین روز مورد نیاز است بیمه متاسفانه دو یا نهایت سه قلم را در هر نسخه تایید نمی کند و برای تهیه بقیه انسولین مورد نیاز باید نسخه ای دیگر توسط پزشک نوشته و مراجعه دیگر به داروخانه برای تهیه آن داشته باشیم که با توجه به شرایط کنونی از نظر شیوع ویروس کرونا و لزوم تردد کمتر برای افراد به خصوص بیماران دیابتی که مز اقشار آسیب پذیر هستند مشکلاتی ایجاد می شود.وی با اشاره به اینکه مشکل بیماران دیابتی به این موارد مختصر خلاصه نمی شود، بیان داشت: در برهه ای از زمان کمبود انسولین به شدت محسوس است که با توجه به اینکه توزیع آن دولتی و طبق روالی از پیش تعیین شده است، بیماران دیابتی عملا دستشان به هیچ جا بند نیست تا مجددا انسولین در داروخانه ها توزیع شود.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه اگر انسولین روز و شب تاریخ آن یکسان نباشد باید جداگانه هر دفعه یک نوع از انسولین دریافت شود، گفت: به این منظور و با این شرایط برای تهیه انسولین شب یک بار و برای انسولین روز هم بار دیگر مراجعه شود که این یعنی در یک ماه چهار بار باید به داروخانه مراجعه شود و برای هر دفعه نیز نسخه پزشک نوشته شود که هزینه های آن به کنار به علت شیوع کرونا ترددهای مداوم باعث افزایش خطر برای بیماران مبتلا می شود.


وی با بیان اینکه این مدل از سهمیه بندی باعث شده است که بیماران علاوه بر تحمل بیماری با فشارهای روانی ناشی از کمبود انسولین در طول ماه هم مواجه باشند، تاکید کرد: انسولین یک ضرورت برای بیماران دیابتی است که زندگی آنان مستقیما با تزریق آن وابسته است و دولت که وظیفه تهیه و توزیع آن را به عهده دارد باید با تعامل شرکت های بیمه زمینه را برای تهیه و دسترسی بیماران دیابتی که تمام آنها دارای پرونده هستند، مهیا کند.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه در کاشان حدود چهارهزار بیمار دیابتی از انسولین استفاده می کنند، اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار عدد از انواع انسولین ها در کاشان مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه مکانیسم توزیع انسولین نه در کاشان بلکه در تهران و در وزارت بهداشت مشخص می شود، ابراز داشت: با این وجود معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان سعی می کند با اتخاذ راهکارهایی نیاز بیماران کاشانی را تامین کند.

محسن تقی زاده با بیان اینکه مشکل تهیه انسولین برای بیماران دیابتی دغدغه مدیران معاونت غذا و داروی کاشان است، افزود: برای توزیع انسولین سهمیه هایی با توجه به بیماران دیابتی هر شهر و منطقه تعیین شده که از طرف وزارت بهداشت اختصاص داده می شود و معاونت غذا و دارو وظیفه نظارت بر حسن اجرای توزیع را بر عهده دارد.


هفته دیابت علاوه بر آموزش و فرهنگسازی برای پیشگیری از دیابت باید مشکلات مربوط به بیماران دیابتی من جمله تامین انسولین هم باید مورد توجه قرار گیرد.


در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید کارشناسان برای عدم تردد در سطح شهر لازم است ترتیبی توسط وزارت بهداشت و سازمان های بیمه اتخاذ شود تا بیماران دیابتی برای نسخه نویسی و مراجعه به داروخانه کمتر مجبور به خروج از منزل شوند.


تهیه انسولین مهمترین دغدغه بیماران دیابتی و خانواده های آنان در کاشان است و در طول روزها و هفته های گذشته این دغدغه از طرف مردم بسیار بیان و منتقل شده است و امیدواریم این مشکل مرتفع شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *