آزادراه سر راهی قم-کاشان/ دولت پروژه را رها کرده است

فرماندار کاشان در پاسخ مسائل و مشکلات آزادراه، توپ مشکلات این راه را داخل زمین صندوق بازنشستگی و مدیریت آزادراه کاشان-قم انداخت و گفت با تغییر بهره‌بردار مسائل حل می‌شود. فرامرز امیریان مدیر آزادراه در واکنش به این صحبت فرماندار گفت صندوق بازنشستگی در سال جاری 80-70 میلیارد تومان خرج آزادراه کرده است چرا فرماندار این را نمی‌گوید. امیریان توضیحات بیشتری نداد ولی نماینده ویژه و پیشین صندوق بازنشستگی کشور توضیحات بیشتری در گفت‌وگو با خبرنگار اهل کاشانم مطرح کرده است. سیدمحمدحسین مصطفوی گفت:

آقای فرماندار دنبال تغییر بهره‌بردار است. فکر خوبی است ولی باید به آقای فرماندار بگوییم که ما برای بهره‌برداری از پروژه که نمی‌توانیم آدم از بهشت بیاوریم. از قطر و دبی هم نمی‌توانیم بیاوریم. الان آدم‌های دست اول که تجربه مدیریت این کارها را کسب کرده‌اند مشغول کار هستند. شما می‌خواهید مدیریت پروژه را از این‌ها بگیرید دست چه افرادی بدهید؟! باید دست افراد دست دوم یا دست سوم بدهید که شرایط بدتر می‌شود! الان شرایط دولت به گونه‌ای است که قادر نیست 50 کیلومتر اتوبان بسازد! 

سیدمحمدحسین مصطفوی – نماینده ویژه و پیشین صندوق بازنشستگی کشور

قرارداد آزادراه با صندوق بازنشستگی کشوری BOT است و مدت آن به سر رسیده است ولی دولت حاضر نیست آن را تحویل بگیرد. اگر تحویل بگیرد مجبور است برای آن پول خرج کند یا عوارض آزادراه را افزایش بدهد. دولت پروژه را رها کرده است!

دولت در بودجه 1403 که تقریباً به تصویب رسیده دنبال این هست که از راه‌های تعریض شده مثل جاده قدیم کاشان-اصفهان بر اساس کیلومترشمار عوارض بگیرد. چرا؟ چون دولت و وزارت راه در تنگنای مالی است! 

یکی از عوامل تصادفات تاریکی آزادراه است. در زمان نمایندگی تیمسار عباسعلی منصوری -نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل- ایشان دولت را برای روشنایی آزادراه تحت فشار قرار داد. پروژه شروع شد ولی ادارۀ برق به تعهداتش عمل نکرد و کار متوقف شد. 

استفاده از جادۀ قدیم برای عبور و مرور ماشین‌های سنگین راه حل خوبی است ولی آیا امکان‌پذیر است؟! اگر بخواهیم سرعت طرح در جاده قدیم قم-کاشان بالا برود باید قوس‌ها و شیب‌های آن اصلاح شود. جاده عریض شود. در کنار آن هم یک باند دیگر ساخته شود. وقتی قرار است این همه پول خرج شود چرا خرج آزادراه قم-کاشان نشود؟!  

در سال‌های 1376-1375 احداث پروژه آزادراه قم-کاشان متوقف شده بود. من مأمور شدم که وضعیت را بررسی کرده و گزارش آن را خدمت مرحوم ترکان -وزیر راه- ارائه کنم. به کاشان آمدم. خدمت آیت‌الله سیدمهدی یثربی رسیدیم. ایشان شخصیت برجسته‌ای بودند. عصارۀ کاشان بودند. ایشان فرمودند جاده کاشان-قم قتلگاه است. هر خدمتی که امکان دارد به مردم بکنید تا آزادراه به بهره‌برداری برسد.

🎙️خبرنگار – عبدالمجید رفیعی برزکی


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *