• شناسه خبر : 13138

پرواز قیمت تخم‌مرغ در کاشان/ گرانی، قیمت هر تخم‌مرغ را به ۲۰۰۰ تومان رساند

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، با افزایش قیمت کالاهای اساسی سفره‌های مردم روز به روز کوچکتر می‌شود به نحوی که بر اساس آمارهای جهانی مصرف پروتئین به ویژه گوشت قرمز کاهش قابل توجهی داشته است و مردم به برخی اقلام جایگزین نظیر گوشت سفید و تخم مرغ روی آوردند.


گوشت سفید همچون مرغ نیز در ماه‌های اخیر دارای نوسانات بسیار زیادی بود به نحوی که قیمت‌های بسیار بالایی را به ازای هر کیلو مرغ تعیین می‌کردند و این موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی برای خرید مرغ دولتی شد و اگرچه تا حدودی تب و تا این موضوع خوابیده اما با این حال قیمت مرغ همچنان بالا است.

تخم‌مرغ یکی دیگر از اقلام پروتئینی پرمصرف در این ایام است با توجه به تغییر فصل از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر مورد استقبال قرار گرفته است و بر همین اساس مصرف آن نسبت به گذشته افزایش داشته است و تقاضا برای خرید این کالا بالا رفته است.

متأسفانه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که قیمت تخم‌مرغ افزایش قابل توجهی داشته است به نحوی که هر دانه تخم‌مرغ حدود دو هزار تومان برای مصرف کننده آب می‌خورد و این موضوع موجب نارضایتی عمومی شهروندان شده است و افزایش قیمت این کالای پروتئینی نیز برای شهروندان به یک دغدغه تبدیل شده است.

یکی از مرغداران کاشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، ضمن انتقاد از خرید محصول تولیدی آنان با قیمت پایین اظهار داشت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ از تولیدکننده بر اساس مصوبه 14هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده برای هر تولیدکننده با توجه به قیمت نهاده و دیگر ملزومات آن بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه با این نرخ قیمت و وضعیت نهاده هیچ تولیدکننده‌ای برای تولید محصول از جمله مرغ و تخم مرغ رغبتی نشان نمی‎دهد، افزود: چندین ماه برای تولید محصول خود باید زحمت کشید اما آنچه که در پایان عاید تولیدکننده و مرغدار می‌شود تنها ضرر و زیان است.

این تولیدکننده تخم مرغ در شهرستان کاشان با بیان اینکه در این میان تنها واسطه و دلال‌ها سود می‌برند، ابراز داشت: اوضاع تولید در این سال‌های اخیر با افزایش چند برابری قیمت‌ها بسیار وخیم شده است به نحوی که رمق تولید را از تولیدکننده گرفته است و امیدواریم شرایط به سمت بهبودی تغییر کند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ در شهرستان کاشان با بیان اینکه واکسن و مکمل‌های غذایی و دارویی برای مرغ در ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: مرغ پرنده‌ای بسیار حساس است و اگر یکی از آنان به بیماری گرفتار شود ممکن است کل جمعیت مجاور خود را به بیماری مبتلا کند.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان از سختی کار مرغداران است، افزود: با تمامی این مشقت و سختی که در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ متحمل می‌شویم اما قیمت مصوب برای خرید تخم مرغ بسیار پایین است و فروش محصول تولیدی ما تنها ضرر و زیان را عاید ما می کند و همین موضوع رمق تولید را از ما گرفته است.

این دارنده مرغ تخم‌گذار در شهرستان کاشان با بیان اینکه لازم است مسئولان برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند، ابراز داشت: کاشان از لحاظ تولید تخم مرغ کمبودی ندارد اما آنچه که باعث شده است قیمت افزایش پیدا کند گران بودن نهاده‌های دامی است که باعث می‌شود فروش تخم مرغ با قیمت هر کیلو14هزار تومان برای تولیدکننده عایده‌ای نداشته باشد.

رضا مظلومی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان نیز با تأکید بر تأمین نیاز تخم‌مرغ منطقه کاشان اظهار داشت: کاشان حتی مازاد بر مصرف نیز تخم مرغ تولید می‌کند و مصرف مازاد خود را نیز حتی به خارج از شهرستان کاشان صادر می‌کند اما موضوع افزایش قیمت یک موضوع منطقه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه اغلب نقاط کشور متأثر از این موضوع است، افزود: یکی از دلایلی که باعث شده است قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کند بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی است که از سوی تولیدکنندگان تخم‌مرغ در شهرستان کاشان مطرح می‌شود و این موضوع نه تنها مشکل منطقه‌ای نبوده بلکه فرامنطقه‌ای و ملی است.

محمد نادری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف کننده 29هزار تومان محاسبه می‌شود، اظهار داشت: فروش عمده تخم‌مرغ نیز به ازای هر کیلو 24هزار تومان تعیین شده است و خرید شانه‌ای تخم مرغ هر کیلو 26 الی 27 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت تخم مرغ یک موضوع منطقه ای و مختص به کاشان نیست، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ گران بودن نهاده‌های دامی و عدم تأمین این نهاده‌ها به نرخ دولتی توسط تولیدکنندگان است و بر همین اساس قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صنوف پروتئینی شهرستان کاشان با بیان اینکه تعطیلی پیش رو و عدم توزیع تخم‌مرغ در سطح واحدهای صنفی نیز می‌تواند یکی از علل افزایش قیمت تخم‌مرغ باشد، ابراز داشت: یقینا در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت تخم مرغ در منطقه کاشان خواهیم بود و در این زمینه تمهیداتی پیش‌بینی شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *