• شناسه خبر : 17014

آیین استقبال از طوق شیخ رضا برگزار شد

همزمان با فرارسیدن شب هشتم محرم ، آیین استقبال از طوق (توغ) شیخ رضا از منزل متولی این نماد عزاداری تا حسینیه طوق شیخ رضا با همراهی عزاداران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم،  شب هشتم محرم‌الحرام، طوق شیخ رضا از خانه متولی آن ماشاءالله شیخ رضایی طوق (توغ) واقع در محله سرسنگ طی مراسم بسیار باشکوهی با همراهی جمعیت انبوهی از مردم شهرستان دارالمومنین کاشان که ارادت خاصی نسبت به این طوق دارند به سوی حسینیه طوق شیخ رضا برگزار شد.

در این مراسم توغ توسط اعضای هیئت از منزل نوادگان و خاندان شیخ رضا که افتخار سیادت نیز دارند، طی آیین استقبال به حسینیه شیخان مرکز این هیئت در خیابان غیاث‌الدین جمشید واقع در محله سرسنگ کاشان برده شده و آیین سوگواری سالار شهیدان در جوار آن برگزار می‌شود.

سوگوارانی که برای آوردن طوق از محل نگهداری آن حرکت می‌کنند با عزاداری، سینه‌زنی و نواختن طبل حسین حسین‌گویان همراه با هیئت احمدی جریته بابایی‌ها آن را به حسینیه انتقال می‌دهند.
هر ساله آیین استقبال از طوق شیخ رضا در شب هشتم محرم انجام می‌شود و دلیل آن به خاستگاه این طوق(توغ) که بارگاه رضوی است،  گفته می‌شود شیخ رضا یکی از اهالی شهرستان جاسب و از خادمان بارگاه امام هشتم (ع) بوده که طوق را به عنوان هدیه به کاشان آورده است و امروزه نیز سید مصطفی شیخ رضا چهارمین نسل شیخ رضا مسئولیت نگهداری و تولیت این طوق را به عهده دارد که در اصطلاح به او «بابای طوق» می‌گویند.

طوق به روایتی به کمر خمیده حضرت زینب اشاره دارد و به روایتی دیگر به علم خمیده و افتاده حضرت عباس(ع) منسوب است، طوق شیخ رضا متعلق به هیئتی به همین نام در محله‌ی سر سنگ از قداست و احترام ویژه‌ای برخوردار است.

آیین طوق شیخ رضا در سال گذشته در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید که مراسم استقبال از آن در شب هشتم محرم برگزار می شود و در نهم و دهم محرم به بازار و تکایای محله‌های همجوار برده می‌شود .


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *