به مناسبت سومین سال آغاز فعالیت اهل کاشانم

اهل کاشانم در جذب مخاطب موفق بوده است

سعید غلامیان*

رسانه از قدیم‌الایام نماد و نشانه روشنفکری و ترقی‌خواهی بوده است. مطبوعات که به‌طورکلی برگرفته از غرب و فرهنگ غربی است در کشور ما به‌سرعت بدل به یک الگوی بومی شد که در منطقه آسیا و خاورمیانه ایران را به‌عنوان اولین‌ها در این عرصه ثبت کرد.

رسانه یک چراغ است که در روشن کردن مسیر جامعه و تربیت فرهنگ و افکار عمومی هم ابزار قدرتمندی دارد و هم اثرگذاری گسترده‌ای.

با حضور و رشد فضای مجازی و آسان شدن دسترسی به اخبار و وقایع اجتماعی تعدد و تکثر رسانه‌ها چشمگیر شد. هر نفر بدل به یک رسانه شد؛ و کپی و انتشار مطالب و اخبار نادرست و شایعه نیز اوج گرفت.

هر شخصی در مواجهه با یک خبر به‌سرعت آن را به فرد یا گروه دیگری منتقل و در فضای مجازی منتشر می‌کند و گاهی که اکثر اوقات را هم شامل می‌شود اخبار غیرواقعی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و در درازمدت رسانه را از اثرگذاری انداخته است!

این موضوع باعث شده اعتماد به خبررسانی تضعیف شود.

نقطه‌ضعفی که این روزها متأسفانه نهادهای متولی نیز به آن وقعی نمی‌نهند و گاهی نیز به آن دامن می‌زنند!

اداره فرهنگ و ارشاد که به‌نوعی متولی رسانه و مطبوعات است نه قدمی برای کنترل عملکرد رسانه‌های اجتماعی برمی‌دارد و نه توجهی به کارکرد نادرست رسانه دارد.

البته دو موضوع در این مورد وجود دارد یک اینکه نحوه کنترل و نظارت بر مطبوعات و رسانه چگونه باید باشد. این مهم‌ترین وجه تنظیم کارکرد یک‌نهاد عمومی با یک‌نهاد دولتی است.

دیگر اینکه تأثیرگذاری نهادهای دولتی بر رسانه باید حداقل باشد و باعث لطمه به استقلال رسانه نگردد.

اگر کنترل یک رسانه باعث خودسانسوری و هدایت اخبار و اطلاعات شود فاجعه‌ای آغاز می‌شود و چنانچه نحوه انتشار خبر رها شود و به انتشار شایعات و اخبار دروغ منجر شود زیان وارده به جامعه انسانی و جامعه خبری از حد بیرون خواهد رفت.

در کشور ما سخت‌گیری در حوزه خبر مربوط به گرفتن مجوز است و نوعی گزینش قبل از ثبت رسانه درحالی‌که در کشورهای دیگر گاهی به‌صرف ثبت در یک‌نهاد دولتی یا یک‌نهاد عمومی کار خبررسانی رسمیت پیدا می‌کند اما انتشار اخبار نادرست و غیرحرفه‌ای تاوان سختی دارد.

گذشته از همه این‌ها بی‌توجهی به آموزش و تعلیم خبرنگاران و اصحاب رسانه تضعیف رسانه و مطبوعات را باعث شده است و نتیجه آن کم شدن اعتماد عمومی به رسانه‌ها و مطبوعات است.

بااین‌همه هر رسانه چراغی است که اگر به راه درست برود هدایتگر به سمت پیشرفت خواهد شد و اگر به راه غلط برود جامعه‌ای را می‌تواند به بیراهه بکشاند.

در کشور ما سعی شده از اثر رسانه بکاهند تا عدم اعتماد عمومی اثربخشی رسانه را خودبه‌خود کاهش دهد! زیانی که جبران آن به‌راحتی میسر نخواهد شد.

بهانه قلمی کردن این نوشته سومین سال گرد شروع بکار پایگاه خبری اهل کاشانم بود که از ابتدا با یک صفحه در فضای مجازی شروع کرد و با اخذ مجوز پایگاه خبری کار خبررسانی رسمی و عمومی را در گستره و میدانی گسترده ادامه داد.

استقبال عمومی از پایگاه خبری اهل کاشانم نشانه اعتماد مردم کاشان به نحوه عملکرد این وب‌سایت خبری است.

پرداختن به اخبار روستاها و شهرهای شهرستان کاشان باعث اقبال شهروندان به اخبار اهل کاشانم شده است.

 از طرفی پرداخت چندرسانه‌ای این پایگاه خبری یکی از نقاط قوتش محسوب می‌شود و به دلیل استقبال عمومی از رسانه‌های دیداری و شنیداری توجه را به این سمت معطوف نموده است و در این زمینه موفقیت قابل‌توجهی به دست آورده است.

هر رسانه یک چراغ است مشروط به صحت عملکرد و به دست آوردن اقبال عمومی. حسنی که رسانه خبری اهل کاشانم موفق به کسب هردوی آن‌ها شده است.

برای دست‌اندرکاران و مدیران رسانه اهل کاشانم موفقیت روزافزون آرزومندم.

**مدیر مسیول پایگاه خبری کاشان نیوز


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *