• شناسه خبر : 1436

به بهانه مراسم برگزار نشده کلنگ زنی یک پروژه:

آبشار؛ پدیده‌ی کاشان نشود

«درسایه الطاف الهی و عنایات بقیة الله الاعظم (عج) و در راستای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی شهر تاریخی کاشان، برآنیم تا در ایامی که با شمیم معنویت روز دحوالارض، میمنت دهه مبارک کرامت و میلاد خجسته ثامن الحجج، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) معطر گردیده و در روزهایی که یادآور رسالت کارآفرینی و توسعه است .مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ مجموعه مسکونی، تجاری، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی شهرک آبشار را با حضور معاون محترم وزیر راه و شهرسازی، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات و مسئولین کشوری و لشکری برگزار نماییم
این پروژه در زمینی به مساحت ۴۷۰۰۰ متر مریع و با زیربنایی بالغ بر۲۵۰۰۰۰ متر مربع طراحی شده است که منشا ٕ تحولات ارزنده ای در بخش های مسکن، اشتغال، رونق صنعت و کسب و کار، توسعه سایر زیر ساخت های خدماتی، فرهنگی، ورزشی و ‌آموزشی در شهر کاشان، مصداق عملی رونق تولید و تحقق منویات مقام عظمای ولایت خواهد بود.»

این متن دعوت نامه ای بود که از طرف گروه مشارکت و چند منظوره ابشار برای خبرنگاران و اصحاب رسانه کاشان ارسال شد و از آنها دعوت کرد که در روز چهارشنبه نهم مرداد از ساعت 9 تا 10 صبح در مراسم کلنگ زنی این پروژه در انتهای بلوار صنعت شرکت کنند و بعد از ان در جلسه سالن غیاث الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد برای معرفی پروژه حضور داشته باشند.

به گزارش ایرنا، مدیر طرح شهرک چند منظوره آبشار در معارفه پروژه در دانشگاه ازاد کاشان گفت: طرح با زیربنای افزون‌ بر ۲۵۰ هزار مترمربع با اعتبار هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در مدت پنج سال به اجرا درخواهد آمد و شرکت تعاونی کارکنان آب و فاضلاب کاشان نیز سرمایه‌پذیر این طرح بزرگ است.

بابک فخیمی با اشاره به ایجاد یکهزار و 500 فرصت شغلی مستقیم با اجرای این طرح تشریح کرد: 100 هزار مترمربع زیربنای مسکونی ، 45 هزار مترمربع زیربنای اداری و تجاری و 15 هزار مترمربع زیربنای خدماتی و آموزشی در 21 بلوک در کریدور شرق به غرب کاشان ساخته خواهد شد.

وی منطقه مسکونی را شامل یکهزار واحد (500 واحد برای شرکت تعاونی آبفا) عنوان کرد و افزود: سهم آورده متقاضیان برای واحدهای مسکونی در مجموع ۲۰ میلیارد تومان و برای هر واحد، زیربنایی بین ۸۰ تا ۲۵۰ مترمربع پیش‌بینی شده است.

مدیر طرح شهرک آبشار کاشان بیان کرد: کارهای مطالعاتی و نقشه‌برداری تا پایان‌ سالجاری انجام و در مرحله نخست طرح، ۴۰۰ واحد مسکونی برای سال ۱۴۰۲ آماده بهره ‌برداری خواهد شد.

این‌ها را مدیر پروژه آبشار در جلسه‌ معارفه پروژه شهرک آبشار در دانشگاه آزاد گفت و سخنانش این موضوع را نشان می داد که اگر چه نقشه شهرک آبشار در سال 88 آماده شده است. ولی بعد 10 سال که می خواهد اجرا شود الان همه‌ی کارها، خوب پیش رفته است. همه‌ی مسئولین شهرستان همکاری کرده‌اند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و معاونین، اعضای شورای شهر، مدیریت شهری و نظام مهندسی همکاری های همه جانبه را داشته اند.

مدیر پروژه همه‌ی این موارد را گفت ولی هیچ توضیحی نداد چرا مراسم کلنگ‌زنی که قرار بود قبل از جلسه در انتهای بلوار صنعت و زیر آفتاب تابستان داغ کاشان برگزار شود؛ برگزار نشد. آن هم در کنار زمینی مستطیل شکلی که دور تا دور آن بلوک‌ها سیمانی ریخته بودند. و دوتا ماشین‌ حمل سیمان و یک ماشین تزریق سیمان نیز کنار محل کلنگ‌زنی پارک شده بود. و روی داربست های فلزی نصب شده در محل بنر‌ها خیرمقدم به میهمانان و مسوولان زده شده بود. و با اینکه همه‌ی دعوت‌ شده ها آمده بودند ولی خبری از رئیس و روسا نبود پس چرا آنها نیامدند مراسم کلنگ زنی را انجام دهند تا افراد حاضر در محل و خبرنگاران بتوانند به موقع به برنامه بعدی اعلام شده در دانشگاه آزاد برسند.

بالاخره تاخیر در آمدن مسوولان برای کلنگ زنی باعث شد بعضی‌ها زود محل را ترک کردند و در میان شنیده ها هر کسی چیزی می گفت. یکی گفت؛ نظام مهندسی از پروژه اشکال گرفته است و باید حل شود. یکی دیگر گفت: آقایون نمی‌خواهند کلنگ پروژه‌ای را بزنند که مشکل‌ داشته باشد. یکی از متولیان مراسم حاضرین را برای شرکت در مراسم معارفه پروژه در سالن دانشگاه آزاد راهنمایی کرد تا بتوانند اطلاعات لازم را کسب کنند.

از محل کلنگ‌زنی تا دانشگاه آزاد چند کیلومتری بیشتر نمی‌شود ولی در همین یکی دو ساعت خیلی‌ها بی‌خیال مراسم شده و به دنبال انجام کارهای روزمره خود رفته بودند. تا جمعیت زیادی در جلسه حضور نداشته باشد .پس از آن روسا و مسوولان به سالن جلسه آمدند. با این وجود بیشتر صندلی‌ها خالی بود. فرماندار، مدیر پروژه، مدیرکل راه و شهرسازی و نماینده و مشاور همه صحبت کردند. از تأخیر پیش آمده عذرخواهی کردند. ولی شفاف و صریح نگفتند که مشکل کجا بوده است. که مراسم کلنگ زنی انجام نشد. سخنرانی‌ها بیشتر صرف تشکر و تقدیر از همدیگر شد و صحبت های خارج از بحث جلسه بیان شد. بالاخره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی این پروژه به صورت رسمی از سه هفته آینده آغاز می شود و از آنجا که مجموعه های مختلفی در این شهرک در نظر گرفته شده است می تواند از نظر اشتغال و کار نیز نقش بسزایی در منطقه داشته باشد.

همه‌ی رخدادهای پیش آمده برای این پروژه چند پرسش اساسی از مسئولین شهر مطرح می کند که باید هرچه زودتر به آنها پاسخ داده شود. با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال است که این پروژه طراحی شده و پروانه گرفته است. آیا فرصت به اندازه کافی نبود تا مراسم کلنگ‌زنی با این همه رفت و آمد و بریز و بپاش و دعوت از خبرنگار و تبلیغات زیاد بدون هیچ توضیحی کنسل شود به دو سه هفته‌ی آینده موکول شود؟

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بنام شرکت چند منظوره آبشار قرار است هزار میلیارد تومان سرمایه بیاورد و این پروژه را ساخته تحویل بدهد. 500 واحد آن را هم خودش بردارد. چرا خبری از سخنان نماینده این شرکت سرمایه‌گذار در مراسم کلنگ‌زنی و جلسه نبود. چرا هیچ سابقه‌ای از آن مطرح نشد. هزار میلیارد پول کمی نیست. قطعاً شرکت سرمایه‌گذار باید بالای جلسه بشیند و همه دورش را بگیرند. در صورتی که هیچ خبری از ایشان نبود یا این که خبرنگاران از وی شناختی نداشتند.

همچنین برای آگاهی شهروندان چندین سابقه‌‌ی فعالیت این شرکت ارائه شود تا مردم بدانند چه شرکتی قرار است پول پروژه‌ای به این مهمی را تأمین کند. پروژه‌ای که بارها در صحبت سخنرانان به عنوان الگوی بلند مرتبه‌سازی شهر کاشان معرفی شد.
با توجه به اینکه مجری پروژه فردی دانشگاهی معرفی می شود. آیا علم دانشگاهی برای یک پروژه هزار میلیارد تومانی و به این بزرگی مناسب است؟ اگر این چنین است چرا مسوولان شهرداری کاشان برای پروژه 200 میلیارد تومانی زیرگذر مدخل شهر از توانایی دانشگاهیان شهر استفاده نکردند. و سراغ قرارگاه خاتم الانبیا برای این پروژه شهری رفتند.

با توجه به صحبت های بیان شده سرمایه‌گذار قرار است هزار میلیارد تومان بیاورد تا پروژه در پنج سال ساخته شده و به بهره‌برداری برسد .آیا جایی اطلاع رسانی شده است که زمان‌بندی آن چگونه حساب شده است. این مبلغ و این بازه‌ زمانی با فرمول‌های ساخت و ساز در شهر کوچکی مثل کاشان نمی‌خواند. بهتر نیست مدیر پروژه جزئیات آن را روشن کند تا کسانی که علاقه مند به خرید واحدهای آن هستند با منطق و استدلال بیشتر اقدام به خرید و سرمایه گذاری کنند.

و نکته ای که باید به ان توجه شود افتتاح پروژه با هفته کرامت و روزهای دحوالارض ارتباط داده شده است و از طرفی گفته می شود که سرمایه‌گذار این پروژه بخشی از سود آن را برای کارهای خیر در نظر گرفته است جلسه‌ای که با عنوان معرفی پروژه همگان را دعوت کرده اند باید با اعداد و رقم و بحث‌های فنی و کارشناسی به جمع‌بندی برسد ولی موضوعاتی خارج از جلسه بیان می شود. کار خیر که جار زدن نمی‌خواهد. جلسه برای مسائل کارشناسی، قانونی و آمار و ارقام است.

از همه‌ی این‌ها گذشته صحبت هزار واحد مسکونی است. مجموعه‌ای که با حضور معاون وزیر و نماینده مجلس و فرماندار و اعضای شورای شهر و … اعتبار گرفته است. از فردا خرید و فروش آن در همین بنگاه های سطح شهر شروع می‌شود و مردم اندوخته‌های خود را به امید یافتن سرپناهی در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند. ضامن ‌آن کیست و ضمانت‌های ها چگونه است. فردا خدای ناکرده مشکلی پیش آمده و پروژه به سرانجام نرسید. مال‌باخته‌ها به چه کسی مراجعه کنند. به فرماندار، نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی، شورا یا شرکت سرمایه‌گذار که فعلاً نام و نشانی به وضوح از آن اطلاع‌رسانی نشده است؟ آیا مسوولان حاضر در این جلسه در سال 1402 که زمان پایان پروژه اعلام شده همچنان در مسوولیت خود باقی خواهند بود که اگر مشکلی پیش آمد جوابگو باشند؟

پایگاه خبری اهل کاشانم به عنوان یکی از رسانه های کاشان که رسالت اگاهی بخشی عمومی را دارد این موارد را اطلاع رسانی کرد تا یادآوری کند نیت خیر و قابل تقدیر بانیان این پروژه بزرگ را پاس می‌دارد و از همه‌ی مسئولین محترم برای تمام پیگیری‌هایی که برای توسعه و عمران شهر می‌کنند تشکر کرده و زحمات آنها را ارج می دهد. ولی از قدیم گفته‌اند جنگ اول بهتر از صلح آخر است. درست است که با توقف کلنگ‌زنی خیلی‌ها ناراحت شده و سوالاتی پیش آمده که حتی می تواند انگیزه‌های مشارکت در سرمایه گذاری را کم کند ولی بهتر است همه دست به دست دهند و اشکالات کار را به حداقل برسانند و در صورت اطلاع رسانی کامل و شفاف به شهروندان می‌توان امیدوار بود که آبشار پروژه‌ای الگو خواهد شد نه آن‌که پدیده‌ای برای کاشان شود.

** مهدی عرشی


    (6) (0)

    آگوست 1, 2019

    عالی بود. ممنون از توجهی که داشتید

    بابک فخیمی
    (13) (4)

    بابک فخیمی

    آگوست 1, 2019

    سلام من بابک فخیمی مدیر پروژه و نماینده ابفا و سرمایه گذار هستم ممنون از نقدتون خوشحال خواهم شد اگر سوالی هست بفرمایید ۰۹۱۳۱۶۳... جهت هماهنگی و قرار جلسه در صورت صلاحدید

    (6) (0)

    آگوست 28, 2019

    جناب فخیمی لطفا در مورد پروژه و مکان دقیقش بیشترتوضیح دهید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *