• شناسه خبر : 6616

با حضور جمعی از معتمدان و خیرین این شهر

مجمع خیرین عمران و توسعه شهری مشکات راه اندازی می شود

مجمع خیرین عمران و توسعه شهری مشکات با حضور جمعی از معتمدان و خیرین این شهر راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در اولین جلسه ای که به این منظور در سالن جلسات شهرداری مشکات برگزار شد، حاضران غلامعلی ساران را برای دبیری این مجمع انتخاب کردند.
شهردار مشکات مجموعه مدیریت شهری را نهادی اجتماعی عنوان کرد و گفت برای اداره مطلوب شهرها، چاره ای جز مشارکت و حمایت مردم در عرصه های مختلف خدماتی و توسعه ای وجود ندارد.


مجتبی رضازاده گفت: شهر کاشان یک تمدن چند هزار ساله بشری دارد و‌ نهاد شهرداری نزدیک یکصد سال است که بوجود آمده است ، پس این سوال مطرح است که در طول این تمدن بزرگ شهر چگونه مدیریت می شده است ؟
این یعنی جریان بین مدیریت شهر و مردم و یا شهروند پیوندی ناگسستنی دارد.
وی با انتقاد از رویکرد مدیریتی شهرداری ها در ده‌های گذشته افزود: شهرداری‌ها فضا را به سمتی برده اند که میان مدیریت شهری و مردم فاصله ایجاد شده است. شهرهایی که توسط خود مردم ساخته و حفظ و نگهداری می شده است به عهده ی شهرداری‌ها واگذار شده و این بروکراسی اداری موجود سبب فاصله بین مردم و مدیریت شهری شده است.
شهردار مشکات «توسعه فرهنگی و اجتماعی» و ارتقاء فرهنگ شهروندی را گام نخست توسعه در هر شهر دانست و گفت: نتیجه بررسی های ما حاکی از آن است که اگر قرار است شهری پیشرفت کند و توسعه پیدا کند تنها بایستی تعامل بین مردم و شهرداری بطور مطلوب و سازنده برقرار شده و ترمیم پیدا کند.
در جمهوری اسلامی بعنوان یک نظام مردم سالار دینی صاحبان اصلی مردم هستند لذا هر حرکتی که با حمایت و حضور معتمدین و نیک اندیشان جامعه صورت پذیرد تاثیرگذار و کارآمدتر خواهد بود.
امروز هزاران مجموعه و نهاد مردمی شامل هیئت مذهبی،کانون ها و پایگاههای بسیج ، مجامع ورزشی و… در کاشان فعالیت دارند که مدیریت و هزینه آن با مردم است. شهر و شهرداری هم از این موضوع مستثنی نیست.
رضازاده با اشاره به فلسفه تشکیل شوراها در کشور تصریح کرد: یکی از دلایل مهم تاسیس این نهاد مردمی؛ بعنوان یک پارلمان شهری، ارتباط نزدیک و کم کردن فاصله بین مدیریت شهری با مردم است که اعضای شورا بایستی از این ظرفیت بی بدیل و سرمایه اجتماعی به نحو مطلوب برای پیشبرد اهداف عالیه شهر و شهرداری برنامه ریزی نماید.
در کشور مجامع خیرین مدرسه ساز ، مسکن ساز و سلامت وجود دارد. در همین بحران کرونا اگر ادعایی بر مدیریت و پیشگیری ویروس کرونا وجود دارد به خاطر حضور جامعه خیرین است که کمک کردند.
یکی از عرصه های مهم که نیاز به مشارکت خیرین است ،آبادانی و توسعه شهرها است.
شهردار مشکات گفت: برای ساختن آینده ای بهتر برای جوانان و نوجوانان، امروز باید مشکات را بسازیم آن هم با کمک مردم و اگر کیفیت زندگی در شهر مشکات ارتقاء نیابد ما شاهد افزایش مهاجرت از این شهر خواهیم بود.
رضازاده درباره رویکرد مدیریتی خود در شهرداری مشکات گفت: آمده ایم برای توسعه شهر تلاش کنیم و دست هرکسی با هر مبانی فکری را می بوسیم. نمی خواهیم درب های شهرداری به روی مردم بویژه نخبگان، معتمدین و خیرین بسته باشد.
وی افزود: شهر مشکات بلحاظ داشتن منابع بسیار کم برخوردار است و نیاز به ایجاد نهادی مردمی برای حمایت همه جانبه از مدیریت شهری وجود دارد.
در کاشان مجمع خیرین عمران و توسعه شهری راه اندازی شده است و تابحال چندین میلیارد خیرین در شهر کاشان پروژه اجرا کرده‌اند.معتمدان باید وفاق و همدلی را در فضای شهر ایجاد کنند و تا این وفاق ایجاد نشود اتفاق خوبی نمی افتد.
رضازاده در پایان سخنان خود گفت : شهرداری از داشتن بدهی نمی ترسد چون هیچ شهرداری در کشور بدون داشتن بدهی وجود ندارد ولی از اختلاف و نبود همدلی در شهر می ترسد زیرا در عملکرد شهرداری می تواند تاثیرات نامطلوبی به همراه داشته باشد


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *