• شناسه خبر : 12810

سینما در کاشان به روایت اسناد تاریخی

مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان گفت: سه سینمای ایران نو، سیلورسیتی و بیتا از دهه ۴۰ فعالیت خود را در کاشان آغاز کردند و امروزه کاشان بعنوان یکی از شهرهای فعال سینمایی کشور در تاریخ سینما شناخته می شود.


امیر مقامی بمناسبت فرارسیدن ۲۱ شهریور روز ملی سینما در گفتگو با اهل کاشانم گفت: تاکنون در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده از دهه ۲۰ در برخی از نقاط کاشان مانند سرای غفارپور و سرای رباطی افرادی با هدف درآمدزایی در مدت کوتاهیربرای مردم به صورت سیار فیلم نمایش می دادند.

وی افزود: از اوایل دهه ۴۰ تا اوایل دهه ۵۰ سینمای “ایران نو” به مدیریت آقایان “مصطفایی” و “سینا” در ابتدای کوی ملک آباد در خیابان آیت الله کاشانی فعلی اقدام به نمایش فیلم می کرده که به علت یک سهل انگاری دچار آتش سوزی می شود.


وی تصریح کرد: از اواخر دهه ۴۰ تا اوایل انقلاب سینما سیلورسیتی (شهر نقره ای) در چهارراه آیت الله کاشانی به مدیریت آقای “صفازاده” فعال بوده که بعدها تغییر کاربری می دهد و الان به جای آن پاساژ ملت ساخته شده است.


مقامی یادآور شد: از اواخر دهه ۴۰ سینما بیتا به مدیریت آقایان “مصطفایی” و “سینا” فعالیتش با یک سالن نمایش آغاز کرد و بعد از انقلاب به سینما بهمن تغییر نام داد و در دهه ۷۰ تبدیل به سه سالن سینما بنام های “بهمن”، “سپهر” و “صبا” می شود و در حال حاضر همچنان با داشتن سه سالن مجهز بعنوان مجتمع سینمایی کاشان فعالیتش را ادامه می دهد.


مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان افزود: دبیرستان امام و اداره تربیت بدنی در چهل جریب یک دستگاه نمایش فیلم داشته اند که در سالن این محل ها برای مردم فیلم های مختلف با جنبه های آموزشی نمایش می دادند.


مقامی با بیان اینکه اداره فرهنگ و هنر کاشان از آغاز تاسیسش در سال ۴۶ اقدام به نمایش فیلم می کرد، گفت: بدلیل عدم دسترسی مردم به تلویزیون این اداره با داشتن دستگاه های آپارات بصورت سینما سیار با حضور در میادین شهر، روستاها و مدارس در طول سال به صورت متناوب برای مردم فیلم های آموزشی نمایش می داده است.


این استاد پیشکسوت عکاسی کاشان افزود: اداره فرهنگ وهنر کاشان علاوه بر نمایش فیلم در منطقه کاشان با حضور در شهرهای اطراف خود مانند نایین، نطنز، خمین، آران و بیدگل، اردستان و میمه توسط آقایان “ماشاالله شه پناهی” و “جواد سنگین باف” برای مردم این مناطق فیلم های آموزشی نمایش می داد.

مقامی خاطرنشان کرد: پس از سالها تلاش و تحقیق توانسته ام با جمع آوری ادوات و اسناد زیاد مرتبط به تاریخ عکاسی و فیلم کاشان مجوز مجموعه داری خود را از وزارت میراث فرهنگی دریافت کنم و در صورت حمایت مسئولان شهر این تاریخ با ارزش کاشان در معرض دید و دسترسی تمام شهروندان، گردشگران و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

مقامی یادآور شد: بر اساس اسناد موجود در سال 47 یک درخواست از طرف بخش خصوصی که اهل کاشان بوده برای ساخت یک سینمای مدرن و مجهز به اداره فرهنگ داده می شود ولی علت عدم انجام آن مشخص نیست، همچنین اوایل دهه پنجاه در محله پنجه شاه از ساختن یک سینما جلوگیری می شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *