برای زنده ماندن کاشان باید کاری کرد

حمیدرضا کریمی: آمار تکان دهنده است. مدیر شرکت آب و فاضلاب کاشان در هفته صرفه‌جویی گفته فقط دو درصد مردم منطقه کاشان بزرگ مشترک کم مصرف این شرکت هستند.


فاجعه باری آمار ارایه شده وقتی مشخص می‌شود که آن را کنار یافته پژوهش چند سال قبل دانشگاه کاشان درباره برداشت بی‌رویه آب از دشت‌های شهرستان با موازنه منفی ۴۰ میلیون متر مکعب در سال و همچنین خبر کاهش محسوس نزولات آسمانی در چند سال گذشته بگذاریم.

خشکسالی و مرگ سرزمین تمدن سیلک نتیجه این صغرا و کبرای خبری است.

البته خطر خشکسالی موضوع پنهانی نیست و در سالیان گذشته بارها دوستداران محیط زیست، کنش‌گران اجتماعی و مسئولان مربوطه آن را فریاد زده‌اند.

اما آمار ارائه شده توسط مدیر آبفا و چهره ترک خورده دشت کاشان نشان می‌دهد فریاد آب به جایی نرسیده و هنوز ما به این باور نرسیده‌ایم که فاجعه در چند قدمی ماست.

هفته صرفه‌جویی امروز و فردا تمام می‌شود و در هفته‌های بعد کمتر این واژه را از رسانه‌ها خواهیم شنید، ولی باید برای زنده ماندن کاشان کاری کرد.

خشکسالی درد آشکار و مشترک همه کسانی است که در کنار تمدن سیلک سکنا گزیده‌اند. آنگونه که کارشناسان تاکید دارند مدیریت بهینه مصرف آب نیز درمان قطعی این درد است. اما این درد مشترک، با آمار دو درصدی مشترکان کم مصرف و استمرار برداشت‌های بی‌منطق از سفره زمین، درمان نمی‌شود و نیاز به همراهی همه دارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *