• شناسه خبر : 17171

10 سال دیگر معماری روستایی در کاشان وجود نخواهد داشت

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: میراث روستایی در کاشان مورد غفلت قرار گرفته است و در صورت ادامه روند تخریب بافت ها و ساخت وسازها تا 10 سال دیگر معماری روستایی نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، احمد دانایی نیا در جلسه کارگروه میراث فرهنگی شهرستان کاشان افزود: روستاها در غربت هستند و باید برای برای روستاهای هدف گردشگری منطقه مانند جوشقان قالی، برزک، نیاسر و نشلج و پنداس بزرگ فکر کنیم تا میراث تاریخی و صنایع دستی آنها زا بین نرود.

وی با اشاره به تخصیص بودجه برای ثبت ملی بافت روستای پنداس در بخش برزک اظهار داشت: ثبت ملی یک روستا به نفع کل مجموعه است و باعث می شود اتفاقاتی که برای بافت تاریخی قمصر افتاد تکرار نشود.

 وی تصریح کرد: در بخش برزک ما باغ شهر داریم که در زیر مجموعه قوانین بالادستی تحت منشور فلورانس است که بر اساس این منشور برزک مجموعه ای تاریخی، فرهنگی و باغی محسوب می شود بنابراین میراث فرهنگی نمی تواند به این منطقه بی تفاوت باشد.

دانایی نیا تاکید کرد: برای هر کاری در روستاها باید با علم مهندسی که علم نسبت و تناسب است پیش رفت پس نباید در روستاها اقداماتی مثل سنگ فرش با هزینه و تلاش های زیادی صورت می گیرد ولی پس از اجرا مشکلاتی برای ساکنان آن ایجاد کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان افزود: به عنوان نمونه در روستای ورکان سنگ فرش با شیب 60 درصد کار شده است ولی چون به جزئیات در هنگام اجرا توجه نشده بود وقتی یک روستایی در هنگام بارندگی می خواهد دام های خود را حرکت دهد سم دامش روی زمین سر می خورد.

دانایی نیا در پایان گفت: از بنیاد مسکن، ستاد بازآفرینی شهری و شهرداری کاشان تقاضا داریم هر اقدامی که در بازار، بافت تاریخی و روستاهای کاشان می خواهد انجام دهد روی همکاری و نظرات کارشناسی میراث فرهنگی حساب کند تا در هنگام طراحی جزئیات نیز دیده شود تا بودجه ها و زحمات صورت گرفته بدون مشکل باشد.

همچنین فرماندار کاشان در این نشست اظهار داشت: در صورتی که مقرر است هزینه ای برای احیاء و مرمت آثار تاریخی مانند بازار و بافت تاریخی و حتی روستاها از سوی شهرداری، بخشداری، بنیاد مسکن  برنامه ریزی شود بهتر است تجمیع و با نظر کارشناسی اداره میراث فرهنگی عملیاتی گردد.

محمد شریف زارعی با تاکید بر اهمیت روستاهای کاشان افزود: اداره میراث فرهنگی شهرستان طرحی هدفمند و تحقیقاتی برای روستاها پیاده سازی کند تا با مشارکت سایر دستگاه ها در یکی از روستاها به صورت پایلوت اجرایی و پس از آن این طرح برای سایر روستاها نیز عملیاتی شود.

زارعی ماهیت اصلی روستا جریان داشتن زندگی، هنر و کار در آن دانست و تصریح کرد: برای تحقق این هدف تلاش تمامی دستگاه ها به منظور حفظ بافت و اصالت تاریخی روستاها لازم است و با توجه به برخورداری گردشگری روستا از ارزش افزوده بالای ضروری است فرهنگ غنی روستاها مجددا احیاء شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *