• شناسه خبر : 5279

فعالیت گسل کاشان دلیل زلزله برزک است

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه،مسکن و شهرسازی دلیل وقوع زلزله به بزرگی 4 ریشتری در برزک را فعالیت گسل کاشان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی بیت‌اللهی اظهار کرد: در ساعت 11و 42 دقیقه روز سه شنبه هشتم بهمن در استان اصفهان و در منطقه شهر برزک در ۳۴ کیلومتری جنوب اندکی به سمت غرب شهر کاشان زلزله ای با بزرگای ۴ رخ داده که در امتداد گسل کاشان واقع شده است. این زلزله با توجه به بزرگی نه چندان خود، تخریب قابل توجهی نیز به جای نگذاشت.

این زلزله شناس ادامه داد: رومرکز این زلزله درست در محدوده شهر برزک که جمعیتی در حدود ۴۶۰۰ نفر را در خود جای داده واقع شده  است. همچنین، پنج روستا اطراف رومرکز زلزله با بزرگی ۴ واقع هستند که جمعیت آنها به بالای ۶۳۰۰ نفر می رسد.

وی با اشاره همزمانی زلزله برزک با وقوع زلزله در سومار استان کرمانشاه در روز هشتم بهمن خاطرنشان کرد: این رخدادها همراه با دو رخداد لرزه‌ای غرب شیراز و بافق که روز دوشنبه رخ دادند و همچنین زلزله‌های متعدد دیگر بیانگر بی‌هنجاری لرزه‌ای گسترش یافته در سراسر فلات ایران است و بی‌ارتباط با یک تنش ناحیه‌ای نیست که زلزله شرق آناتولی را موجب شد.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: از نظر لرزه‌خیزی در کشور در مدت اخیر شاهد زلزله هایی با بزرگای ۴ و بیشتر در جنوب خراسان‌رضوی، شمال تنگه هرمز، منطقه شمالغرب و همچنین در غرب شیراز و ایران مرکزی بوده ایم که رخدادها، حاکی است که این محدوده از ایران در مناطق مرکزی و شمالغرب ایران همراه با خاک ترکیه در معرض تنش تکتونیکی قرار دارند.

گفتنی است بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت ۱۱ و ۴۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه صبح دیروز مصادف با هشتم بهمن زلزله ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق 15 کیلومتری و دو زمین لرزه دیگر به بزرگی ۲٫۸ . ۲٫۵ ریشتر بخش برزک کاشان را لرزاند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *