• شناسه خبر : 2576

در گفتگو با تهیه کننده بنیامین مطرح شد:

انیمیشن سوغاتی جدید کاشان برای مردم ایران/ مسوولان از بنیامین حمایت کنند

هفت ماه از روزهایی که سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان بنیامین به عنوان یکی از سه انیمیشن سینمایی منتخب ایران بود می گذرد. فیلمی که بر اساس یک کارگروهی از هنرمندان بی ادعا، خلاق و کوشا منطقه کاشان ساخته شد تا بار دیگر افتخاری برای این شهر رقم بزنند. هر چند کمتر مسوولی یا از اهالی کاشان از این موفقیت بزرگ اطلاعی دارند.

فیلم سینمایی انیمیشن بنیامین به نویسندگی و کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی توانست در 37 مین جشنواره فجر موفق به کسب تندیس تجلی اراده ملی شود و در جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اصفهان نیز تنها انیمیشن سینمایی بود که در جشنواره پذیرفته و موفق به کسب جایزه شد.

با توجه به این موفقیت ها و نزدیکی زمان اکران انیمیشن فیلم سینمایی بنیامین به سراغ «مصطفی حسن آبادی» تهیه کننده این فیلم رفتیم و سوالاتی برای آشنایی مخاطبان با این انمییشن پرسیده شد که ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

*در مصاحبه هایی که در خلال اکران این فیلم در جشنواره ها داشتید ساخت انیمیشن بنیامین را یک کار گروهی معرفی کردید؟ چه زمانی این گروه تشکیل شد و تصمیم به تولید این فیلم گرفتید؟

از سال 91 بود که به همراه چند تن از دوستان تصمیم به ورود به عرصه انیمیشن و تولید محتوا در این زمینه را گرفتیم. در ابتدای راه با سختی های زیادی مواجه بودیم. به مرور که جلوتر می رفتیم مشکلات بزرگتر می شد و ما هم برای ادامه راه مجبور بودیم قویتر شویم. به لطف خدا مراحل مقدماتی با تمام سختی هایی که داشت به پایان رسید و ما توانایی تولید فیلم کوتاه را در گروه پیدا کردیم. کارهای کوتاه ما به سرعت و با کیفیتی که بیش از پیش بینی هایمان بود به پایان رسید. اواخر سال 94 بود که با توجه به زمینه های فنی موجود در گروه تصمیم به تولید انیمیشن «بنیامین» به عنوان اولین کار بلند و سینمایی موسسه پویانمایی «آینده نگار» گرفتیم.

 

*روند ساخت انیمیشن بنیامین چگونه بود؟ آیا از حمایت ارگانی بهره مند بودید؟

«بنیامین» از یک دغدغه درونی متولد شد. ما توانستیم با دیگر افرادی که این دغدغه را داشتند به دنبال تولید اثر با کیفیت سینمایی با محتوایی سالم بودند ارتباط برقرار کنیم و بودجه‌ اولیه کار را تامین کنیم. ما در تولید این انیمیشن به توانایی‌هایمان به عنوان بخش خصوصی اتکا کردیم و برای همین برای تامین هزینه‌های و حفظ چرخه تولید در کارهای بعدی محکوم به اکران موفق هستیم. امیدوارم مسئولان بالاخص مسوولین شهرستان کاشان در این رابطه حداکثر همراهی و همکاری را با ما داشته باشند تا انشاالله با یک اکران موفق افتخاری دیگر برای کاشان در سطح کشور رقم زده شود.

*کمی از داستان این انیمشین برای ما بگوید و چه شد که این موضوع را برای اولین کار خود انتخاب کردید؟

در خلاصه داستان «بنیامین» آمده است: خرابکاری‌ آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه می‌شود. بنیامین تصمیم می‌گیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر می شود.

بنیامین سوژه ای بین ادیانی و جهانی دارد. داستانی در مورد قوم یهود که در مورد آینده و امید صحبت می‌کند. موضوعاتی که نیازهای روز بشریست که در عصر اطلاعات و در جهانی تکنولوژیک زندگی می کند. انتخاب این موضوع باعث می‌شود ما به عنوان نسل جوان انیمیشن ساز سینما بتوانیم با مردم جهان با زبانی قابل فهم صحبت کنیم.

*با توجه به اینکه عوامل گروه ساکن کاشان بودند چه میزان از ساخت آن در این شهر انجام شد؟

مراحل تولید فیلم سینمایی انیمیش بنیامین کاملا در کاشان انجام شده و تمام افرادی که ما را در تولید این پروژه سینمایی یاری کردند از هنرمندان و اهالی فرهنگ کاشان، آران و بیدگل و دیگر شهرهای اطراف کاشان بودند. ما تا آنجا که امکان داشت از ظرفیت‌های بومی استفاده کردیم. صدای شاهد کار ما را نیز دوستان هنرمند کاشانی در گروه دوبلاژ بامبو گفتند. پس از اتمام مراحل فنی ما برای موسیقی فیلم با بهزاد عبدی همکاری کردیم. موسیقی بنیامین توسط بهزاد عبدی ساخته و توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا شده است. صدابرداری بر عهده آندری موکریتسکی بوده و صداگذاری را فرشید جلیلی نژاد انجام داده است. مدیریت دوبلاژ این اثر نیز به عهده ی استاد امیر زند بود. ایشان با استفاده از اساتید بزرگ هنر دوبلاژ مانند چنگیز جلیلوند، اکبر منانی، مجید مظفری، ناصر طهماسب، مریم شیرزاد و دیگر هنرمندان دوبله کار را انجام دادند. صداپیشگی شخصیت بنیامین هم توسط «تینا هاشمی» صدا پیشه ی کاراکتر«مل مل » انجام شد. ما در طول این سال ها تمام تلاشمان را انجام دادیم تا بتوانیم انیمیشن را به عنوان سوغاتی جدید کاشان به مردم ایران معرفی کنیم.

* برای استفاده از بزرگان هنر دوبلاژ ایران در کارتان از همان ابتدا تصمیم گرفته بودید یا در مراحل تولید انیمشن به فکر این کار افتادید؟؟

بله ما از همان ابتدا می دونستیم که برای موسیقی، صداگذاری و دوبله باید وسواس ویژه ای داشته باشیم و بسیار دقیق باشیم. چون این موارد در خروجی نهایی مخصوصا توی انیمیشن بسیار موثر است. از همین رو چندین ماه وقت صرف انتخاب، گزینش و رسیدن به نقطه مشترک با این بزرگواران کردیم که خداروشکر فکر می کنم این وقت گذاشتن ها و وسواس ما جواب داده و بنیامین توی این موارد هم کارنامه ی قابل دفاعی داره.امیدوارم مخاطبین کار هم از این کار لذت ببرند.


*پیش از ساخت این فیلم کاشان آنچنان در انیمیشن سازی فعالیتی نداشت؟ وضعیت هنر انیمیشن در این شهر چگونه ارزیابی می کنید؟

هنرمندان انیمیشن ساز بسیاری در کاشان حضور دارند که در کار خود بسیار زبده و ماهر هستند و سوابق کاری بسیار درخشانی دارند اما در طی سال های اخیر تقریبا هیچ گونه حمایتی از این دوستان صورت نگرفته است و بسیاری از دوستان هنرمند ما بعد از تلاش های زیاد در این عرصه و عدم حمایت های لازم، یا ناگزیر به تغییر شغل شده اند و یا مجبور به مهاجرت به پایتخت یا خارج از کشور شده اند. متاسفانه بسیاری از مسوولین هنوز اطلاع ندارند که در این شهر انیمیشنی به نام «بنیامین» تولید شده است، حرفه ی ما در کاشان شدیدا مهجور مانده و تقریبا از هیچ گونه حمایتی از طرف مسوولین شهری برخوردار نمی باشد، امیدواریم بنیامین فتح بابی باشد در این راستا تا مسوولین اهمیت بیشتری به انیمیشن بدهند و با حمایت های خود علاوه بر زمینه سازی جهت تولید محتوای سالم برای کودکان باعث کارآفرینی و اشتغال زایی برای جوانان با استعداد شهرستان شوند.

*چه زمانی علاقمندان می توانند شاهد اکران بنیامین در سالن سینماهای کشور باشند؟

مجوزهای مربوطه جهت اکران فیلم سینمایی انیمیشن بنیامین صادر شده و قرارداد پخش هم با دفتر پخش مورد نظر منعقد گردیده است. گروه تبلیغات و فروش «بنیامین» هم از چند ماه پیش کار خود را شروع کرده‎اند و انشاالله با همکاری و همراهی مسوولین شهری و کشوری بزودی شاهد اکران سراسری و پرشور و موفق «بنیامین» خواهیم بود.

 

* با توجه به صحبت هایتان بنیامین شروعی برای رسیدن موفقیت های بزرگتری در این حوزه خواهد بود، چه موقع شاهد اثر بعدی شما می توانیم باشیم؟

به زودی پیش تولید اثر بعدی گروه پویانمایی آینده نگار را شروع خواهیم نمود و با توجه به تجاربی که در تولید «بنیامین» کسب کرده ایم و تلاش های مجدانه ی تیم تحقیق و توسعه ی گروه آینده نگار اثری به مراتب با کیفیت تر و قوی تر از «بنیامین در کاشان تولید خواهیم نمود تا مردم ایران از این سوغاتی جدید کاشان لذت بیشتری ببرند.

* در پایان اگر سخنی یا درخواستی از مسوولان یا شهروندان با توجه به نزدیکی زمان اکران بنیامین دارید، بیان کنید؟

از مردم عزیز کاشان و آران و بیدگل و مناطق مختلف شهرستان درخواست میکنم حتما برای تماشای فیلمی که توسط بچه های شهر خودشون تولید شده به سینما بیایند، تا علاوه بر برطرف شدن خستگی گروه تولید انگیزه ی مضاعفی ایجاد شود جهت کارها و تولیدات بعدی و کسب افتخارات بیشتر برای شهرمون. از مسوولین محترم شهری هم می خواهم تا به هر نحوی که براشون امکان داره جهت معرفی و بهتر دیده شدن بنیامین به ما کمک کنند. تا انشاالله در آینده ای نزدیک اتفاقاتی بهتر از قبل در باب انیمیشن برای منطقه فرهنگی رقم بخورد.


    M_r
    (0) (0)

    M_r

    سپتامبر 25, 2019

    ممنون از اطلاع رسانی تون حتما میایم و دیگران رو تشویق به دیدن فیلم می کنیم لطفا هروقت به اکران رسید در کانالتون اطلاع رسانی کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *