آبفا و اعتماد از دست رفته!

عبدالمجید رفیعی برزکی - نویسنده کتاب «ژرفای آب و پهنای کویر»

خبرهای این روزها در حوزه «آب و فاضلاب» نشان از آن درد که مشکل شرکتی به نام «آبفا» فقط بحران آب نیست؛ شوربختانه به مرور سرمایه اجتماعی خود را هم از دست داده و بحران دیگری بر بحران آب اضافه کرده است! گویی آنچه از رفتار و گفتارشان برمی‌آید نه این برایشان اهمیت دارد نه آن! تنها سلاح‌شان «پول» است. تا آن را به رخ مردم بکشند؛ جملاتی با این مضمون که اعتبار حفر چاه فلان روستا تأمین شده، اگر مردم اجازه ندهند اعتبار آن بازمی‌گردد! تسهیلات شبکه جمع‌آوری فاضلاب فلان شهر آمده است، اگر مردم اجازه ندهند بازمی‌گردد! 

ولی  در این گزاره‌ها بیش از هرچیز نقش مردم به فراموش سپرده شده و بر پولی تأکید شده که از آب‌بهاء و فاضلاب‌بها تأمین می‌شود یا به یُمن جایگاه دولتی از اعتبارات یا تسهیلات بانکی به دست آمده است! پول‌هایی که هر دو از جیب مردم است؛ یکی اعتبارات دولتی که متفاوت با سال‌های گذشته متکی بر مالیات مردم است و دیگری تسهیلات بانکی که اقساط آن باید همراه با سود و کارمزد از مردم گرفته شود و به بانک‌ها برگردد! ولی آبفا چگونه سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است؟! 

آبفا کاشان

مردم آگاهند که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی، اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری است. طبیعت برای یک شهروند فرهیخته این مجوز را صادر نکرده که آب سالم و بهداشتی بردارد و آلوده کرده و آن را به حال خود رها کند! از سوی دیگر شهروندان با خرید امتیاز انشعاب آب، مالک آب نمی‌شوند بلکه اجازه دارند از آب استفاده کرده و فاضلاب آن را به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری تحویل بدهند تا تصفیه شده و مورد استفاده مجدد قرار گیرد. 

خوشبختانه چند سالی است که شبکۀ جمع‌آوری فاضلاب شهری به همت مسئولین این شرکت در بخش اعظمی از شهر کاشان اجرا شده و با این کار فاضلاب منازل جمع‌آوری و تصفیه می‌شود؛ اقدامی که شایستۀ تقدیر است ولی چگونه با این همه زحمت اعتماد مردم از دست رفته است؟!

اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری یک پروژه زیرساختی با پیوست فرهنگی و اجتماعی است و تحقق همه جانبه آن در گرو همراهی مردم است. متولیان این پروژه برای جذب مشارکت مردم بارها و بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که اجرای این پروژه زیست محیطی برای کاهش آلایندگی و تأمین بخشی از موازنۀ منفی آب‌های زیرزمینی است تا موفق شده‌اند مردم را متقاعد کرده و همکاری شهروندان را جلب نمایند.  اکنون که پروژه به بهره‌برداری رسیده برای افکار عمومی این سوال پیش آمده است که تکلیف آن قول‌ها چه شد؟! 

آقای خسرو اعتماد مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت کویر سبز و نماینده سازمان‌های مردم نهاد شهرستان بارها و بارها فریاد برآورده و آن قول‌ها را یادآوری کرده و سرنوشت آن را جویا شده است؟! سوالی که متأسفانه بی‌پاسخ مانده یا مورد بی‌اعتنایی متولیان امر قرار گرفته است!! 

مسئولین آبفا به مردم قول دادند که قرار است پساب فاضلاب شهری کاشان برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود تا فشار کمتری به منابع زیرزمینی وارد شود ولی این قول چه شد؟! 

«آبفا» بهتر است دریابد همه چیز پول، اعتبار و تسهیلات بانکی نیست. کار با مردم نیاز به «اعتماد»، «اعتبار» و «سرمایه اجتماعی» دارد! چیزی که متأسفانه تا اندازۀ زیادی از دست رفته است! شایسته است متولیان به سوال‌ها و ابهامات مردم پاسخ داده و ابهامات را برطرف کنند و اقناع عمومی را به دست بیاورند تا سرمایه از دست رفته بازگردد و ذخیره‌ای شود تا برای اقدامات بعدی به کار آید!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *