• شناسه خبر : 6982

استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان و فوق تخصص بیماری های کلیوی خبر داد:

بهبودی و ترخیص 9 بیمار کرونایی بدحال بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان با استفاده از پلاسمادرمانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان و فوق تخصص بیماری های کلیوی گفت: تاکنون 9 بیمار کرونایی بدحال بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان با استفاده از روش پلاسمادرمانی بهبود یافته و با حال عمومی مساعد ترخیص شده اند.

سیدمسعود معینی طبا در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه از اواخر فروردین پلاسمادرمانی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان برای بیماران بدحال کرونایی آغاز شده است، اظهار داشت: تاکنون از 10 بیمار بدحال کرونایی تحت درمان به این روش 9 بیمار مداوا و با حال عمومی مساعد ترخیص شده اند.

وی ابراز داشت: یکی از بیماران تحت درمان به دلیل اینکه بسیار دیر به بیمارستان مراجعه کرده بود به نحویکه به محض ورود زیر دستگاه ونتیلاتور رفت، با وجود یک بار پلاسمادرمانی فوت کرد.

کاشان از نظز ذخیره پلاسما برای درمان بیماران بدحال کرونایی دچار کمبود شدید است

این فوق تخصص بیماری های کلیوی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کاشان یکی از مراکز پیشرو در زمینه پلاسمادرمانی در ایران بوده است، تصریح کرد: تنها مشکلی که ما هم اکنون داریم عدم مراجعه بیماران کرونایی بهبودیافته برای اهدای پلاسماست به نحوی که از نظر ذخیره پلاسما بسیار دچار کمبود شدید هستیم.

5 بیمار دیگر بدحال کرونایی در حال پلاسمادرمانی هستند

وی با اشاره به اینکه کادر بهداشتی و درمانی بار اصلی اهدای پلاسما به بیماران را بر دوش می کشند، بیان داشت: در حال حاضر نیز برای پنج بیمار در حال پلاسما درمانی هستیم که پلاسمای اهدایی به این بیماران نیز توسط کادر بهداشتی درمانی تامین شده است.

معینی طبا با بیان اینکه برای درمان هر بیمار کرونایی احتیاج به دو الی سه دوز پلاسما داریم، یادآور شد: شهرهای دیگر به اندازه کافی ذخیره پلاسما دارند و به راحتی برای درمان بیماران استفاده می کنند ولی در کاشان متاسفانه به دلیل عدم اهدای پلاسما توسط مردم، ذخیره نداریم.

پاسخ اصفهان در مقابل 3 الی 4 بار درخواست پلاسما فقط ارسال یک واحد بوده است

وی با بیان اینکه از اصفهان سه الی چهار بار درخواست پلاسما کرده ایم، ادامه داد: در پاسخ به تمامی درخواست های ما اصفهان بیش از یک واحد به ما پلاسما نداده اند.

شرایط اهدای پلاسما برای بیماران کرونایی بهبودیافته

این فوق تخصص بیماری های کلیوی با اشاره به شرایط اهدای پلاسما یادآور شد: افرادی که تمایل به اهدای پلاسما دارند باید دو الی چهار هفته از بهبودی کامل آنها از کرونا گذشته باشد تا علاوه بر اینکه ویروس در بدن آنها از بین رفته، سطح آنتی بادی خون آنها نیز به حد نرمال رسیده باشد.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان پلاسما بهتر است 20 الی 60 سال سن داشته باشند، تاکید کرد: خانمهایی باید برای اهدای پلاسما مراجعه کنند که تعداد بارداری زیادی نداشته باشند و تعداد بارداری آنها کمتر از دو باشد.

باورهای غلط اجتماعی در مورد اهداکنندگان پلاسما هیچ مستندات علمی و تاییدشده ندارد

معینی طبا در پاسخ به برخی باورهای اجتماعی که با اهدای پلاسما سطح آنتی بادی فرد اهدا کننده کاهش پیدا کرده و مستعد ابتلا به کرونا می شود، افزود: با اهدای پلاسما سطح آنتی بادی فرد اهدا کننده به مقدار بسیار ناچیزی کاسته می شود و مجددا بعد از یک هفته به مقدار نرمال بر میگردد و هیچ مشکلی برای فرد اهدا کننده پیش نمی آید.

وی با اشاره به باور دیگر اجتماعی گفت: برخی نیز اعتقاد دارند با اهدای پلاسما فرد اهداکننده ممکن است دچار بیماری عفونی دیگری شود که این باور نیز غلط است و می توان گفت درمان با پلاسما برای فرد اهداکننده و فرد گیرنده ضرر ندارد.

این فوق تخصص بیماری های کلیوی متذکر شد: بیماران کرونایی بهبودیافته می توانند برای اهدای پلاسمای خود به یکی از مراکز واحد دیالیز بیمارستان شهید بهشتی کاشان یا معاونت درمان بیمارستان شهید بهشتی کاشان مراجعه کنند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *