• شناسه خبر : 1631

به دلیل گودبرداری عمیق با لودر:

بخشی از سازه آبی پایاب مسجد جامع نوش آباد تخریب شد

بخشی از سازه های آبی پایاب مسجد جامع نوش آباد با قدمت دوران سلجوقی که در مجاورت شهر زیرزمینی نوش آباد واقع شده است، به علت گودبرداری عمیق با لودر تخریب شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: روز گذشته به دلیل گودبرداری با لودر به عمق 8 تا 10 متر در مجاورت پایاب ووردی شماره یک شهر زیرزمینی نوش آباد بخشی از این سیستم پیچیده آب‌رسانی فروریخت.

عباس غمخوار افزود: با هدف توسعه حسینیه محله ده بالا نوش آباد، برای گودبرداری و ساخت سازه ای چند طبقه به عمق حدود 10 متر در مساحت 300 متر اقدام شده است که ساخت این بنا تهدید جدی برای شهر زیرزمینی نوش آباد خواهد بود و سنگینی این سازه بتنی با وزن زیاد تخریب های احتمالی را در پی خواهد داشت..

وی در ادامه گفت: شهرداری نوش آباد و اداره میراث فرهنگی آران وبیدگل می گویند برای گودبرداری هیچگونه مجوز و استعلامی از آنها گرفته نشده است، ولی چگونه ممکن است که چندین روز در کنار سه اثر ملی، حفاری و گودبرداری بدون هیچ نظارتی انجام شود؟

وی تصریح کرد: پایاب مسجد جامع به عنوان یک سازه آبی منحصر فرد با لوله های سفالی با قطر 40 تا 50 سانیتمتر است که آب را به خانه های اطراف شهر زیرزمینی نوش آباد هدایت می کرده است.

غمخوار با تاکید بر حفظ و مراقبت از این سازه آبی خاطرنشان کرد: قرار است با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی، سازه‌های آبی شهر نوش‌آباد در کنار سایت موزه شهرزیرزمینی، به موزه آب تبدیل شوند.

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *