• شناسه خبر : 14862

ثبت دو خانه تاریخی حکیم باشی و سرو

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان از ثبت دو خانه تاریخی حکیم باشی و سرو در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مهران سرمدیان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت:خانه تاریخی حکیم باشی که به شماره 33495 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یکی از کم نظیر ترین خانه‌های تاریخی دوره قاجار در کاشان است که دارای تزئینات بسیار زیبای نقاشی دیواری می‌باشد. این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقا بزرگ قرار دارد و مساحت آن حدود 2400 مترمربع می‌باشد و مالک اصلی آن شخصی بنام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف‌ترین اطبای دربار ناصر الدین شاه قاجار بوده است.


وی افزود: این خانه مشتمل بر پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل  آیینه کاری، گچبری و نقاشی‌های زیبا و کم نظیر در آن بکار رفته است.


عباس متولی معاون میراث فرهنگی اداره کاشان نیز در این باره گفت: خانه تاریخی سرو نیز که به شماره 33491 به ثبت ملی رسیده در خیابان فاضل نراقی کوچه فرهنگ 35  قرار دارد. این خانه تاریخی که  370 مترمربع دارد از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه می‌باشد که باوجود مساحت کم دارای فضاهای متعدد می‌باشد.


وی افزود: زیر زمین اصلی این خانه بصورت دستکن اجرا شده و زیر سقف آن نیزباخطوط گچی بصورت دستی شکلی از رسمی بندی و یزدی بندی ترسیم شده است.


شهرستان  کاشان با وجود حدود ۷۰۰ خانه تاریخی ارزشمند به شهر خانه‌های تاریخی مشهور است و با ثبت این دو خانه تا کنون ۱۱۲ خانه تاریخی شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 گفتنی است تاکنون بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد ۳۳۵ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *