• شناسه خبر : 18840

اصرار مسئولان به افزایش بازدید گردشگران نوروزی کاشان

گردشگری کاشان با آمارسازی رشد نمی‌کند

افزایش ۲۰ درصدی بازدید از ابنیه تاریخی شاخص کاشان تا رشد ۸۰ درصدی بازدید از آثار تاریخی متعلق به شهرداری دو آمار قابل تامل و قابل تحلیلی بود که دیروز برای اولین بار اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، میراث فرهنگی از افزایش۲۰ درصدی بازدید از ابنیه تاریخی شهرستان از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا سوم فروردین ۱۴۰۲ با  ۲۳۵۰۰۰ بازدید در حالی خبر می دهد  که در سال گذشته از تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ تا پنجم فروردین ۶۱۸۹۲۹ بازدید اعلام  شده بود.

هرچند دیگر برخلاف سالیان گذشته آمار بازدید از بناهای تاریخی روزانه اعلام نمی شود و حتی در خبر دیروز میراث فرهنگی کاشان در حالی آمار بازدید از ۲۷ اثر تاریخی، مذهبی طبیعی چهار شهر کاشان، قمصر، نیاسر و‌برزک اعلام‌ شد که در آمار بازدید تنها چند اثر عنوان‌شده در مقایسه با سال گذشته خبر از کاهش بازدید ها بوده است.

بعنوان مثال مجموعه جهانی باغ فین در مدت هفت روز سال گذشته از تاریخ ۲۸ ۱۴۰۰ اسفند تا پنجم فروردین با ثبت ۷۵۶۱۵ نفر رتبه اول کاشان‌ و استان را دارا بوده و خانه بروجردی در همین مدت پذیرای ۲۰۴۵۹ نفر و در سال‌جاری در بازه هفت روزه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا سوم فروردین باغ فین آمار ۷۲۵۱۸ نفر را داشته و خانه بروجردی ۱۴۰۴۶ بازدید را به ثبت رسانده است!

از طرف دیگر شهرداری در خبری مجزا از
افزایش 80 درصدی بازدیدکنندگان از سه بنای تاریخی خانه طباطبایی، خانه عباسیان و حمام سلطان امیراحمد تحت نظر این مجموعه از تاریخ ۲۹ اسفند تا سوم فروردین نسبت به سال قبل خبر می دهد در حالی که در سال ۱۴۰۱ خانه عباسیان بدلیل مرمت هیچ‌ بازدیدی نداشته و‌ این مقایسه آماری و‌ اعلام افزایشی برخلاف استانداردهای علمی است‌.

هرچند شهرداری در انتهای خبر خود توضیح می دهد که اگر آمار خانه عباسیان نادیده گرفته شود با افزایش ۳۴ درصدی بازدید ها مواجه هستیم ولی در نگاه مقایسه آمار میراث فرهنگی متوجه می شویم بازدید در بازه هفت روزه ۲۸ اسفند تا پنجم فروردین سال گذشته خانه طباطبایی ۱۷۳۱۶ نفر و در سال‌جاری از تاریخ ۲۶ اسفند تا سوم فروردین ۱۷۲۲۰ نفر بوده است.

نکته ای که در اولین آمار رسمی اعلام‌شده در کاشان‌می توان متوجه شد اصرار به رشد و افزایش بازدیدها است حتی شهرداری بازدید ۵۴ گردشکر خارجی را بعنوان افزایش دو برابری اعلام کرده در حالی که کاشان در سال های گذشته میزبان هزاران نفر از گردشگران خارجی بوده است.

البته این نکته هم شایان ذکر است که یکی از دلایل اینکه آمار مجموع بازدید در شهرستان کمتر شده جلوگیری از آمارسازی برخی از شهرهای کاشان مانند نیاسر است که آمار هر ساله اش چند برابر کل کاشان اعلام می شد!!

در پایان این نکته هم اشاره شود وقتی سند چشم انداز توسعه کاشان‌ گردشگری تعریف شده برای رسیدن به آن نیازمند آمارهای دقیق است تا بتواند برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های راهبری برای توسعه پایدار این صنعت پایه گذاری کند ولی آماردهی غیرعلمی، غیرتخصصی بر اساس تبلیغات و بزرگنمایی کاذب در آینده منجر به ایجاد مشکل و عدم رشد و پیشرفت موثر گردشکری خواهد شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *