احداث گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان

با وجود مخالفت میراث فرهنگی، کمیسیون ماده 100 شهرداری رای به ابقای گنبدهای مغایر با معماری سنتی ایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، معماری خانه های شهر کاشان از ویژگی های خاص و منحصربفردی از قدیم الایام بهره برده ولی استفاده از گنبد در هیچ یک از خانه های این شهر مرسوم‌نبوده است، ولی در سال های اخیر رواج احداث گنبدهای غیرایرانی با نماهای رومی برای خانه ها بر هویت و شاخصه های معماری این شهر خدشه وارد کرده است.

بدنبال تخلف احداث گنبدهای مغایر با معماری ایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان و با وجود گزارش ناظر مهندس معماری و مکاتبات میراث فرهنگی برای جلوگیری از این معماری بر خلاف ضوابط شهرسازی، کمیسیون ماده 100 شهرداری بدون توجه به نظر کارشناسان مبنی بر حذف این معماری ناهمگون در دو مرتبه متوالی مالک ساختمان را جریمه کرد.

در پی گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی مبنی بر اجرای احداث گنبدهای فلزی غیرایرانی در ابتدای کوچه ملک‌آباد در یکی از ورودی های بافت تاریخی کاشان مهران ‌سرمدیان، رئیس میراث فرهنگی کاشان در تاریخ 22 دی ماه سال گذشته در مکاتبه ای با شهردار منطقه یک (منطقه ویژه تاریخی_ فرهنگی) خواستار اصلاح و جلوگیری از اجرای این گنبد مغایر با معماری سنتی که در معرض دید عموم قرار گرفته شد ولی کمیسیون ماده 100 شهرداری با جریمه مالک رای خود را بر خلاف نظرات کارشناسان میراث فرهنگی صادر کرد.

گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان

با وجود این مکاتبه احداث این گنبد غیرایرانی ادامه یافت که مجددا در تاریخ 30 اردیبهشت سالجاری میراث فرهنگی کاشان در نامه ای به مرتضی واحدیان شهردار منطقه یک، خواستار حذف گنبدها برای پیشگیری از تسری این نوع معماری در محدوده آثار تاریخی کاشان شد که شهردار منطقه هم پیشنهاد خود را مبنی بر حذف این گنبدهای غیرمتعارف برای درج در پرونده تخلف را اعلام کرد ولی مجددا در کمیسیون ماده 100 شهرداری با جریمه مالک نظرات کارشناسان میراث فرهنگی نادیده گرفته شد تا شاهد اجرای این معماری ناهمگون در محدوده بافت تاریخی و بر خلاف ضوابط شهرسازی باشیم.

رای ابقای این گنبدهای معماری غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان در شرایطی توسط کمیسیون ماده 100 صادر شده است که یکی از گنبدها بدون هیچ گونه کاربری صرفا برای نمایش بیرونی در بالای سردر خانه نصب شده است.

گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان

با توجه به اینکه بافت ارزشمند تاریخی کاشان هنوز ثبت ملی نشده است ولی ضوابط و قوانین میراث فرهنگی را شامل آن می شود ولی متاسفانه در سال های اخیر با وجود شکایت و گزارش های میراث فرهنگی مبنی بر تخلف سازه ای در محدوده های بافت تاریخی بی نتیجه مانده و این تخلفات یا با مجوز شهرداری صورت گرفته یا اینکه در کمیسیون‌ماده 100 شهرداری با اخذ جریمه مالک به سرانجام رسیده است.


    هادی معزی عباسی
    (0) (1)

    هادی معزی عباسی

    شهریور 19, 1399

    با سلام. زمانی که سبک معماری سنتی ب مرور زمان و با بی توجهی از بین میرود. باید منتظر این رویداد باشیم ک گنبد های غیر ایرانی جایگذینی برای معماری سنتی و اسلامی باشد. پدر این بنده حقیر از معماران سنتی و قدیمی ایران میباشد و صد البته هنرمند سازه های گنبد و گلدسته بدون اسکلت فلزی و کاملا سنتی میباشد .ک متأسفانه ب مرور زمان و بی مهری مسئولان از این هنر کهن تقریبا کناره گیری کرده است. و این باعث تاسف میباشد . چرا ک ب یقین میتوانم بگویم یکی از معماران و هنرمندان این سرزمین هست ک در حوضه فعالیت خود جز معدود افراد میباشد. که در این زمینه نتنها در کاشان بلکه بیشتر استان های ایران هنوز آثار هنرمندی ایشان میدرخشد. مسجد آقا بزرگ، مسجد میرنشانه، مسجد سجادیه و.....از هنرهای ایشان میباشد. ب آروزی روزی که از هنرمندان این شهرستان تا زمانی ک در قید حیاط هستند یادی شود ن بعد از حیاطشان. استاد قربانعلی معزی عباسی.

    (0) (1)

    شهریور 20, 1399

    نباید چنین کنید هایی گذاشته شود بصورتی این کنید ها مدل اسرائیلی هست به عکس‌هایی عبادتگاه آنها نگاه کنید می بینید درست مثل آنها طراحی‌های شده مخصوصا خطوط روی کنید باید به جمع آوری اینها شهر داری نظارت کند و هر چه زود تر طرحی ایرانی جایی اینها قرار دهد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *