بررسی داستان مسکن ملی کاشان از آغاز تا کنون/ از تاخیر در فرآیند ساخت واحدها تا ضررهایی که متقاضیان می دهند

مهدی عرشی

«حذف کاشان از طرح اقدام مسکن ملی» تیتر خبری بود که در آذر سال ۹۸ در رسانه‌های محلی این شهرستان منتشر کرد ولی با پیگیری مسئولان بعد از رسانه ای شدن موضوع  و تذکر نماینده وقت  مردم کاشان در مجلس به وزیر راه و شهرسازی، کاشان هم در لیست شهرهای متقاضی قرار گرفت.

مسکن ملی کاشان

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم ، در آذر سال ۹۸ بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی از 400 هزار مسکنی که قرار است با اجرای این طرح ساخته شده و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، 70 هزار و 780 واحد سهمیه استان اصفهان اعلام شد که نام کاشان در ابتدا در بین شهرهای استان نبود.

با تمام حواشی بالاخره کاشان‌ هم جزو شهرهای متقاضی ساخت مسکن ملی قرار گرفت و ثبت نام از متقاضیان  در چند مرحله فراخوان انجام شد و‌ جانمایی زمین در شهرک خاتم‌الانبیا (مسکن مهر) تعیین و پس از قرعه کشی و فرآیندهای قانونی از مرداد تا اسفند ۱۴۰۰ پرداخت واریزی ها توسط واجدین شرایط آغاز شد.

در اواسط سال ۹۹ برای اخذ پروانه از شهرداری کاشان با توجه به تخفیف ۵۰ درصدی اعلامی وزارت کشور درخواست شد که در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۹ با موافقت ۴۵ درصد تخفیف به شرط پرداخت تا ۲۸ اسفند توسط شورا انجام‌ شد که در این مدت پرداخت نشد و با اعتراض مجدد مبنی بر افزایش قیمت ها در سال ۱۴۰۰ سرانجام تفاهم‌نامه ای با ۵۰ درصد تخفیف جهت حدود ۱۵۰۰ واحد با شهرداری بر اساس تعرفه های سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۷ خرداد منعقد شد.

تاخیر در صدور مجوز کمیسیون ماده پنج یکی از موارد قابل تاملی در ساخت مسکن ملی کاشان‌ است که شخص استاندار باید پاسخگو باشد، به گونه ای که برای صدور مجوز ماده پنج بلوک ۵۹۳ واحدی در آذر سال ۹۹ جلسه آن برگزار و در دی ماه ۱۴۰۰ بعد از  ۱۳ ماه ابلاغ گردید، بماند مجوز کمیسیون ماده پنج بلوک ۱۵۸ واحدی هنوز ابلاغ نشده است.

کندی پیشرفت فیزیکی در ساخت پروژه مسکن ملی کاشان طبق گزارش کارشناس دادگستری در تیرماه ۱۴۰۲ حکایت از کم کاری و بی توجهی به حقوق مردم دارد، طبق این گزارش پروژه ۲۹۴ واحدی ۹ درصد، ۱۹۶ واحدی ۱۷ درصد، ۵۹۳ واحدی ۱۵ درصد، ۲۱۴ واحدی ۶ درصد و ۱۵۸ واحدی ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فاجعه بزرگتر در صبح‌ هشتم مرداد ماه رقم خورد آنجا که در خط لوله آب رینگ‌ موجب آبگرفتگی وسیعی در بخشی از  بلوک‌ ۲۱۴ شد، موردی که حتی بر اساس شنیده ها موجب تخریب سازه های ایجاد شده نیز شده است، ولی واکنش رئیس آبفا کاشان در برابر حادثه این بود ما پیشنهاد عدم ساخت و ساز در حریم خط لوله را داده بودیم و رئیس بنیاد مسکن کاشان هم این آبگرفتگی را یک نوع جوسازی دانست که موجب ناامیدی می شود، چند روز بعد این حادثه هم واریزی جدید ۸۰ میلیون تومانی برای پرداخت به متقاضیان مبنی بر پیشرفت پروژه ارسال شد!

با توجه به مطالبات بالا آنچه که محرز است که به هر دلیل چه عمدی با سهوی به دلیل صدور دیرهنگام مجوزات ماده کمیسیون ماده ۵، تاخیر در صدور پروانه، اهمال پیمانکار در انجام‌تعهداتش، متقاضیان دچار ضرر و‌ زیان شدند شاید بخشی از آن بدلیل تورم و نوسان قیمت ها باشد ولی کوتاهی و کم کاری برخی متولیان امور قابل توجیه نیست.

صبح امروز سه شنبه جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه اقدام ملی مسکن کاشان با حضور مدیر کل راه و شهرسازی و مدیرکل بنیاد مسکن  استان اصفهان، فرماندار کاشان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در محل دفتر پروژه اقدام ملی مسکن انجام‌شد، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفته هنوز در کاشان عمده اراضی مورد نیاز تامین نشده و پس از تامین اراضی و وصول آورده متقاضیان و پرداخت تسهیلات روند ساخت اجرایی می‌شود. در حاشیه جلسه امروز نیز خبرهایی از مجروح شدن یکی از نمایندگان متقاضیان منتشر شده که باید درباره دلیل آن شفاف سازی شود.

با توجه این اتفاقات  برای مسکن ملی کاشان چند سوال مطرح است که باید پاسخ داده شود، چرا  صدور مجوز کمیسیون ماده پنج با تاخیر انجام شد؟ نظام مهندسی بر چه مبنایی صدور مجوز را در مجاورت لوله آب صادر کرد؟ سرانجام و خسارت پروژه های که دچار آبگرفتگی شده چه می شود؟ هزینه هایی که بدلیل تاخیر در اجرای پروژه و کم کاری ها به متقاضیان وارد شده‌را چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟ چرا استان اصفهان بویژه شخص استاندار تاکنون نگاه ویژه ای برای حل این مشکل نکرده است؟ زمان تحویل پروژه ها و قیمت نهایی هر واحد چرا به متقاضیان اعلام نمی شود ؟

@ahlekashanam


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *