• شناسه خبر : 1512

۲ درصد نوزادان کاشانی تا یک سالگی از شیر خشک تغذیه می‌کنند

بر اساس آخرین آمارها ۲ درصد نوزادان متولد شده در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم‌چنان تا یک سالگی از شیر خشک تغذیه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان روز دوشنبه به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در گفت‌ و گو با ایرنا بیان کرد: ۹۱.۸ درصد نوزادان در این منطقه تا یک سالگی از شیر مادر و ۸.۲ درصد نیز در کنار آن از شیر خشک استفاده می‌کنند.

سید علیرضا مروجی با اشاره به نامگذاری مناسبت امسال با عنوان “توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده”بر اهمیت تغذیه از شیر مادر تاکید کرد و افزود: بر این اساس ایجاد محیطی حمایتی برای مادران در دوران شیردهی، زمینه‌ساز پرورش کودکانی سالم، باهوش، نوآور و توانمند در جامعه است.

وی با اشاره به نقش پدر و سایر اعضای خانواده در ارائه کمک‌های عملی یادآور شد: آغاز تغذیه نوزاد از شیرمادر به ویژه در ساعت‌های نخستین زندگی نه تنها حیاتی‌ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران است، بلکه تداوم آن به مدت ۶ تا ۱۲ ماه، بهترین و کامل‌ترین روش تغذیه به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان دریافت اطلاعات در مورد وضعیت بهینه تغذیه با شیر مادر در دوران بارداری از ماما، پزشک یا مشاور شیردهی، پیوستن به گروه‌های پشتیبانی از مادران در هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات احتمالی، همکاری در زمینه استفاده از مرخصی زایمان و اجرای تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی را از جمله راه‌های پرورش کودک سالم عنوان کرد.

وی همچنین همکاری با مادران در تثبیت تغذیه نوزادان با شیر مادر و برنامه‌ریزی برای بازگشت به کار، مطالبه از کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری برای حمایت از تغذیه با شیر مادر در محل کار و تعامل با همکاران و اتحادیه‌ها برای حمایت از حق زایمان، فرزندپروری و تغذیه با شیر مادر را از دیگر راهکارها برشمرد.

مروجی اضافه کرد: پیشگیری از برخی سرطان‌ها، کم‌خونی، شکستگی‌ها، ایجاد آرامش برای مادر در کنار تقویت حس عاطفی بین مادر و فرزند از جمله مزیت‌های دوران شیردهی است.

جمعیت افزون بر ۴۶۵ هزار نفری شهرستان های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

یکم تا هفتم آگوست (۱۰تا ۱۶ مردادماه) با هدف تشویق و حمایت از مادران و خانواده‌ها، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *