• شناسه خبر : 4089

نورسنجی ستارگان با دوربین عکاسی در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام شد

برای نخستین بار در ایران نورسنجی ستارگان متغیر با استفاده از دوربین DSLR در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام شد.

نورسنجی ستارگان با دوربین در رصدخانه کاشان

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم،این کار به پیشنهاد آقای پرو رئیس آیوتا-خاورمیانه و توسط ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری محمدرضا پاکروانفر انجام گرفت. نتیجه این نورسنجی که منحنی نوری یک ستاره متغیر گرفتی که از نوع W UMa است، به نام BX Peg با دوره تناوب کمتر از هفت ساعت و قدر ظاهری حدود 11 در شماره 6 مجله JOE به زبان انگلیسی منتشر گردید.

مسوول رصدخانه دانشگاه کاشان درباره این روش نورسنجی ستارگان گفت: امروزه نورسنجی یا فتومتری با استفاده از دوربین‌های نجومی CCD انجام می شود ، اما ممکن است این دوربین ها در دسترس همه نباشد، بنابراین گاه از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای که قابلیت نصب لنزهای متفاوت را دارند هم استفاده می شود.

ایرج صفایی با اشاره به اینکه این روش در ایران تاکنون برای انجام یک کار پژوهشی مورد استفاده قرار نگرفته بود، افزود: اما این تجربه راه را برای فعالیت های پژوهشی نیمه حرفه نجوم در ایران باز می کند. چراکه در این تعداد زیادی تلسکوپ آماتوری و یا نیمه حرفه ای وجود دارد. ولی تهیه دوربین نجومی برای هر کسی کار ساده ای نیست.

وی یادآور شد: در صورتی که دوربین های DSLR بصورت گسترده در عکاسی نجومی استفاده می شود و در دسترس بسیاری از علاقمندان است، گرچه دوربین های DSLR همه قابلیت های دوربین های نجومی را ندارد ولی می توان بخشی از کارهای آموزشی و پژوهشی نجومی را با استفاده از آن انجام داد.

مسئول رصد خانه دانشگاه کاشان اظهار کرد: مهمترین منبع دریافت اطلاعات از اجرام آسمانی، نور دریافتی از آنها است. نورسنجی، شامل اندازه گیری شدت نور ظاهری ستارگان و دیگر اجرام آسمانی و تغییرات شدت نور دریافتی در طول زمان است. این شاخه از نجوم رصدی آگاهی زیادی از مشخصات و مختصات اجرام آسمانی در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد.

صفایی خاطرنشان کرد: شدت نور ظاهری نیمی از ستارگان آسمان در طول زمان تغییر می‌کند که به آنها ستارگان متغیر می‌گویند. نورسنجی این ستارگان می تواند آگاهی گسترده ای در مورد کهکشان و کیهان در اختیار اخترشناسان قرار دهد.

 

رصدخانه دانشگاه کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *