• شناسه خبر : 5386

آبگیری بیش از اندازه آب انبار موجب آب گرفتگی خانه طباطبایی ها شد

مدیرعامل عمران و احیای بافت تاریخی کاشان گفت: آب گرفتگی خانه طباطبایی ها به دلیل آبگیری بیش از اندازه آب انبار مجاور این اثر تاریخی بود.

مهدی هوشمندی نژاد در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار کرد: شب گذشته آبگیری بیش از اندازه آب انبار سلطان امیراحمد موجب نفوذ آب به خانه طباطبایی ها شد که به دلیل اقدامات پیشگیرانه خسارات مقطعی به این خانه وارد شد.

وی افزود: نفوذ آب از آب انبار از بین دیواره ها راه خودش را پیدا کرده و وارد سرداب خانه طباطبایی ها شده که به دلیل وجود کانال های که با بادگیر به یکدیگر وصل هستند موجب آب گرفتگی سرداب بزرگ و سه پس سرداب این خانه شد.

هوشمندی نژاد تصریح کرد: آخرین آبگیری آب انبار در شب انجام شد ولی ورود آب به خانه از ساعت 7 شروع می شود که با اقدامات پیشگیرانه و حضور عوامل آتش نشانی آب های داخل سرداب و سرریز آب انبار تخلیه شده تا از بروز خسارت های بیشتر و جدی جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل عمران و احیای بافت تاریخی کاشان گفت: آبگیری آب انبارهای شهر توسط یک کمیته مردمی انجام می شود و بین 40 تا 60 آب انبارهای قدیمی در محلات مختلف کاشان مورد استفاده اهالی آن منطقه قرار می گیرد که بروز اتفاقات این چنینی قابل پیش بینی نیست.

هوشمندی نژاد با اشاره به تجاوز به حریم برخی آب انبارهای شهر گفت: در قدیم آبگیری آب انبارها در شب انجام می شد و شخصی به نام میراب یا جوپا مسئول نظارت بر آب گیری آب انبارها از آب قنات بوده است و حتی اگر آبگیری بیش ار اندازه بود این آب به باغچه ها و باغات اطراف هدایت می شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *