• شناسه خبر : 7089

به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس

جناب ساداتی نژاد، شما درباره قطع درخت کهنسال باغ جهانی فین کاشان چه نظری دارید؟

انتظار می رود رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس یازدهم که از اتفاق نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل نیز هستند درباره این موضوع ورود و چرایی این گونه تصمیمات را بخواهند و به مردم حوزه انتخابیه خود گزارش دهند.

مدتی پیش بود که خبری منتشر شد و فرهنگ دوستان کاشان نه بلکه ایران را در شوکی عظیم فرو برد.

خبر قطع یکی از درختان کهنسال باغ جهانی فین واکنش بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست را در پی داشت ولی در سویی دیگر این واکنش ها در مدیران و مسئولین آنچنان پررنگ که خیر اصلا رنگ نداشت!

هر چند رئیس و مدیر پایگاه جهانی باغ فین در گفت و گو با خبرگزاری میراث آریا متعلق به وزارت میراث فرهنگی و نه با رسانه یا خبرگزاری دیگری خواستند به ابهامات و پرسش های مطالبه گران حفظ میراث فرهنگی و محیط زیستی کاشان و کشور پاسخ دهند ولی وقتی این پرسش ها در محکمه قضاوت کارشناسان این موضوع به نظر خواهی گذاشته شد مشخص گردید که اظهارنظرهای مدیر پایگاه جهانی باغ فین و همچنین رئیس اداره میراث با اظهارنظرهای کارشناسان خبره در باب این موضوع تفاوت گسترده ای دارد.

حقیقت این است که یک میراث جهانی که جامانده از یک تاریخ کهن و باهویت است نباید به گونه ای درباره آن تصمیم گیری شود منجر به اتفاقات ناخوشایندی شود. اتفاقاتی که در سکوت کامل خبری گرفته و انجام شد تا حدی که برخی از شورای راهبردی باغ جهانی باغ فین نیز از آن بی اطلاع بودند.

علی ایحال در این برهه از زمان که مطالبه علاقمندان میراث فرهنگی شهر و کشور در باب ابعاد مختلف این تصمیم شفاف سازی و چرایی آن است، انتظار می رود رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس یازدهم که از اتفاق نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل نیز هستند درباره این موضوع ورود و چرایی این گونه تصمیمات را بخواهند و به مردم حوزه انتخابیه خود گزارش دهند.

آقای ساداتی نژاد باید بداند باغ جهانی باغ فین یک اثر جهانی است و هرگونه دخل و تصرف در این میراث گرانبها که در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است، ممکن است تبعات ناگواری برای این اثر جهانی داشته باشد.

به اذعان تمامی کارشناسان گردشگری باغ جهانی فین کاشان به سبب تاریخ و سرگذشت شگرف آن و معماری زیبای فضای سبز و کالبدی آن توانسته‌است هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب خود کند و بر اساس آمارها جزو پربازدیدترین اماکن تاریخی در کشور باشد، لیکن ورود دستگاه های نظارتی از جمله نماینده مردم در مجلس در این موضوع یک مطالبه جدی توسط مردم است.

امیدواریم نتایج این تحقیقات برای مردم شفاف و واضح توضیح داده شود و اگر مدیر یا مسئولی در این موضوع کوتاهی کرده است به مردم معرفی شود چراکه هویت و تاریخ درخشان مردم باهویت کاشان نباید فدای تصمیماتی غیرکارشناسانه و لحظه ای شود.


    واقعا که
    (0) (0)

    واقعا که

    جولای 17, 2020

    دلار ۲۵ تومن سکه ۱۲ میلیون کرونا ۱۵ میلیون بعد به فکر یه درختی؟؟

    علی صالحیان
    (0) (0)

    علی صالحیان

    نوامبر 15, 2021

    چندین سال قبل که از باغ فین بازدید میکردم دیدم با اره موتوری درختانی را می‌برند فیلمبرداری کردم ولی قبل از خروج نیروی انتظامی و حراست باغ جلو مرا گرفتند و به زور و تهدید و تهمت دوربین مرا گرفته و پس از کلی معطلی دوربین پاک شده از عکس را باز پس دادند و پس از پیگیریهای بسیار به نتیجه رسیدم که آنچه به گوش نمی‌رسد فریاد است

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *