• شناسه خبر : 1345

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خبر داد:

شناسایی 47 بیمار مبتلا به هپاتیت در کاشان و اران و بیدگل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کاشان گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان 47 نفر مبتلا به بیماری هپاتیت شناسایی شده اند که از این میان 40 مورد جدید هپاتیت B و  هفت مورد جدید هپاتیت C گزارش و مراقبت شده اند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، سید علیرضا مروجی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت در نشستی با خبرنگاران کاشان اظهار داشت: سال گذشته در مجموع ۲۲ هزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان واکسینه شده اند که از این تعداد 8906 کودک، تعداد 8764 بزرگسال، 250 نفر دیالیزی و بیش از یکهزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون واکسن هپاتیت B دریافت کرده اند و 2183 دوز واکسن هپاتیت، به زندانیان هم تلقیح گردیده است.

وی با بیان اینکه مهمترین عوامل بیماری هپاتیت ویروسی هستند، افزود: ویروس A و E از طریق اب و مواد غذایی منتقل می شوند اما بیماری C و B که از اهمیت بیشتری برخوردار است از طریق خون و تماس جنسی منتقل می شود و موجب سرطان کبد یا نارسایی در کبد فرد بیمار می گردد.

وی با اشار به اینکه بیماری هپاتیت قابل درمان و قابل پیشگیری است، افزود: ابزارهای مهم دیگر جهت رسیدن به حذف بیماری را تهیه برنامه آموزشی مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت جهت بیماری هپاتیت می باشد که از سال 96 تاکنون این آموزش ها جهت تقریباً 2500 نفر از مراقبین سلامت مرد، رابطین بهداشتی، برخی از دانشجویان غیر از رده پزشکی، زنان خانه دار، کارمندان آموزش و پرورش و تعدادی از دانش آموزان برگزار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 257 میلیون نفر مبتلا یه هپاتیت B و71 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C در دنیا وجود دارد در سال 1397 تعداد 8751 نفر مبتلا به هپاتیت B و 2393 نفر هپاتیت C در کشور تشخیص داده شده است.

مروجی اضافه کرد: ایران به همراه سایر کشورها متعهد گردیدند تا سال 2030 میلادی بیماری هپاتیت را حذف کنند که این امر مستلزم اطلاع رسانی در خصوص این بیماری به آحاد جامعه می باشد و باید در زمان تعیین شده 90 درصد افراد مبتلا به هپاتیت B و C تست شوند و 80 درصد افراد واجد شرایط تحت درمان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ز متولدین سال 68 تا الان واکسیناسون برای مقابله با بیماری هپاتیت B در ایران اجرا می شود، افزود: اجرای طرح واکسیناسیون از حمایت های نظام برخوردار است و اینکه طب سنتی یا طب اسلامی مخالف واکسن زدن هستند به مردم ظلم می کنند و در صورت مبتلا فرد به بیماری کسی هم جوابگو نیست.

مروجی ضعف، حالت تهوع و دردهای مزمن شکمی را از عوارض بیماری هپاتیت ذکر کر د و خاطرنشان کرد: مرکز درمان و پیشگیری هپاتیت دانشگاه با همکاری گروه عفونی در درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی کاشان، روز های یکشنبه هر هفته برای درمان یان بیماری فعالیت می کنند.

ششم مردادماه (۲۸ ماه میلادی جولای) روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری شده است.

جمعیت افزون بر ۴۶۸ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *