• شناسه خبر : 2156

به مناسبت دهمین سالگرد پروفسور رضا ارشدی خزاقی

گنجینه نهفته در خاک

ایران مهد پرورش بهترین نوابغ علمی دنیاست و 15 شهریور سالروز آسمانی شدن روح والای یکی از همین بزرگ مردان است؛ کسی که نامش برای همیشه در صفحات زرین تاریخ علم ایران و جهان جاودانه حک شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم ، پروفسور «رضا ارشدی خزاقی» در 12 آبان ماه 1322 در «خزاق» از توابع شهرستان کاشان متولد شد.وی، تحصیلات ابتدایی را در کاشان و مقطع متوسطه را در تهران گذراند و با تحصیل در دانشگاه تربیت معلم، موفق به دریافت مدرک کارشناسی شیمی شد.

این دانشمند فرهیخته در سال 1349 زمانی که تنها 27 سال داشت به عنوان عضو هیات علمی در گروه شیمی دانشگاه های تبریز، تهران و مدرسه علوم عالی کاشان مشغول به تدریس شد.

پرفسور رضا ارشدی خزاقی

پروفسور ارشدی در سال 1352 با دریافت مجوز ماموریت تحصیلی به انگلستان، دوره فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته شیمی گرایش پلیمر با درجه عالی در دانشگاه لیورپول گذراند؛ سپس تا سال 1363 به عنوان عضو هیات علمی انجمن تحقیقات پزشکی انگلستان در دانشگاه کمبریج مشغول به فعالیت شد.

وی پس از بازگشت به وطن، به مدت سه سال، علاوه بر تدریس در دانشگاه های مختلف کشور، در مرکز استاندارد ایران نیز مشغول به کار شد.

پروفسور ارشدی که تمام دوران زندگی خود را صرف انجام تحقیقات علمی و نگارش کتاب کرده بود، دوباره به انگلستان عزیمت کرده و علاوه بر اخذ کرسی شیمی در کالج سلطنتی لندن، 22 سال از عمر ارزشمند خویش را در دانشگاه های ناتینگهام و لیورپول صرف رمزگشایی از اسرار علم و کمک به بشریت کرد.

باروخ اسپینوزا یکی از بزرگترین فیلسوفان عقلگرا در قرون جدید معتقد است “کوشش برای کسب دانش، نخستین و یگانه پایه فضیلت است”؛ این گفته فیلسوف بزرگ هلندی دقیقا با ثمرات گرانبهای ناشی از ماحصل عمر پرتلاش پروفسور رضا ارشدی مطابقت دارد.

همان گونه که ابوبکر محمد بن زکریای رازی، پزشک و شیمی دان معروف ایرانی می گوید: “انسانی که هدفش خدمت به خداست ممکن است انسان خوبی باشد اما انسانی که هدفش خدمت به انسان است حتما انسان خوبی است.”

پروفسور ارشدی در دوران حیات پربار خود سالها به عنوان هیات علمی یا پژوهشگر برتر در دانشگاه پادووا ایتالیا، دانشگاه لوند سوئد، دانشگاه فنی مونیخ آلمان و موسسات پژوهشی مانند موسسه داروسازی پلی تکنیک زوریخ سوییس، موسسه شیمی آلمان و پژوهشگاه سی ان آر ایتالیا مشغول به خدمت و فعالیت در زمینه های علمی گوناگون بود.

وی، علاوه بر تالیف بیش از 150 جلد کتاب در زمینه های علمی مختلف، یکی از نام آورترین مولفان کتب در حوزه های علوم زیستی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، علوم دارویی، کاربرد مواد زیستی در پزشکی و نانو تکنولوژی پزشکی است.

این نابغه علم شیمی، با تسلط به پنج زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و سوییسی، در دیگر رشته های علمی مانند تاریخ، زبان شناسی و ارتباطات نیز خدمات ارزنده ای از خود بر جای گذاشته است.

هم اکنون، تالیفات و مقالات پروفسور رضا ارشدی خزاقی در 70 دانشگاه معتبر و مشهور دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده دانشجویان و اساتید قرار می گیرد.

به سبب همین تلاش های شبانه روزی، تحقیقات بی وقفه و کسب دستاوردهای مهم، از سوی کالج سلطنتی لندن به پروفسور ارشدی لقب «پدرعلم بیوشیمی دنیا» داده شد و تمام اساتید بزرگ گروه های شیمی دانشگاه های معتبر جهان نیز این مساله را تایید کردند.

الکساندر سرگیویچ پوشکین شاعر و نویسنده روسی می گوید: “دانش و هنر از هر اقلیمی برخیزد و متعلق به هر قومی که باشد از آن همه جهانیان است.”

به راستی که لقب پدرعلم بیوشیمی دنیا بسیار برازنده و در خور شان دانشمندی است که هیچ گاه از دانستن خسته نشد و با پیشرفت های علمی خود راه را برای دستیابی بهتر جویندگان دانش به بالاترین سطوح علمی هموار کرد به گونه ای که نامش برای همیشه زبانزد جامعه دانشگاهی جهان شد.

به گفته نزدیکان ایشان، پروفسور رضا ارشدی همواره در مقالاتی که منتشر می کردند با افتخار ایرانی بودن خود را متذکر شده و همیشه از این بابت خرسند بودند.

این پژوهشگر و محقق مطرح و نامی در سطح بین الملل، با هدف ایجاد یک بنیاد خیریه علمی و فرهنگی به منظور فراهم کردن مکانی برای کمک به پیشبرد اهداف علمی دانشجویان و اساتید دانشگاه های کشور و به ویژه شهر کاشان، در سال 1388 تصمیم به بازگشت به وطن داشت که متاسفانه اجل مهلت نداد و روح ایشان به میهمانی فرشتگان در نزد خدای بلند آسمان پیوست.

پروفسور رضا ارشدی خزاقی در 15 شهریور سال 1388 مقارن با 16 رمضان المبارک در لندن به علت ابتلا به سرطان دستگاه گوارش دارفانی را وداع گفته و بعد از تشییع در این شهر، در تاریخ 23 شهریور با حضور پرشکوه شهروندان کاشانی در زادگاهش منطقه خزاق به خاک سپرده شد.

این دانشمند نمونه سالها دور از وطن زیست اما عشق به ارتقای سطح علمی ایران و ایرانیان موجب شد تا ایشان اندوخته های مادی خویش را وقف تاسیس ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان و کتاب های ماحصل سالها تحقیق و تلاش خود در زمینه های علمی گوناگون را نیز که شامل 150 جلد کتاب بود به کتابخانه مرکزی این دانشگاه اهدا کند.

خداوند بزرگ در بخشی از آیه 9 سوره زمر می فرماید:” آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند”؛ اگر واقع بین باشیم سرمایه های اصلی کشورمان دانشمندان و نوابغی هستند که وجودشان منشا اعتلای سطح علمی و فرهنگی کشورمان در عرصه جهانی است.

براین اساس، قدردان داشته هایمان باشیم و قبل از آن که دیر شود گام های موثری در راستای پاسداشت سال ها خدمات ارزنده آنها در زمینه علم و دانش برداریم.

وجود نوابغی چون پروفسور رضا ارشدی خزاقی مایه مباهات مردم کشورمان در سطح بین الملل است چرا که با افتخار توانسته نام جمهوری اسلامی ایران را برای سال ها در یکی از مهمترین قطب های صنعت و دانش دنیا با اقتدار زبانزد محافل علمی و دانشگاهی جهان گرداند.

زیاده خواهی نیست اگر مسوولان شهری کاشان نام یکی از خیابان های اصلی مرکز شهر را با نام این دانشمند و نابغه ایرانی مطرح در سطح جهان، مزین کنند تا یادش همواره مشوق رهروان و جویندگان علم باشد.

تنها کسانی که دلداده دانشند بزرگند، نه آنان که سوداگر دانشند.


    عباس علی عبدالهی
    (0) (0)

    عباس علی عبدالهی

    آگوست 12, 2020

    سلام وادب، من نیز ضمن گرامی داشت نام و یاد آن استاد فرهیخته ونابغه سفرکرده،مرحوم استاد پروفسور رضا ارشدی خزاقی، بسیار به جا می دانم که یکی از خیابانهای کاشان یا یکی از مراکز علمی کاشان به نام ایشان مزین گردد تا الگویی برای جوانان نسلهای آینده قرار گیرد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *