• شناسه خبر : 2710

کوه خواری در برخی از مناطق کاشان

رییس اداره راه و شهرسازی کاشان از چندین فقره کوه‌خواری در برخی منطقه‌های شهرستان کاشان خبر داد و گفت: پرونده‌هایی در این زمینه در دادگستری تشکیل شده که در حال بررسی بوده و پس از صدور حکم نهایی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، به نقل از ایرنا محمدرضا حق‌شناس اظهار کرد: 33 هزار و ۳۰۰ مترمربع از زمین‌های دولتی این شهرستان در سال‌جاری آزادسازی شد.

وی بدون اشاره به ارزش ریالی زمین‌های آزاد شده افزود: گستره زمین‌های دولتی شهرستان کاشان که برای آنها در دادگاه و دادسرا پرونده تشکیل شده در مجموع ۱۴۰ هزار مترمربع است.

وی با اشاره به فعالیت یگان حفاظت از زمین و مسکن راه و شهرسازی بیان کرد: تصرف‌هایی در برخی موارد انجام می‌شود که این یگان با دستور مستقیم دادستان وارد عمل شده و در همان لحظه‎‌های اولیه نسبت به آزادسازی اقدام می‌کند که البته این گونه پرونده‌های حقوقی به دادگاه ارجاع نمی‌شود.

رییس اداره راه و شهرسازی کاشان یادآور شد: مساحت زمین‌هایی که سال گذشته برای آنها در دادسرا پرونده تشکیل شد، ۱۹ هزار و ۸۸۳ مترمربع و گستره زمین‌هایی که پرونده‌ حقوقی آنها سال گذشته در دادگاه مطرح شد، ۵۵ هزار و ۹۸۸ مترمربع بود.

وی اضافه کرد: آمار آزادسازی زمین‌های دولتی سال گذشته شامل پرونده‌های با دستور مستقیم دادستان، کیفری و حقوقی در مجموع ۳۲۲ هزار و ۶۷۴ مترمربع بوده است.

حق‌شناس تصریح کرد: با هدف جلوگیری از ساخت و ساز در زمین‌های تصرف شده دولتی، به شهرداری‌ها اعلام شده تا از صدور پروانه ساخت و شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز و اداره مخابرات از واگذاری انشعاب به آنها خودداری کنند.

وی ادامه داد: برخی مردم آگاهی ندارند که اگر زمین دولتی هم نباشد، از آنجایی که در محدوده شهری قرار ندارد، مشمول قانون و مقررات جهاد کشاورزی بوده و در نتیجه از ساخت و ساز آن نیز بر اساس قانون جلوگیری می‌شود زیرا کسی حق تغییر کاربری آنها را ندارد.

رییس اداره راه و شهرسازی کاشان با اشاره به استعلام رایگان خرید و فروش زمین در این اداره اظهارداشت: بر اساس قانون همه دفترهای خرید و فروش زمین که زیر نظر اتحادیه‌ فعالیت می‌کنند، باید دارای یک کارشناس حقوقی باشند تا بر اساس قانون بیع‌نامه را امضا کنند.

وی همچنین با انتقاد از برخی نشریه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی که نسبت به انتشار آگهی‌های خرید و فروش زمین اقدام می‌کنند، تاکید کرد: این دسته از نشریه‌ها و موسسه‌ها باید پیش از چاپ یا انتشار چنین آگهی‌هایی از اداره راه و شهرسازی استعلام دریافت کنند تا از مشکلات آتی جلوگیری شود.

حق‌شناس از چندین فقره کوه‌خواری در برخی منطقه‌های شهرستان کاشان نیز خبر داد و گفت: پرونده‌هایی در این زمینه در دادگستری تشکیل شده که در حال بررسی بوده و پس از صدور حکم نهایی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی محدود بودن امکانات و کمبود نیرو را مورد اشاره قرار داد و افزود: این مهم هیچ مشکلی در انگیزه کارشناسان و کارکنان اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان برای انجام ماموریت‌ها و مسوولیت‌ها ایجاد نکرده است.

رییس اداره راه و شهرسازی کاشان در ادامه نیز به مردم توصیه کرد تا برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی، پیش از اقدام به خرید زمین برای اطلاع از وضعیت ثبتی زمین (دولتی یا غیردولتی بودن)، نوع کاربری (کشاورزی یا تاسیسات شهری) و همچنین واقع شدن در داخل یا خارج محدوده شهری از این اداره استعلام دریافت کنند.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با گستره چهار هزار و ۳۹۲ کیلومترمربع در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *