به بهانه استعفای شهردار کاشان

استعفا؛ فرافکنی یا راهی به بیراهه!

جبران خلیل جبران در کتاب «پیامبر و دیوانه» می‌نویسد: «اگر نمی‌توانی با عشق کار کنی، اگر جز با ملامت و بیزاری کاری از تو بر نمی‌آید، بهتر است کار خود را ترک کنی و بر دروازه معبد بنشینی وصدقات کسانی را که با عشق کار می‌کنند بپذیری، زیرا اگر بی‌عشق پخت کنی، نانی تلخ از تنور به در خواهد آمد که گرسنه را نیم سیر گذارد.».

به واقع آیا در شهری با مناسبات پیچیده ، فهم عمیق ، رسانه ومردم آگاه، می‌توان چنین سبکبال کار را رها کرد و به نام استعفا از بار مسئولیت شانه خالی نمود؟

طبق نص صریح، قانون برای همه از جمله مسئول و غیر مسئول باید یکسان باشد. همه تسلیم قانون هستیم و تنها راه برای اجرای عدالت تمکین به آن است، اجرای قانون، عدالت نسبی را در جامعه ایجاد می‌کند.وقتی به واسطه تخطی و عبور از قانون، در جایگاه خود، حکمی از طریق  مرجع ذی‌صلاح صادر می گردد، اگر بخواهیم به حکم و رأی جایگاه ذی‌صلاح بی‌تفاوت باشیم و آن را برنتابیم در جامعه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

همه باید بدانند، که باید به قانون تمکین کنند. شهردار و شهروند هم در برابر آن  یکسان است و مزید برآن «الناس علی دین ملوکهم»؛ این نشان می دهد که مردم به طور ناخودآگاه رفتار مسئولان خود را اسوه و الگو قرار می دهند ولو آن که آن ها را نپذیرند. پس مطالبه رفتار قانون مدار از طرف شهروندان نیازمند پیشرانی چون رفتار قانون محور شماست.

به نظر می‌رسد شهردار کاشان باید یک بار دیگر قانونی که او را در جایگاه شهردار کاشان قرار داده است را مرور کند تا ضمن نهادینه کردن تبعیت از قانون و پاسخگویی در برابر دستگاه های نظارتی و پاسخ گویی در برابر آنها، سایر شروط تصدی شهرداری از جمله اقامت و سکونت را هم جامه عمل بپوشاند.

کاشان وجایگاه مردمانش والاتر از آن است که با رفتارهای غیرمعمول و عجیب_ که البته طرفداران و طیف همراه را هم سرشکسته می نماید و باید هزینه‌هایش را با کتمان کاری و عدم شفافیت بپردازند_ بشود تصمیمات شتابزده و غیرقانونی را جایگزین مدیریت بهینه شهر نمود.

و سرآخر اینکه؛ هیچ مسئولی فکر نکند، با فرافکنی می تواند از بار مسئولیت شانه خالی کند؛ چرا که در نگاه مردم او مقصر خواهد بود، ضمن آن که اعتماد عمومی را نیز از دست خواهد داد.

@ahlekashanam


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *