رئیس شورای شهر کاشان:

بیشترین قوانین هوای پاک مربوط به شهرداری ها است

رئیس شورای شهر کاشان گفت: بیشترین قوانین دستورکار قانون هوای پاک مربوط به وظایف شهرداری ها است  بنابراین مدیریت شهری باید برخی تصمیمات را اتخاد کند یا با جلوگیری از برخی موارد وضعیت آلودگی هوا را سامان دهد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهرکاشان علی رسول زاده،رئیس شورای شهر  در صد و سی و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع بررسی وضعیت آلودگی هوای کاشان اظهار کرد: دستور کار قانون هوای پاک با حدود 34 ماده واحد و 39 تبصره تمام آنچه لازمه ی داشتن هوای پاک است را در خود جای داده است ولی متاسفانه علی رغم اینکه این دستور کار  در تاریخ 19 مرداد سال 96 توسط دولت ابلاغ شده امروز به دست شورا رسیده  که جای سوال و شکوائیه دارد.

وی با بیان آنکه این جلسات بررسی آلودگی هوای کاشان قرار نیست تشریفاتی باشد و باید به نتیجه صحیحی برسد گفت: در شهر کاشان حدود 30 هزار دانشجو و هزار استاد داریم که هرکدام در جایگاه خود افراد موفقی هستند که ما می توانیم از این پتانسیل ها استفاده کنیم اما متاسفانه در شهر کاشان زیاد به این موارد بها داده نمی شود که این موضوع خود جای سوال است.

رسول زاده خاطرنشان کرد: مهم ترین راه پیشگیری از آلودگی و موفقیت محور قرار دادن مرکز پژوهش های شورا و انجام مطالعات علمی در این زمینه است همچنین شهرداری باید وظایف خود نظیر تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را به خوبی انجام دهد .

علیرضا مفرح، نائب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اینکه آلودگی هوا و نحوه مقابله با آن از مباحث روز دنیاست، گفت: بایدبا محوریت مرکز پژوهش های شورای شهر به دنبال راهکاری جامع برای شناسایی منشا و رفع آلودگی هوا شهر باشیم به نحوی که سبب توسعه پایدار کاشان شود.

علی هاشمی طاهری،رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه و بودجه بودجه شورای شهرکاشان،با ابراز نگرانی از آلودگی یکباره هوای کاشان بیان کرد:  احداث کمربندی کاشان برای جلوگیری از تردد ماشین های برون شهری در داخل شهر یک امر ضروری است که باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش گیاهی اذعان کرد:کشاورزان برای اصلاح سیستم آبیاری و بروز کردن آن نیازمند دریافت تحصیلات و حمایت های مادی از سمت ارگان های ذی مدخل  هستند.

مجید شمس،عضو شورای شهر کاشان در این نشست یادآور شد: افزایش آلودگی هوا یک زنگ خطر برای شهر است که باید هرچه زودتر برای رفع آن تدبیری اندیشید که در این میان فرهنگسازی و آموزش مردم از جایگاه والایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: استمرار برگزاری جلسات با موضوع آلودگی هوا با حضور مقامات بالادستی و ذی ربط شهر جهت کارشناسی بهتر این معظل یک فوریت است که باید به آن پرداخته شود.

شمس با اشاره به صنایع آلاینده سطح شهر خاطرنشان کرد:  برخی صنایع مثل لنت پارس به علت آلودگی که دارند موجب نارضایتی و اعتراض اهالی محل شده اند که باید به انتقال و سامان دادن اینگونه صنایع توجه شود.

 حسینعلی وکیل، عضوشورای شهر ،با بیان آنکه آموزش در خصوص آلودگی هوا وظیفه همه نهاد های ذی ربط است گفت: ممکن است اداره محیط زیست به علت کمبود بودجه محدودیت هایی در تجهیزات داشته باشد اما با این همه نباید آموزش را نادیده بگیرد و در حوزه صنعت،کشاورزی و آموزش پرورش نقش جدی تری در خصوص انتقال مفاهیم محیط زیست ایفا بکند.

وی تصریح کرد: متاسفانه فاضلاب کاشان پس از تصفیه از حوزه آبخیز کاشان خارج می شود که سبب تقویت پتانسیل آب شور در حوزه کویر می شود که بسیار خطرناک است این مهم حدود یک سال نیم است که از جانب شورا مطرح می شود اما کسی توجهی نمی کند با این حال نیاز است شرکت آب و فاضلاب تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ کند.

وی فزود: افزایش سطح زیر کشت با کاشت گونه های کم آب  و اصلاح و توسعه  سیستم آبیاری نوین از جمله اقداماتی است که جهاد کشاورزی می تواند برای کاهش آلودگی هوا و توسعه فضای سبز در سطح شهر انجام دهد.

وکیل خاطرنشان کرد: تردد خودروهای قدیمی از عوامل مهم آلودگی هواست که شورای شهر با همکاری شورای ترافیک باید یک تصمیم جدی در خصوص اینگونه خود رو ها اتخاذ کنند و در صورت لزوم مانع عبور ومرور آنها در سطح شهرشوند.

علیرضا پورعسگری عضو شورای شهر کاشان با اشاره به این نکته که آلودگی هوا برآیند موضوعات کلان شهری است،افزود: در شهر کاشان درگیر موضوعاتی چون کمبود آب و صنایع مزاحم هستیم همچنین آلودگی هوا شاخص های اقتصادی را نیز زیر سوال می برد لذا باید با سیاست هم پوشانی  بین امور مختلف چون محیط زیست و اقتصاد و … تعادل برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: کاشان پتانسیل ها و کارشناسان خوبی دارد که با استفاده از این ظرفیت ها می توان آسیب هایی مثل کمبود آب و آلودگی هوا را به حداقل رساند شهرداری با توسعه فضای سبز کاشان با توجه به کاشت گونه های کم آب و توسعه ناوگان عمومی کاشان می تواند نقش مهمی در جهت کنترل آلودگی هوا ایفا کند.

سید مهدی ناظم رضوی ،رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورا، با تاکید بر اهمیت نقش شهرداری گفت:شهرداری می تواند با رعایت ضوابط شهرسازی و طرح جامع و تفضیلی شهر محور رفع آلودگی های شهر باشد برای مثال دادن مجوز 4 برابر تراکم مازاد یک منطقه موجب ترافیک در منطقه و به طبع آلودگی هوا می شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *