• شناسه خبر : 18993

قصه ساداتی‌نژاد به سر نرسید!

از دولت رانده و از کاشان مانده!

مروری اجمالی بر پرونده نماینده و وزیر سابق

در سال ۸۶جوانی ۳۶ ساله و ناآشنا بنام‌ «سید جواد ساداتی نژاد» در دولت احمدی نژاد بعنوان‌رئیس دانشگاه کاشان‌ منصوب شد، مسئولیتی که تا سال ۹۰ به عهده داشت و پس از استعفا بعنوان معاون پارلمانی وزارت علوم تا پایان دولت در سال ۹۲ کارش را ادامه داد.

در انتخابات دهمین‌دوره مجلس در سال ۹۴  ساداتی نژاد بعنوان گزینه نهایی اصول‌گرایان سوار بر مینی بوس قرمز راهی ساختمان فرمانداری کاشان برای ثبت نام در انتخابات شد  انتخاباتی که بواسطه رد صلاحیت «تیمسار منصوری» بسیاری «حسن فدایی» را که گزینه ائتلاف راست سنتی (بیت یثربی) و اصلاح‌طلبان بود  را پیروز آن می دانستند ولی پس شمارش آرا نام‌ ساداتی نژاد از صندوق بیرون آمد تا حیات سیاسی وی رسماً شروع شود.

ساداتی نژاد در سال ۹۶، در انتخابات شورای شهر دوره پنجم دخالت زیادی در اتحاد و‌ لیست بندی اصولگرایان نکرد و لی در انتخابات ریاست جمهوری  با حمایت از رئیسی ورود کرد و در کلیپی از بدرقه روحانی سخن گفت. انتخاب مجدد روحانی و‌ پیروزی لیست همدلی (بیت یثربی + اصلاح‌طلبان) نتیجه انتخابات شورا بود نتایجی که  باعث شد اصولگرایان در رقابت های سیاسی شهر بیشتر از قبل به ساداتی نژاد متکی باشند

پیروزی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس  در سال ۹۸ بدون نبود رقیب شاخص درکنار رد صلاحیت ها برای ساداتی نژاد کار آسانی بود ،وی تنها با «حسین یزدی» گزینه ناشناخته اصولگرایی که توسط مخالفان ساداتی نژاد حمایت می شد رقابت کرد. انتخاباتی که نیمی از جمعیت واجد الشرایط حوزه انتخابیش شرکت نکردند و آرا باطله با اختلاف ناچیز سوم شد!

با انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای شهر ساداتی نژاد تمام امور انتخاباتی را با شعار «ایران قوی، کاشان سربلند» را به دست گرفت، با توجه به ردصلاحیت برخی گزینه های رقیب ، لیست ۹ نفره را مورد حمایت علنی قرار داد و برای پیروزی آنها شخصا هم تبلیغ کرد. نتیجه انتخابات هم قابل پیش بینی بود. انتخاب رئیسی بعنوان‌رئیس جمهور و راهیابی هشت نفر از لیست ۹ نفره مورد حمایت وی به شورا ماحصل این  انتخابات بود.

با آغاز کار دولت سیزدهم ساداتی نژاد بدون‌ حتی یک پیام خداحافظی به مردم حوزه مسئولیتش و‌ بدون اینکه سرنوشت وعده های انتخاباتیش مثل استان کاشان را معلوم کند ، عطای نمایندگی را به لقایش بخشید تا وزیر جهادکشاورزی شود.‌ وزارتی که تنها ۲۰ ماه دوام آورد تا حوزه کاشان و آران و بیدگل ۳۳ ماه بدون نماینده مجلس را به سر کند.

البته ساداتی نژاد، پس از وزیر شدن کاشان را رها نکرد، همکاران سابق او در دانشگاه کاشان یعنی «حسن بخشنده امنیه» به شورای شهر برای مسئولیت شهردار کاشان و «محمدشریف زارعی» برای مسئولیت فرمانداری کاشان به استانداری معرفی شدند تا «کاشان یک دست» در دستان ساداتی نژاد باشد، یک دست شدنی که منتقدانی هم مانند آیت الله سلیمانی امام جمعه سابق کاشان هم داشت که این‌موضوع را بصورت ضمنی بعنوان تهدیدی اعلام کرد ولی ایشان هم در فروردین ۱۴۰۱ با کاشان خداحافظی کردند

سیاست های اشتباه ساداتی نژاد در وزارت جهادکشاورزی، بکارگیری نزدیکان و‌ دوستانش در وزارت خانه،  افزایش قیمت های مواد غذایی و‌ اعتراض کشاورزان و دامداران و از همه مهمتر برخی اخبار منتشر شده درباره تخلفات در این‌وزارت خانه پیکان انتقادات را به سوی ساداتی نژاد برد تا جایی که از مجلس کارت زرد دریافت کرد، اما ادامه افزایش قیمت های مواد غذایی و اعتراضات، موجب شد بالاخره رئیسی،  ساداتی نژاد را از دولت بدرقه کند.

سه شنبه ۲۲ فروردین ماه، و در ایام شب قدر و‌ تعطیلات آخر هفته ساداتی نژاد بدون‌ استعفا یا استیضاح توسط مجلس برکنار شد، هرچند بعد از چند روز اعلام‌کردند استعفا داده است ولی نحوه برکناری ایشان مانند بسیاری از تغییرات مدیریتی کاشان ناگهانی،  بی خبر و بدون مقدمه چینی بود تا علاوه بر شوک رفتن وی، طرفدارانش هم به سختی باور کنند.

پایان کار ساداتی نژاد در دولت حال باید دید آینده سیاسی وی چگونه خواهد بود، آیا برای همیشه از صحنه سیاست در کاشان خداحافظی خواهد کرد، آیا همچنان سعی خواهد کرد امور کاشان را دست داشته باشد، آیا مدیران همسو با وی همچنان در پست خود ابقا خواهند شد. آیا باید منتظر یک تسویه حساب سیاسی در کاشان باشیم؟ آیا دوستان ساداتی نژاد به وی وفادار خواهند بود و آیا …


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *