• شناسه خبر : 6725

شهروندان کاشانی خطر برق گرفتگی کولرهای آبی را جدی بگیرند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی  و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با بیان اینکه هر ساله همزمان با افزایش دمای هوا گزارش‌هایی درباره برق گرفتگی هنگام راه‌اندازی غیر تخصصی کولر‌ها اعلام می‌شود، گفت: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که راه‌اندازی کولر‌ها نیاز به  تجربه و تخصص دارد. این در حالی است که بسیاری از شهروندانی که تخصص و تجربه‌ای در زمینه راه‌اندازی کولر و کار با برق ندارند، اقدام به راه‌اندازی کولر‌ها می‌کنند و همین بی‌توجهی موجب بروز حوادثی از جمله برق گرفتگی می‌شود. شاید راه‌اندازی مجدد کولر‌ها کار ساده‌ای به نظر برسد، اما میتواند جان افراد را به خطر انداخته  وبنابراین نباید از کنار آن ساده گذشت.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمد مسعود چایچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه احتمال برق گرفتگی هنگام سرویس کردن کولر‌های آبی، به علت وجود رطوبت در کولر‌ها بسیارزیاد است، گفت: هنگام سرویس مجدد کولر‌ها نکاتی از جمله قطع برق باید رعایت شود، اما در بسیاری از موارد دیده شده که افراد به علت بی تجربگی قطع کردن برق را فراموش می‌کنند و دچار حادثه برق گرفتگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه لازم است، برای راه‌اندازی کولر‌ها از افراد و سرویس کار مجاز ومتخصص بهره گرفته شود، گفت: باید توجه داشت که نشت آب از کولر‌ها نیز میتواند حادثه ساز شده و حتما عایق کاری قسمت زیرین کولر انجام شود. همچنین اگر محل نصب کولر در ارتفاع، لبه پنجره یا بالکن قرار دارد ضروری است مکان نصب ، ایمن  و مستحکم بوده و امکان سرویس دستگاه را نیز داشته باشد.

 مدیرعامل سازمان  در ادامه از شهروندان خواست تا موارد ذیل را جهت راه اندازی و استفاده از کولرهای آبی که در کاشان استفاده از آن شایع  می باشد  رعایت تا شاهد حوادثی  ناشی از بی احتیاطی  دراستفاده از این دستگاه نباشیم:

  نصب و راه اندازي کولر باید توسط سرویسکار مجاز صورت گیرد و دفترچه راهنماي کولر مطالعه شود.

  اعضای خانواده و در محل کار، همکاران را از قطعی برق  دستگاه مطلع کنید

  مسیر انشعاب برق و سیم کشی را کنترل نموده تا از بدون عیب بودن  آن مطمئن شوید.

  نصب فیوز مناسب و کلید محافظ جان در مسیر سیم فاز برق لازم و ضروري است.

  از ریختن آب توسط شیلنگ یا پارچ روي پوشال ها جدا خودداري کنید چون احتمال خطر برق گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

  از نصب کولر در نزدیکی دودکش ها و محل هایی که امکان دسترسی براي تعویض و یا تعمیر و نگهداري قطعات و متعلقات وجود ندارد خودداري نمایید و کولر باید در محلی نصب گردد که امکان سرویس سالانه و یا ماهانه برای آن وجود داشته باشد.

 وی در پایان گفت:ضروری است به منظور جلوگیری از ایجاد خطربرق گرفتگی  با نظر متخصص مربوطه کولربوسیله یک هادی مناسب به سیستم ارت منزل  متصل گردد  .


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *